تخصیص ارز 4200 تومانی باعث از بین رفتن رقابت بین تولیدکنندگان شد/ حذف ارز ترجیحی از اقتصاد کشورمان تصمیم درستی بود.


ساعت: 15:08
تاریخ انتشار: 1401/04/15
کد خبر: 1881427

این عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه تخصیص ارز ترجیحی در بازار منجر به از بین رفتن رقابت بین تولیدکنندگان شده است، گفت: با توجه به اینکه این تخصیص به صورت یارانه به تعداد معینی داده شد. واردکنندگان و همچنین تولیدکنندگان در سراسر کشور و همچنین کاربران متضرر شده اند، ناراحت باشید و از این موضوع شکایت کنید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر، راه دانا; 3 سال از اجرای سیاست توزیع ترجیحی ارز در اقتصاد ایران می گذرد، 3 سالی که نه تنها برای اقتصاد پر برکت و خیر بود، بلکه افزایش نقدینگی، فساد و رانت های ناشی از آن دامنگیر کشور شد. کشور و روز به روز بر مشکلات کشور افزوده شد.

حالا در همان ابتدای کار دولت سیزدهم حذف ارز 4200 تومانی یا ارز ترجیحی را برای تعدیل هزینه های کشور اجرا کرد.

افزایش تورم، کاهش درآمدهای نفتی، افزایش شدید قیمت کشور، افزایش پایه پولی تنها بخش کوچکی از آثاری است که گلوی ارز ترجیحی کشور را در این سه سال فشار داده است. اگرچه بسیاری از کارشناسان و دلسوزان مردمی موافق حذف این ارز از نظام اقتصادی کشور هستند، اما به نظر می رسد دولت باید در نظارت بر بازار کالاهای اساسی دقت بیشتری داشته باشد.

سید رضا نورانی عضو اتاق بازرگانی در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص ارتقای یارانه کالاهای اساسی اظهار کرد: توزیع ارز 4200 تومانی از روز اول اشتباه بود و به اجبار در کشور اجرا شد و در آن زمان قیمت ارز در بازار کشور بود. 5000 تومان، به همین دلیل پیشنهاد دادیم کالاهای اساسی به همین میزان فروخته شود. نرخ ارز آزاد وارد کشور شود، اما در عوض دولت باید نظارت ویژه ای بر بازارها داشته باشد.

وی افزود: اما دولت قبل به سخنان دلسوزان تولید در کشور توجهی نکرد، بنابراین امروز همه از آثار سوء توزیع بی رویه ارز 4200 تومانی در کشور ناراضی و ناراضی هستند. “

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: به طور طبیعی توزیع ارز 4200 تومانی در بازار باعث شد تا رقابت پذیری تولیدکنندگان با مشکل عدیده ای مواجه شود، زیرا قیمت ارز 4200 تومانی ثابت ماند و در قالب در اختیار واردکنندگان خاص قرار گرفت. با توجه به یارانه ها، تولیدکنندگان کل کشور و مصرف کنندگان از این مشکل به شدت ناراحت و شاکی هستند.

این مسئول خاطرنشان کرد: توزیع ارز 4200 تومانی را بی شک می توان اشتغال زایی برای کشاورزان و تولیدکنندگان خارجی دانست.

نورانی تاکید کرد: طبیعتا اصلاح ارز ترجیحی و عدم توزیع ارز 4200 تومانی به واردکنندگان، اگر در سال های اخیر انجام می شد، بدون شک تاثیر کمتری بر بازارهای مختلف داشت، به همین دلیل می توان گفت که اگر در سال های اخیر انجام شده بود، فشار کمتری بر اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه وارد می شد.

وی افزود: به همین دلیل می توان گفت حذف ارز ترجیحی از اقتصاد کشورمان تصمیم درستی بود که در دولت سیزدهم اتخاذ شد زیرا توزیع ارز ترجیحی به دلیل فاصله زیاد با نرخ ارز آزاد باعث ایجاد رانت و فساد شد. و هدف از این سیاست منفعت تولیدکننده و مصرف کننده این یارانه محقق نشده است.

نورانی تصریح کرد: توزیع ارز ترجیحی در نوسانات نرخ ارز نه تنها نتوانست بازار را متعادل کند بلکه باعث آشفتگی آن نیز شد.

وی با تایید اینکه حذف ارز ترجیحی از اقتصاد کشور بی ضرر نخواهد بود، گفت: این آسیب ها حداقل در کوتاه مدت خود را نشان می دهد اما با اقداماتی می توان از مدت و میزان آسیب ها کاسته شد.

نورانی هشدار داد: در صورت رها شدن بازار پس از حذف ارز ترجیحی یا تداوم سستی نظارتی که شاهد آن هستیم، بدون شک دوباره جهش غیرمنطقی قیمت ها را تجربه خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید