مخالف تداوم ارز ترجیحی هستم/ چالش مجلس با دولت کاهش اثرات تورمی با حذف ارز 4200 تومانی است.

ساعت: 13:51
تاریخ انتشار: 1400/10/15
کد خبر: 1797938

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه موافق اصل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، گفت: چالش ما برای دولت این است که راهکارهایی برای کاهش اثر تورمی حذف ارز ترجیحی و حمایت از اقشار آسیب پذیر بیابد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با توجه به حذف 4200 گوجه فرنگی و راهکارهای جایگزین آن در بودجه 1401 اظهار داشت: حذف 4200 گوجه فرنگی در بودجه سال آینده پیش بینی شده و ردیف های جایگزین آن نیز در ارقام جداول بودجه درج شده است.

وی با بیان اینکه هفته گذشته در کمیته اقتصادی با حضور کارکنان سازمان برنامه و بودجه جلساتی در خصوص ارز ترجیحی داشتیم، افزود: علیرغم مفاد لایحه بودجه اما از نظر ما این ارقام مبهم است. ، بودجه 1401 و جزییات آن طور که باید، نتوانست سمت و سوی بودجه کشور را برای مجلس روشن کند.

نوع نصب تخصصی لایحه بودجه را در نظر می گیرد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به قوانین مربوط به تصویب سند بودجه در مجلس، گفت: با توجه به اهمیت تبعات و تبعات چنین تصمیماتی برای کشور، مجلس بودجه را مورد بررسی قرار می دهد. صورتحساب کارشناسی به ویژه هر سیاستی که بر کالاهای اساسی مردم تأثیر بگذارد.»

پورابراهیمی گفت: ما در مجلس تلاش می کنیم با نظر کارشناسی با دولت تعامل داشته باشیم تا مردم در این روند آسیب نبینند.

ما با اصل حذف ارز 4200 تومانی موافقیم اما … / اهداف توزیع ارز 4200 تومانی محقق نشده است.

وی گفت: من شخصا مخالف وجود و تداوم این نوع ارز هستم و آن را به نفع کشور نمی دانم. هدف از دادن این ارز تحویل کالاهای اساسی به مردم با قیمت مصوب بود که محقق نشد. دلیل آن هم این است که هرجا سیاست ارزی کشور اعمال می شود، رانت و فساد مانع از تأثیرگذاری آن شده است و با تشدید نظارت ها این مشکلات حل نمی شود.

این نماینده مجلس با اشاره به عدم نظارت بر توزیع ارز ترجیحی در دولت قبل، گفت: حتی در صورت تقویت نظارت، مانند گذشته شاهد افزایش پرونده های فساد در قوه قضائیه خواهیم بود. بنابراین ریشه و پایه گل باید خشک شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به آثار تورمی حذف ارز ترجیحی تاکید کرد: چالش ما برای دولت این است که راهکارهایی برای کاهش این شبهه تورمی و تمرکز بر پوشش فشارهای تورمی و حمایت از اقشار آسیب پذیر پیدا کند.

پورابراهیمی ادامه داد: بنابراین ما با اصل حذف ارز 4200 تومانی موافق هستیم و قطعاً با دولت در مورد نحوه انجام این کار همکاری خواهیم کرد، زیرا نگران سیاست های جبرانی و تبعات تورمی آن هستیم.

نرخ تورم کالاهایی که 4200 تن دریافت کرده اند بیشتر از سایر کالاها است

وی با اشاره به اینکه گروهی از کارشناسان با استناد به افزایش 400 درصدی مایحتاج اولیه و 200 درصدی کالاهای ضروری، تا حدودی این سیاست را تایید می کنند، خاطرنشان کرد: نحوه تخصیص این یارانه ها باید تغییر کند و بین مصرف کننده توزیع شود نه به مصرف کنندگان. مافیای واردات

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار عراق در اواخر سال 1998 نشان می‌دهد که نرخ تورم برای کالاهای اساسی که 4200 تن دریافت کرده‌اند، بسیار بیشتر از مایحتاج اولیه است. این گزارش و نرخ تورم مواد اولیه نشان می دهد که این روند نباید مستمر باشد.

پیشنهاد مجلس به دولت؛ پرداخت ها را با هم یارانه بدهید

پورابراهیمی در خصوص طرح تجمیع یارانه های پرداختی به خانوارها در سال آینده گفت: دولت پیشنهاد ملموسی برای رسیدگی به این موضوعات به مجلس ارائه نکرده است. ويژگي‌هاي كلي پيش‌نويس قانون، نحوه اعمال سياست‌هاي جبراني و يارانه‌اي براي دهك‌هاي مختلف را به تفكيك و در رديف‌هاي مختلف در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: به نظر من در صورت امکان بهتر است همه یارانه ها را با هم پرداخت کنیم. کدام پرونده ها در گذشته پرداخت شده و نیاز به به روز رسانی دارند و چه مواردی اخیرا به یارانه ها اضافه شده است یا اینکه موضوع جبران حذف ارز 4200 تومانی ذکر شده در بودجه چیست؟ سیاست های حمایتی می تواند به شفافیت بودجه کمک کند.

کالای اصلی را با قیمت مناسب برای مردم تهیه کنید/ هنوز تصمیمی برای حذف ارز ترجیحی گرفته نشده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رویکرد مجلس این است که کالاهای اساسی را با قیمت مناسب به مردم تحویل دهیم نه اینکه نقدینگی، شرایط و رویکرد خاصی در اقتصاد ایجاد کنیم، بنابراین رویکرد کارت اعتباری بیشتر است. برای مجلس مهم است.»

پورابراهیمی ادامه داد: اگر بتوان یارانه ها و مابه التفاوت حذف ارز ترجیحی را با هم تلفیق کرد و در یک فصل و با چارچوب بودجه ای مشخص به نفع مردم و دولت در اختیار مردم قرار داد، با این سازمان همکاری خواهیم کرد. دولت.”

بالاخره گفت: البته هنوز تصمیمی گرفته نشده و تاکنون تغییری در یارانه پرداختی در سال های گذشته ایجاد نشده است و طبق روال گذشته ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید