سوء استفاده فرصت طلبان از ارز چند ارزی / ارز ترجیحی تاثیر مثبتی بر زندگی اقشار آسیب پذیر نداشته است / ارز 4200 تومانی مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

ساعت: 15:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۴
کد خبر: 1794892

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرنگار دانا:

یکی از اعضای هیات مدیره اتاق بازرگانی تهران گفت: نرخ بالای ارز باعث سوء استفاده و فساد فرصت طلبان می شود و باید ارز را در انحصار خود درآورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ اقتصاد ایران از سال 1397 با مفهوم دلار 4200 یا ارز ترجیحی آشناست. البته در اجرای این سیاست چالش های زیادی را تجربه کرده است. سیاستی که هدف آن حمایت از اقشار ضعیف و آسیب پذیر بود، اما به عقیده بسیاری از کارشناسان و کارشناسان اقتصادی، در عمل نتوانست تاثیر مثبتی بر توده مردم داشته باشد.

در مورد دلایل ناکارآمدی و پیامدهای منفی این سیاست پولی، تحلیل ها و راهکارهای مختلفی ارائه شده است. منتقدان این سیاست معتقدند که منافع ارز ترجیحی اغلب به جیب افراد رانتی و سودجو سرازیر می شود و این سیاست باید برای جلوگیری از از دست رفتن منابع ارزی بازنگری شود.

منتقدان این سیاست معتقدند افزایش قابل توجه قیمت کالاها در دوره اجرای این سیاست نیز نشان از عدم دستیابی به اهداف اقتصادی مطلوب دارد. اکنون ادامه روند کنونی با فراز و نشیب های زیادی مواجه است.

چرا ارز 4200 تومانی مانع از کوچک شدن سفره مردم نشد؟

علی نکیب یکی از اعضای شورای اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ارز 4200 تومانی راه دانا با انتقاد از نرخ ارز گفت: وقتی ارز دو یا بیشتر می شود، وجود ندارد. این امر نه تنها تأثیر مثبتی بر قیمت کالاهای مصرفی نخواهد داشت، بلکه منجر به سوء استفاده و فساد توسط افراد فرصت‌طلب می‌شود.

وی افزود: زمانی که بانک مرکزی اعلام کرد بیش از 8 میلیارد دلار ارز ترجیحی پرداخت شده اما متناسب با این رقم کالایی وارد نشده است، به این معناست که تاثیر مثبتی بر اقشار آسیب پذیر و پایین‌تر نداشته است. طبقات جامعه.”

ارز ترجیحی مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرد/ چرا مرغ گران شد؟

این فعال بخش خصوصی با اشاره به هشدارهای مکرر برخی کارشناسان درباره اثرات مخرب ارز ترجیحی، گفت: باید با این ارز انباشته انسان وارد می شد تا شاهد افزایش قیمت کالاها نباشیم.

نکیب ادامه داد: متاسفانه در عمل مشکلات زیادی برای مردم ایجاد شده است. به عنوان مثال، ترخیص خوراک طیور از گمرک سخت بود و مقدار تعیین شده معرفی نمی شد. این سهم عموماً به مرغداران و کسانی که باید نرسیده است. مشکلی که سال گذشته بر سر قیمت گوشت مرغ به وجود آمد، به دلیل عدم دسترسی مرغداران به مواد اولیه ای است که باید با این ارز وارد کشور می شد.

وی ادامه وضعیت موجود را به نفع کشور ندانست و افزود: در صورتی که دولت نمی تواند کنترل و نظارت لازم را بر ارز ترجیحی داشته باشد و همچنان در اختیار افراد خاصی برای رانت قرار گیرد، باید تدبیری اندیشیده شود. آن را از بین ببرید در غیر این صورت مشکلات جدیدی وجود خواهد داشت.

ارز تک نرخی شود/ دولت باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران گفت: به نظر می رسد دولت برنامه خاصی برای کنترل و مدیریت مصرف 4200 گوجه فرنگی ندارد و اگر به همین منوال پیش برویم شاهد مشکلات جدی و افزایش قیمت خواهیم بود.

نکیب با بیان اینکه باید نرخ ارز ثابت و با قیمت واقعی در اختیار متقاضیان قرار گیرد، گفت: دولت باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند. به جای ارجحیت دادن به عده ای و ایجاد مشکل برای کشور، ارز تک نرخی را تعیین کند و به قیمت واقعی برساند تا امکان سوء استفاده از بین برود.

وی تاکید کرد: دولت باید به تولیدکنندگان داخلی کمک کند و یارانه ارز ترجیحی برای تولیدات داخلی توزیع کند که به نظر من می تواند بسیار موثر باشد و علاوه بر کاهش تورم، مردم را در کارخانجات مشغول به کار کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید