ارز 4200 تومانی بازارها را مختل می کند و به تولید داخلی آسیب جدی می زند / یارانه مردم برای جایگزینی سیاست های پولی ترجیحی

ساعت: 13:02
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1790590

یک محقق اقتصادی با تاکید بر اینکه با پرداخت یارانه به مردم به جای 4200 تن می توان قدرت خرید اقشار ضعیف را به حالت سابق برگرداند، گفت: اجرای سیاست پولی ترجیحی منجر به انحراف بازار، کاهش رقابت در بازار می شود. انحراف نظام تولید و تبدیل به اقتصاد کشور شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در پی سیاست های دولت قبل و بانک مرکزی در سال 96 و پیوند اقتصاد ایران به برجام، از مهر 96 و حدود دو ماه پس از روی کار آمدن دولت دوم روحانی، جهش نرخ ارز آغاز شد. 20 فروردین 97 اسحاق جهانگیری ارز 4200 تومانی را معرفی کرد و مقرر شد کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی وارد شود تا افزایش قیمتی در این حوزه مشاهده نشود.

چند سال بعد قیمت کالاهایی که این ارز ملی را دریافت می کردند به شدت افزایش یافت و آمارهای اقتصادی نشان می دهد کالاهایی که 4200 تن دریافت کرده اند حداقل سه تا چهار برابر قیمت داشته اند. با نرخ ارز آزاد در دست مردم رسیده است.

تحقیقات نشان می دهد که بیش از 4200 نفر از این ارز بهره مند هستند و فقرا و نیازمندان حامی این سیاست نه تنها از آن سودی نمی برند، بلکه معیشت آنها در سال های اخیر کاهش یافته و قدرت خرید مردم تقریباً کاهش یافته است.

اکنون با تغییر دولت بسیاری از کارشناسان خواستار حذف این ارز هستند و معتقدند اگر 4200 یارانه نقدی به جای ارز به مردم پرداخت شود به نفع دولت و مردم است. این ارز نباید حذف شود زیرا می تواند فشارهای تورمی جدیدی را به مردم وارد کند.

مرتضی زمانیان این پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا با بیان اینکه با دخالت دولت در زنجیره تولید به بهانه یارانه ها و لزوم حرکت به سمت اقتصاد کاملا رقابتی مخالف است، گفت: مدل های رقابت کامل به عنوان معیاری برای مقایسه همه واقعیات استفاده می شود. بازارها؛” این مدل ها از لحاظ نظری با انحصار مخالف هستند.

وی افزود: در انحصار قیمت فقط فروشندگان برنده هستند و عملا قیمت ها توسط آنها تعیین می شود. اما در یک بازار کاملاً رقابتی، قیمت ها توسط عرضه و تقاضا تعیین می شود که به شرکت ها اجازه می دهد بدون تورم و بالاتر از نرخ های معقول سود کسب کنند.

ارز 4200 تومانی اقتصاد کشور را انحصاری کرد

این کارشناس اقتصادی گفت: سیاست ارزهای ترجیحی قیمت کالاهای اساسی مانند مرغ، گوشت، برنج، گندم و … را ثابت نگه نداشته است. وی افزود: در بازار کاملا رقابتی می توان با تهیه مواد اولیه ارزان قیمت ها را کنترل کرد اما متاسفانه باید با عرضه 4200 جلد به گروه خاصی انحصار در بازار ایجاد کرد چرا که با تثبیت قیمت تورم در اقتصاد نیز به شدت افزایش یافته است. نرخ ارز برای واردات کالاهای اساسی تنها فساد و رانت افزایش یافت و اجرای این سیاست اقتصاد کشور را به سمت بازار انحصاری سوق داد.

زمانیان ادامه داد: اجرای این سیاست بیشتر به نفع ثروتمندان است که از کالاهایی مانند گوشت و مرغ در سطح وسیع استفاده می کنند و در غیر این صورت برای اقشار ضعیف جامعه که توان مالی خرید این کالاها را ندارند، وجود ندارد. اهمیت قیمت کالاها می توان قدرت خرید قشر ضعیف جامعه را به حالت قبل بازگرداند.

یارانه دادن به همه بیشتر به نفع ثروتمندان است/ پرداخت یارانه اصلاح طلبی دارد

وی با بیان اینکه در حال حاضر در اقتصاد کشور اکثر ثروتمندان از انواع یارانه ها استفاده می کنند، گفت: در حوزه یارانه ها برای بهره مندی بیشتر افراد کم درآمد و فقیر از چتر حمایتی دولت، لازم است تغییر صورت گیرد. قانون یارانه زیرا دادن یارانه به همه افراد جامعه برای ثروتمندان سود بیشتری خواهد داشت.

b96f0728 7681 482b ac13 4c4573354e18 خبر خاکستری

ارز 4200 تومانی مشکلات تولید را تشدید کرد

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ارز 4200 تومانی تصریح کرد: من از قصد واقعی دولت قبل از این اقدام اطلاعی ندارم، اما شاید قصد این آقایان جهش قیمت ها نبوده است، حالا که قصد دیگری دارند، نمی دانم. ; یعنی بحث این بود که روی قیمت ها تاثیر بسزایی دارد.


زمانیان در پایان با بیان اینکه با آزادسازی 4200 تن، مشکلات تولیدکنندگان افزایش یافته است، گفت: اجرای سیاست پولی ترجیحی موجب اختلال در بازار، کاهش رقابت در بازار، اختلال در نظام تولید، اقتصاد و … شده است. ; بنابراین حذف آن عقلانی است و به تولید کشور کمک می کند.

انتهای پیام / n

دیدگاهتان را بنویسید