منابع اصلاحات پولی باید صرف مردم شود/ سیاست های پولی و تجاری باید تبیین شود


ساعت: 12:02
تاریخ انتشار: 1401/02/19
کد خبر: 1837445

سید شمس الدین حسینی با اشاره به اقدامات دولت برای اصلاح سیاست پولی گفت: منابع دریافتی از این اصلاحات باید خرج مردم شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید شمس الدین حسینی در گفت وگو با بلاغ با تاکید بر لزوم «رفع کسری بودجه خانوارهای ایرانی» از سوی دولت، گفت: اصلاح نظام پولی دولت نباید فشار بر مردم را افزایش دهد.

حسینی از افزایش شدید تورم در سال گذشته خبر داد و افزود: سال گذشته تورم نقطه به نقطه برای اولین بار در اقتصاد ایران به 100 درصد رسید و نرخ تورم مصرف کننده به 65 درصد رسید که نشان دهنده سیاست ترجیحی ارزی است. البته به نفع تولیدکنندگان و مردم.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ماهیت اصلاحات از بعد نهادی و ساختاری مهم است، گفت: به ویژه ابعاد اجتماعی آن باید مورد توجه دولت قرار گیرد. و نکات فنی نیز باید به جنبه های اجتماعی نیز توجه کرد. و به یاد داشته باشید که متاسفانه حرکت منسجمی در اقناع افکار عمومی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به قانون مصوب در این خصوص، یادآور شد: تبصره (1) قانون بودجه 1401 صراحتاً بیان می کند که اگر قرار باشد کالایی از سبد ارزی ترجیحی حذف شود، ضرر رفاه عمومی حتی در تبصره (14) نیز برای این موضوع حداقل 300 هزار میلیارد تومان در 3 عنصر پیش بینی کرده بودیم.

حسینی افزود: سیاست های پولی، پولی، تجاری، مالی و جبرانی در این زمینه مهم است که برای مردم تبیین شود.

وی با اشاره به جلسه ای با حضور رئیس جمهور گفت: در این جلسه حدود یک ماه پیش به رئیس جمهور گفتم اما هنوز کتاب مقررات صادرات و واردات ابلاغ نشده است و امروز شرایط به گونه ای است که سیاست تجاری همچنان ادامه دارد. مشخص نیست و وقتی سیاست تجاری مشخص نباشد، قطعاً تنظیم بازار آسیب خواهد دید.

حسینی افزود: از نظر تجارت و صنعت دو میلیون تن در مقایسه با 12 میلیون تن است، اما پیوند جایگزین دارند و قطعا تولیدکننده و مصرف کننده را تحت تأثیر قرار می دهند، بنابراین اگر بند (ص) را اعمال کنید مشکل ایجاد می شود. حل کرد.”

نماینده مردم مازندران در مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به دو مدل اصلاح نظام حفاظتی که در دو مقطع زمانی مختلف در کشور صورت گرفته است، یادآور شد: این موضوع یک بار در سال 89 و بار دیگر در سال 1377 در دوره دوم بسیار مورد استفاده قرار گرفت. اجرای این سیاست تعجب برانگیز، غیرموجه و بدون بسته جبرانی بود، اما از سال 1989 سیاست قانع کننده با پرداخت غرامت است که نشان می دهد دولت باید نگرش مردم را در هر دو مرحله در نظر بگیرد و از گذشته درس بگیرد.

رئیس کمیسیون ویژه پرش و رونق صنعتی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دولت علاوه بر استفاده از پیچیدگی های بعد فنی، باید مراقب باشد که در بعد اجتماعی، مقبولیت اجتماعی و افکار عمومی دچار شکست نشود.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد با اشاره به اقدامات دولت برای اصلاح سیاست های پولی تاکید کرد: منابع دریافتی از این اصلاحات باید خرج مردم شود.

وی با مقایسه سیاست های دولت های وقت در سال های 1387 و 1398 برای انجام اصلاحات اقتصادی، بر توجه جدی دولت به کسری بودجه خانوارها تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید