منابع تعرفه ای پلکانی صرف حقوق و پاداش های نجومی نشود/ در سال های اخیر زیرساخت های صنعت برق چندان مورد توجه قرار نگرفته است.


ساعت: 08:56
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810171

عضو هیأت رئیسه مجلس: اجرای پلکانی طرح تعرفه ضروری است و وزارت نیرو باید در اجرای آن دقت کند تا در اعلام تعداد مشترکان پرمصرف دچار اشتباه نشود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ وزارت نیرو اخیرا برای اصلاح یارانه انرژی بدون فشار و ایجاد انگیزه قیمتی برای صرفه جویی در میان مشترکان گران قیمت، تعرفه 80 درصد مردم را افزایش داد تا علاوه بر کاهش مصرف این مشترکان، عدالت نیز رعایت شود. از یارانه انرژی

حسینعلی حاجدلیگانی در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا در این باره؛ وی گفت: طرح جدید تعرفه های مرحله ای انرژی مورد نیاز است و به نظر می رسد بین اخبار اعلام شده و آنچه در عمل اتفاق می افتد تفاوت هایی وجود داشته باشد. حدس من این است که محدوده مشمولان این قانون بیش از ارقام و ارقام اعلام شده باشد. لذا از وزارت نیرو می خواهیم آمار را به صورت شفاف و بی طرفانه منتشر کند تا مشترکان و مصرف کنندگان تکلیف خود را بدانند. البته باید تفاوتی بین مشترک پرمصرف و سایر مشترکین وجود داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه می توان اصلاحات مثبتی در این طرح انجام داد، تصریح کرد: باید واحدهای بعد خانوار در مدل مصرف مشخص شود. این بدان معناست که یک خانواده پنج نفره طبیعتاً باید الگوی مصرف متفاوتی از یک خانواده دو نفره داشته باشد. بنابراین، الگوی مصرف باید بر اساس مصرف معمولی باشد که ممکن است یک خانوار داشته باشد. از طرفی اگر خانواده ای کمی بیشتر از مقدار بهینه مصرف کند بهتر است مستقیماً در دسته پرمصرف قرار نگیرد یعنی قیمت پرداختی افزایش نسبی داشته باشد و این روند شیب یا پله ای نزولی داشته باشد.



حاج دلیگانی گفت: اجرای طرح تعرفه گام به گام مشترکان بالارده ضروری است و وزارت نیرو باید در زمان اجرای آن توجه کند تا در اعلام کامل تعداد مشترکان بالارده دچار اشتباه نشود. شفاف . اثرات مثبت کاربرد آن در توسعه زیرساخت های صنعت برق کشور قابل مشاهده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که وجوه دریافتی از اعمال این تعرفه پلکانی چگونه هزینه شود، گفت: در این سال ها زیرساخت های صنعت برق مورد توجه جدی قرار نگرفته است و این امر برای وزیر محترم ضروری است. این منابع باید به طور کامل برای بهبود، تقویت، توسعه و ترمیم زیرساخت های صنعت برق استفاده شود. این منابع را صرف پرداخت های نجومی یا جوایزی نکنید که اصلاً جایی در بین مردم ندارد.

حاجی دلیگانی در پایان اظهار بی اطلاعی کرد که آیا کمیسیون تلفیق در پی اقدام وزارت نیرو در اجرای بند «ی» تبصره 8 قانون بودجه 1400، بند مربوط به الزام دولت به افزایش تعرفه های پرمصرف را اضافه کرده است یا خیر. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید