تعرفه پلکانی گاز باید زودتر اجرا شود/برخی در مناطق فقیرنشین حتی خطوط گاز ندارند


ساعت: 09:16
تاریخ انتشار: 1301/08/10
کد خبر: 1907384

عضوکمیسیون رئیس کمیسیون ساختمان مجلس در گفت و گو با خبرنگار دانا:

عضو هیأت رئیسه کمیسیون ساختمان مجلس در مورد هزینه گاز خانگی از مردم توضیح داد و گفت: این هزینه بسیار پایین است، به عنوان مثال در مناطق جنوبی کشور خانوارهایی هستند که حتی یک برق هم ندارند. لوله گاز هر هفته یک کپسول گاز

وقتی بخواهیم هزینه گاز خانوارها را محاسبه کنیم، هزینه مصرف دو تا سه ماهه خانوارها به اندازه دو تا سه کپسول گاز نیست که در یک تا دو هفته مصرف کردند. در حالی که برخی افراد با خانه های بزرگ و مجلل مصرف گاز بالایی دارند و عادلانه نیست که بقیه هزینه مصرف این افراد را بپردازند.

احمد جباری عضو هیئت رئیسه کمیسیون ساختمان شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص اهمیت اجرای تعرفه های متمایز گاز مصرفی خانوارها گفت: سال گذشته در حوزه برق تعرفه های متمایز را برای کنترل و مصرف در نظر گرفتیم و باید این موضوع را در حوزه گاز نیز اعمال کنیم و مردم باید هزینه گاز را پرداخت کنند. بر اساس مصرف سرانه آنها. به گونه ای که برای مصرف کنندگان پرمصرف که بیش از استاندارد گاز مصرف می کنند، قیمت بالاتری در نظر گرفته شده است و برعکس، به دنبال مشوق هایی برای مصرف کنندگان کم هستیم.

این نماینده مجلس یازدهم همچنین به سرانه مصرف گاز خانگی در کشورمان نسبت به سایر کشورها اشاره کرد و گفت: متاسفانه نسبت به سایر کشورها هدر رفت گاز خانگی در کشور بسیار زیاد است و مصرف فوق العاده بالایی داریم. و این علاوه بر گاز، در مورد آب و برق نیز صدق می کند.

وی در ادامه گفت: به طور کلی مصرف گاز خانگی به وسایل آشپزی و گرمایشی و سرمایشی محدود می شود اما این مصرف در فصل زمستان بسیار بیشتر می شود.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه می توان در فصل زمستان با بخاری که گاز زیادی مصرف نمی کند، خانه ها را گرم کرد، ادامه داد: متاسفانه باید بگویم فرهنگ مصرف گاز در کشور پایین است. اما هنوز این زباله ها همان چیزی است که هست، برق و آب نیست.

جباری در ادامه اظهار داشت: باید مصرف گاز افراد ثروتمند را کنترل کنیم و آنها را به جای استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی از وسایل گرمایشی استفاده کنیم.

یکی از اعضای کمیته راهبری کمیسیون ساختمان مجلس درباره هزینه ای که مردم برای گاز خانگی می پردازند، توضیح داد: این هزینه بسیار پایین است، مثلا در مناطق جنوبی کشور خانوارهایی هستند که حتی لوله گاز هم ندارند هر هفته از یک کپسول گاز استفاده کنید وقتی می‌خواهیم هزینه‌های گاز خانگی را محاسبه کنیم، هزینه‌های مصرفی خانوار برای دو تا سه ماه به اندازه دو تا سه کپسول گاز نیست که در یک تا دو هفته استفاده کردند.

دیدگاهتان را بنویسید