قطعی برق صنعتی تردیدها را در مورد آنها ایجاد می کند / تعرفه های پلکانی نمی تواند مصرف مشترکان گران قیمت را کاهش دهد


ساعت: 10:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۲
کد خبر: 1815106

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای ملی در گفت و گو با خبرنگار دانا؛

مظفری با اشاره به افزایش تدریجی تعرفه های گاز و برق گفت: تعرفه های تدریجی نمی تواند باعث کاهش مصرف مشترکان پرمصرف شود، بلکه باید با فرهنگ مصرف همراه باشد تا در راستای عدالت اجتماعی باشد.

عبدالعلی رحیمی مظفری عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ وی در خصوص نمایندگی وزارت نفت در دولت سیزدهم گفت: وزارت نفت با همکاری شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی که موفق به تامین سوخت های جایگزین بسیاری از مراکز شد، کمبود گاز را از طریق سوخت های جایگزین جبران کرد. “



وی ادامه داد: با وجود اینکه برخی از همکاران ما در مجلس این سوال را مطرح کرده اند که چرا از نفت کوره استفاده می کنید؟ شوراهای تامین در برخی استان ها نیز مصوباتی مبنی بر ممنوعیت استفاده از سوخت در برخی نیروگاه ها و استفاده از گازوئیل داشتند، در حالی که ما مجبور به استفاده از سوخت های جایگزین بودیم. عملکرد کلی مدیریت شرکت ملی گاز علیرغم دو مشکل در برخی از فازهای پارس جنوبی که باعث قطع موقت انتقال گاز شد، قابل تقدیر است و باید بتوانیم در سال های آینده سرمایه گذاری خوبی انجام دهیم تا دچار مشکل نشویم. باید گاز صنعتی تولید شده را کاهش داد. زیرا با قطع برق، شوکی در صنایع ایجاد می شود که غیرقابل قبول است.

رحیمی مظفری تصریح کرد: این قانون در لایحه بودجه 1401 نیز به تصویب رسید که در ماده 25 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار نیز آمده است که اگر شرکت های خدمات رسان تولید گاز و برق را متوقف کنند باید خسارت 18 الف را بپردازند. سازمان غیرانتفاعی راه اندازی و ایجاد شده است اگر گاز و برق آنها قطع شود، شرکت های خدماتی باید این غیرانتفاعی را به سمت صنعت هدایت کنند که کار سختی است و کار نمی کند. با این حال، قراردادهای بین صنعت و شرکت های خدماتی به گونه ای است که شرکت های خدماتی می توانند فرار کنند. اما این قانون می تواند یک رویکرد و سردرگمی باشد که شرکت های خدماتی وظیفه خود را می دانند، البته نباید دست و پای شرکت های خدماتی را ببندیم و بگوییم بدوید.

وی با اشاره به افزایش تدریجی تعرفه گاز و برق گفت: تعرفه های تدریجی نمی تواند باعث کاهش مصرف مشترکان بالارده شود و در کنار فرهنگ سازی در زمینه مصرف برق، گاز و آب در راستای اجتماعی است. عدالت . . وی ادامه داد: از سوی دیگر با بهینه سازی تجهیزات مصرفی، بهبود ساخت و ساز و بهبود وضعیت صنعت شاهد کاهش بیشتر مصرف خواهیم بود، زیرا قیمت گاز در برخی صنایع ارزان است بنابراین مصرف گاز در تولید کالاهای صنعتی ما بسیار بالاتر از استانداردهای بین المللی است و باید اندازه گیری کنیم که اگر یک تن فولاد تولید کنیم در مقایسه با سایر کشورها چقدر انرژی مصرف می کنیم؟



رحیمی مظفری افزود: در قرارداد با ترکمنستان بخشی از گاز شمال کشور را ما تامین می کنیم و موضوعی که از نظر استراتژیک برای ما مهم است این است که یک کشور برای تامین انرژی خود باید گاز وارد کند و کشور دیگر باید صادرات داشته باشد. گاز برای تامین منابع: «نیازی که هر دو کشور به ما دارند قطعاً از نظر سیاسی و جغرافیایی مؤثر خواهد بود و ما جایگاه واقعی خود را در مرکز انرژی پیدا خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید