مصرف 70 درصد برق خراسان جنوبی توسط 17 درصد مشترکان/ مجاز به قطع برق مشترکان پرمصرف هستیم.


ساعت: 16:01
تاریخ انتشار: 1401/03/30
کد خبر: 1877343

قاضی گفت: به 117 دستگاه اجرایی اخطار عدم رعایت مصرف برق داده شده است. در بحث قطعی برق ابتدا به ادارات و مشترکین متخلف تذکر داده می شود و در صورت عدم توجه و کاهش مصرف، طبق قوانین مورد بررسی امسال مجاز به قطع برق هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از خاورستان، مهدی دادگر، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی صبح امروز در نشست خبری با محوریت دریافت پنج برابر جوایز گفت: در خراسان جنوبی 400 هزار و 741 مشترک داریم که از این تعداد 240 هزار و 44 مشترک شهرستانی هستند. 160 هزار و 697 مشترک روستایی و 5 هزار و 249 مشترک سنگین هستند.

وی به تفاوت سهمیه های تعرفه ای در تعداد و مصرف مشترکان اشاره کرد و افزود: از نظر تعداد 83 درصد مشترکان خانگی، 10 درصد تجاری، 4 درصد کل، روشنایی، صنعتی و کشاورزی هر کدام یک درصد است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: از نظر مصرف 30 درصد مشترکان خانگی، 30 درصد کشاورزی، 9 درصد عمومی، 21 درصد صنعتی، 6 درصد تجاری و 4 درصد روشنایی هستند.

قاضی با بیان اینکه از مشترکان خانگی انتظار فرهنگ سازی و کاهش مصرف برق را داریم، گفت: در صورت رعایت الگوی مصرف برق، وقفه ای نخواهیم داشت.

وی گفت: از نظر سهمیه بندی تعرفه های مختلف در پیک استانی 47 درصد در حوزه خانوار، 18 درصد کشاورزی، 16 درصد صنعت، 9 درصد عمومی و 10 درصد در سایر موارد است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: از دلایل عدم تعادل شدید تولید و مصرف در سال جاری می توان به کاهش ذخایر مخزنی سدهای بزرگ کشور به دلیل افت شدید بارندگی، عدم توسعه و بهره برداری از نیروگاه های مشابه اشاره کرد. رشد مصرف به دلیل مشکلات جدی نقدینگی و پایین بودن مطالبات، محدودیت های مربوط به ویروس کرونا، افزایش مراکز استخراج ارزهای دیجیتال، عدم اطمینان در تامین به موقع و کاهش نیروگاه ها از جمله دلایل عدم تعادل بین تولید و مصرف است.


70 درصد مصرف برق توسط 17 درصد مشترکان

قاضی گفت: 70 درصد برق استان توسط 17 درصد مشترکان غیرخانگی مصرف می شود.

وی از 100 برنامه در چهار محور برای جبران عدم تعادل تولید و مصرف برای تابستان خبر داد و گفت: این چهار محور شامل برنامه ریزی و اقدامات تامین برق، مدیریت مصرف و تقاضا، آماده سازی شبکه سراسری برق و برنامه ریزی و مدیریت است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ظرفیت تولید نیروگاه ها افزایش یافته و 6 هزار مگاوات برق توسط این نیروگاه ها تولید شده است.

قاضی در خصوص الزامات اجرای برنامه های پیک ترانزیت در سال جاری افزود: بهبود ساعات کاری ادارات، همکاری در جمع آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز، تعدیل روشنایی بزرگراه ها، تولید حداکثری برق از نیروگاه ها، همکاری رسانه ها برای مشارکت مردمی. در راستای کاهش مصرف برق، مشارکت واحدهای صنعتی و کشاورزی در طرح های مدیریت مصرف، همکاری مسئولان استانی و اعمال تعرفه از جمله برنامه های پیش بینی شده است.

وی به برنامه های مدیریت مصرف و تقاضا اشاره کرد و گفت: مدیریت صنعت با همکاری وزارت صمت، تنظیم روشنایی معابر و جمع آوری کد ارزی، کاهش 50 درصدی مصرف در ادارات، نصب کنتورهای هوشمند، مدیریت چاه های کشاورزی، استفاده از تولیدکنندگان صنعتی و اقدامات فرهنگی و اطلاع رسانی از جمله این برنامه ها است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی به مصوبه اردیبهشت ماه هیئت دولت در بحث مدیریت برق اشاره کرد و گفت: این مصوبه به ادارات کل استان ها نیز ابلاغ شده است.

قاضی در خصوص تعهدات برنامه های پاسخگویی در تابستان امسال خاطرنشان کرد: با انجام این تعهدات در مجموع 53.5 مگاوات صرفه جویی شده است.


انعقاد بیش از 6000 تفاهم نامه

وی گفت: 6 هزار و 334 تفاهم نامه در خصوص برنامه های پاسخگویی در تابستان امسال منعقد شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: به 117 دستگاه اجرایی که پاسخگوی مصرف برق نیستند اخطار داده شد. در بحث قطعی برق ابتدا به ادارات و مشترکین متخلف تذکر داده می شود و در صورت عدم توجه و کاهش مصرف، طبق قوانین مورد بررسی امسال مجاز به قطع برق هستیم.

قاضی با بیان اینکه اکثر مشترکان زیر مدل مصرف هستند، افزود: اما در استان مشترکان پرمصرف هم داریم.

وی در خصوص روشنایی معابر بیرجند گفت: میزان روشنایی معابر و درصد مصرف در بیرجند به دلیل هنجار انرژی کم نبوده و بیشتر از کشور است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: روشنایی معابر این شهرستان به گونه ای تنظیم می شود که نور کافی وجود داشته باشد.

قاضی با بیان وجود درختان کاج در شهر بیرجند و جذب نور گفت: طرح تعویض چراغ برق شهری با گاز ال ای دی داریم و کار تعویض شمال شهر را آغاز کرده ایم.

وی در خصوص برق رایگان مشترکان تحت پوشش کمیسیون مددکاری و رفاهی استان گفت: لیست مشترکان از سوی نهادهای حمایتی اعلام شده و تخفیف هایی نیز اعمال شده است.


4 نیروگاه بزرگ خورشیدی در خراسان جنوبی وجود دارد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی درباره نیروگاه های خورشیدی در استان گفت: در استان 4 نیروگاه بزرگ خورشیدی با ظرفیت کل 18.5 مگاوات داریم.

قاضی ادامه داد: تعداد نیروگاه های خورشیدی کوچک 512 نیروگاه با ظرفیت کل 5.3 مگاوات است که در مجموع 516 نیروگاه با ظرفیت کل 23.8 مگاوات است.

وی گفت: حدود 7.6 درصد از پیک بار استان از نیروگاه های خورشیدی تامین می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی ادارات پرمصرف افزود: بانک ها در مصرف برق پیشرو هستند و با وجود صرفه جویی 60 درصد کاهش نداشته است.

قاضی از آغاز ساخت فاز اول نیروگاه خورشیدی سربیشه از اوایل تیرماه خبر داد و گفت: ساخت این نیروگاه در دو فاز تعریف شده است که فاز اول آن به دلیل مشکلات مالی آغاز نشد و انشالله ، ظرف یک ماه آینده کار خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید