قبوض برق بهمن با تعرفه های جدید مشترکان می شود/ مشترکان نقره ای پرمصرف از فردا گرم می شوند/ به مصرف کنندگان پاداش داده می شود

ساعت: 10:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۹
کد خبر: 1801606

از فردا طبق مصوبه دولت تعرفه برق مشترکان محاسبه می شود و مشترکانی که بتوانند در قالب الگوی مصرف خود را کاهش دهند مشمول پاداش و پرمصرف می شوند یارانه کمتری دریافت می کنند و باید هزینه تولید را بپردازند. البته تنها 6 درصد از مشترکان مشمول افزایش قیمت می شوند که این نیز مرحله به مرحله اتفاق می افتد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تابستان امسال قطعی برق مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده و احتمال قطعی برق در بقیه ایام زمستان وجود دارد. کارشناسان کمبود برق را ناشی از افزایش مصرف تابستان و گرمای زودهنگام اردیبهشت ماه در کنار نیروگاه ساخته نشده دولت قبل و عدم سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت تولید می دانند.

بر اساس این گزارش، وزارت نیرو و کارشناسان معتقدند رعایت الگوی مصرف در جلوگیری یا کاهش اختلالات موثر است؛ این در حالی است که دلیل عدم رعایت الگوی مصرف را پایین بودن قیمت برق اعلام می کند. از سوی دیگر، بسیاری از یارانه‌های پنهان در اقتصاد ایران مربوط به انرژی‌هایی است که دولت بابت انرژی از جمله برق برای تامین برق ارزان‌تر مردم می‌پردازد و ایران پایین‌ترین قیمت برق را در جهان دارد.

این ارزانی باعث سهل انگاری در تنظیم مدل مصرف شده و برخی مشترکان همچنان چند برابر مدل مصرفی برق مصرف می کنند. برق ارزان و یارانه های مخفی مانع اجرای عدالت می شود، زیرا برخی از این یارانه ها سودآورتر هستند. از سوی دیگر، در صنعت برق نیز با چالش هایی مواجه است. بر این اساس تغییر در نظام تعرفه و وجود نظام چندسطحی شرط لازم است.

دولت و کارشناسان انرژی معتقدند با رعایت راهکارهای مدیریت مصرف، علاوه بر تاثیرگذاری بر مصرف، می توان به تامین برق پایدار کشور کمک کرد.

هشدار برای تامین برق در کشور/ چرا مصرف کنندگان بالا باید بهای برق را بپردازند؟

مهدی توگیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هر چه اختلاف قیمت برق با تعرفه بیشتر باشد، فشار بر بودجه بیشتر می شود. وقتی دولت نتواند این کار را انجام دهد و بودجه لازم را تامین نکند، نتیجه آن افزایش بدهی به پیمانکاران و تولیدکنندگان است.

این نماینده مجلس در خصوص دلایل قطعی برق در تابستان گفت: یکی از راه های مدیریت مصرف، اخذ تعرفه است که در قانون هم مشخص شده اما متاسفانه به خوبی اعمال نمی شود.

وی گفت: افراد و خانواده هایی هستند که بر اساس طرحی برق مصرف می کنند و به همین دلیل می توان به این افراد با قیمت یارانه ای برق داد اما افرادی هم هستند که خارج از مدل مصرفی برق مصرف می کنند که باید با قیمت تمام شود. «او برای این افراد قیمت برق را محاسبه کرد و هیچ بهانه ای برای آن وجود ندارد.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق دیروز گفت: با توجه به اینکه مصرف گاز در کشور با سرمایش هوا افزایش یافته است، اکنون 50 درصد سوخت نیروگاه به عنوان سوخت دوم است و امیدواریم با همکاری مشترکان، این امر به وجود آید. مشکلی برای تامین برق و گاز پایدار نیست.»

وی گفت: برای داشتن برق پایدار نیازمند همکاری مشترکان هستیم.

دولت نحوه محاسبه تعرفه برق را مشخص کرده است

هیأت وزیران به ریاست آیت الله سیدابراهیم در تاریخ 5 دی ماه سال جاری بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها و در اجرای بند (ط) تبصره (8) قانون بودجه سال 1400، نحوه محاسبه تعرفه برق برای مشترکین

بر اساس مصوبه هیات وزیران، قیمت برق مشترکان کم مصرف (تا سقف 50 درصد مدل مصرفی) زیرمجموعه کمیته حمایت از حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی صفر محاسبه می شود. تعرفه برق مصرفی خانگی مشترکین کمتر از مدل مصرفی بر اساس مصوبه سال 1397 هیات وزیران تعیین می شود.

همچنین تعرفه برق مشترکان خانگی با مصرف بیشتر از مدل مصوب برای مصرف کمتر از مدل مطابق جدول جاری، مازاد تا یک و نیم برابر، تا دو برابر و مصرف بیش از دو برابر با ضریب (1.5) به ترتیب (2.5 و (3.5)) معادل هزینه های تامین برق (متوسط ​​نرخ قراردادهای تضمینی خرید برق از نیروگاه های برق در دو سال اخیر به اضافه هزینه های انتقال (ترانزیت) برق و هزینه سوخت است. با نیروگاه تعرفه ها) محاسبه و دریافت می شود.

هنگام محاسبه قبض برق در ماه های گرم برای مشترکین مشمول این قسمت، در مناطق گرمسیر یک و سایر مناطق گرم به ترتیب ضریب (5/0) و (8/0) اعمال می شود.

به منظور تشویق مشترکینی که از الگوی مصرف پیروی می کنند و مصرف خود را در ماه های گرم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش می دهند به کاهش مصرف نسبت به الگوی مصرف یا مصرف دوره مشابه سال قبل (هر کدام کمتر باشد) , دستمزد اقتصادی قیمت برابر با قیمت تامین برق است. ضریب 2 مانعی برای صرفه جویی در ساعات بحرانی اوج مصرف است و وزارت نیرو این اختیار را دارد که برای فرهنگ سازی و تشویق به کاهش مصرف، مشوق ها (پاداش) یا پاداش بیشتری تعیین و اجرا کند.

برای خانوارهای دارای بیش از یک واحد مسکونی، مجموع مصرف این واحدها (طبق دستورالعمل وزارت نیرو) مبنای تعیین میزان مصرف و محاسبه صورتحساب می باشد. وزارت نیرو حق دارد برای مشترکانی که به میزان مصرف انتخابی خود پایبند هستند، مشوق 5 درصدی اعمال کند.

نقره ای مصرف داغ مشترکین پرمصرف از فردا

این مصوبه از فردا 10 بهمن ماه جاری لازم الاجراست و مشترکان در ماه آینده با تعرفه جدید قبض برق را دریافت خواهند کرد. یعنی 25 درصد از مشترکان برق کشور که بیش از مدل مصرفی برق مصرف می کنند مشمول افزایش تعرفه می شوند و برای 2 درصد از مشترکان پرمصرف یارانه پنهان برق به شدت کاهش می یابد.

وزیر نیرو در چند روز گذشته درباره این روش محاسبه گفت: در زمستان مدل مصرف 200 کیلووات ساعت است، اگر مشترک 100 کیلووات ساعت بیشتر مصرف کند، 1.5 برابر یعنی 600 تومان، دو برابر مدل مصرفی 1000 تومان است. و سه برابر مدل مصرفی به هر قیمتی، کیلووات ساعت 1400 تن برای برق آن می پردازد.

طبق مصوبه هیأت وزیران از اوایل بهمن ماه (فردا)، لایه ای که بیش از حد استاندارد مصرف کند، مشمول هزینه های بیشتری می شود. به بیان ساده، اگر مدل مصرف 300 کیلووات ساعت در فصل گرما را در نظر بگیریم، تا این میزان مصرف، مشترک تعرفه قدیم پرداخت می کند. مصرف بالای 300 کیلووات ساعت تا 450 کیلووات ساعت باید 1.5 برابر هزینه تامین برق، از 450 تا 600 کیلووات ساعت، 2.5 برابر هزینه تامین برق و از 600 کیلووات ساعت به بعد 3.5 برابر هزینه تامین انرژی بپردازد.

با توجه به اینکه میانگین درصد قراردادهای تضمینی خرید برق از نیروگاه های حرارتی در 2 سال گذشته به اضافه هزینه انتقال (ترانزیت) برق و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاه نزدیک به 400 تن برآورد شده است. بنابراین تعرفه برق برای مشترکان تا 450 کیلووات ساعت مصرف می کند. 600 تن در ماه تعیین شده است.

مشترکین پرمصرفی که ماهانه بین 450 تا 600 کیلووات ساعت برق مصرف می کنند باید به طور متوسط ​​1000 تن برق در هر کیلووات ساعت بپردازند. همچنین مشترکانی که مصرف برق ماهانه آنها بیش از 600 کیلووات باشد باید برای هر کیلووات ساعت برق 1400 تن بپردازند.

یارانه برق پرمصرف کاهش می یابد، اما نه برای همه

همایون حائری معاون وزیر برق و نیرو گفت: بر اساس بند اول مصوبه 8 قانون بودجه 1400، مصرف کنندگان برق بالاتر از مدل مصرف یارانه نخواهند گرفت. یارانه تعلق خواهد گرفت.

حائری افزود: بیشتر برق تولیدی کشور از برق خصوصی است. در واقع دولت برق را از بخش خصوصی می خرد و در اختیار مردم قرار می دهد و به آنها پاداش می دهند.

6 درصد از مشترکان مشمول افزایش قیمت برق هستند

بر اساس جدول توزیع برق مصرفی مشترکان خانگی، مشترکان مشمول افزایش قیمت در طرح جدید دولت در گام های پنجم، ششم و بیشتر گام ششم تنها 6 درصد از کل مشترکان و 94 درصد مشترکین مشمول افزایش قیمت نیستند.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه 800 هزار مشترک پرمصرف هستند، گفت: میزان برق مصرفی گروه پرمصرف بیش از دو برابر الگوی مصرف است. به ترتیب با توجه به اینکه میانگین قیمت برق در کشور بین 1300 تا 1400 تن بود، به طوری که در گذشته مشترکان گران‌قیمت تنها برای مصرف بیش از حد و دو برابر مدل مصرفی از جیب بودجه عمومی یارانه دریافت می‌کردند. معادل تا 5 تریلیون تن.

وی ادامه داد: به عبارتی کمتر از 2 درصد مشترکان عمدتاً در مناطق بالای شهری سالانه بیش از 5 هزار میلیارد تن یارانه انرژی دریافت می کنند.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه قبوضی که بعد از بهمن ماه صادر می شود قطعا دارای تعرفه های جدید خواهد بود، گفت: در این طرح مشوق هایی برای مشترکانی که مصرف آنها زیر مدل مصرفی است، در نظر گرفته شده است.

تعرفه برق مشترکین بیش از مدل مصرفی، تصاعدی و تدریجی است

رجبی مشهدی گفت: بسیاری از مشترکان فراتر از مدل هستند که می توانند با یک سری اقدامات ساده به سرعت مصرف خود را کاهش دهند و به زیر مدل مصرفی در منطقه بیایند و مشمول این افزایش قیمت نشوند.

وی با بیان اینکه برای مشترکانی که مصرف آنها بیشتر از مدل است، تعرفه برق به صورت تصاعدی و تدریجی است و به تناسب مصرف آنها این تعرفه ها افزایش می یابد، گفت: کسانی که مصرف بیشتری دارند باید نزدیک به قیمت واقعی یا غیر یارانه ای پرداخت کنند.

به گزارش راه دانا؛ حال باید منتظر ماند تا با همکاری مردم و کاهش الگوی مصرف شاهد باشیم که دیگر وقفه ای وجود نداشته باشد و امیدواریم عدم احتیاط و امید دولت با این همکاری و تلاش دولت جدید باشد. افزایش ظرفیت تولید برق مشکل دیگری ایجاد می کند ما شاهد برق در کشور نیستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید