نظام تعرفه های پرمصرف در کنترل مصرف خانوار موثر است/ سیاست قیمتی قطعا در میزان مصرف موثر است.


ساعت: 09:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۹
کد خبر: 1912082

مدیرعامل اسبق شرکت ملی گاز ایران با اشاره به مصرف بالای گاز توسط افراد متمول گفت: سیاست قیمت گذاری قطعا در مصرف موثر است و نظام تعرفه ای متمایز بهترین راه برای رسیدن به انصاف قیمت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; شواهد نشان می دهد که مرفه ترین اقشار جامعه مصرف گاز بالا در کشور شکل می گیرند. بنابراین 90 درصد از مشترکین پرکاربر متعلق به طبقه ثروتمند جامعه هستند. به همین دلیل، برخی برای مدیریت مصرف گاز طبیعی کشور، سیاست قیمت گذاری را در مقابل مصرف کنندگان بالا فشار می دهند.


تعرفه های پلکانی بهترین راه برای دستیابی به عادلانه قیمت است



به گفته کارشناسان انرژی، مصرف بالا آنها باید قیمت گاز را به قیمت تجاری و آزاد بپردازند. این گرانی‌ها می‌تواند بازدارنده باشد و مصرف‌کنندگان بزرگ را به فکر مدیریت مصرف گاز طبیعی بیاندازد، در این راستا تعرفه‌های مابه‌التفاوت بهترین روش برای دریافت هزینه‌های گاز مشترکین مسکونی است و می‌تواند به مدیریت مصرف کمک کند.

بیشتر بخوانید:
افزایش تعرفه گاز مصرفی در خانه های لوکس/ تعطیلی صنایع به دلیل مصرف بالای گاز در بخش خانگی

گروه دیگری از کارشناسان بر لزوم فرهنگ سازی مصرف مناسب انرژی تاکید دارند. آنها معتقدند که این تصور که ما ذخایر عظیم گاز داریم، مردم را به این باور نادرست سوق داده است که می توانند از این نعمت خدادادی هر طور که می خواهند استفاده کنند. بنابراین لازم است در زمینه استفاده صحیح از گاز فرهنگ سازی شود.

این دسته از افراد معتقدند که مردم باید درک کنند که گاز منبع تمام نشدنی انرژی نیست صرفه جویی در مصرف می تواند رفاه اجتماعی را افزایش دهد. زیرا در وهله اول از کمبود گاز جلوگیری می شود و مجبور نیستیم صنایع را تعطیل کنیم و در مرحله بعد امکان صادرات مازاد گاز فراهم می شود.

البته نباید فراموش کرد که کارشناسان بر لزوم افزایش راندمان وسایل گرمایشی و سرمایشی، اعمال صحیح مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و جلوگیری از اتلاف انرژی در فرآیند تولید تاکید دارند.

حمیدرضا ایرکی، مدیرعامل اسبق شرکت ملی گاز ایران، در این خصوص آشناست؛ وی گفت: ما در کشور قوانین خوبی در زمینه داریم مصرف انرژی ما داریم، اما این قوانین اعمال نمی شود.

و ادامه داد: متاسفانه در کشور ما گیرنده است. مدیریت مصرف بدون انرژی ما یک کمیسیون انرژی بالا داریم که سالی یک بار تشکیل جلسه می دهد و قوانین کلی را تعیین می کند که بدون تعیین جدول زمانی برای اجرا باقی می ماند. بنابراین ما دو مشکل اساسی در زمینه مصرف انرژی در کشورمان داریم.

وی گفت: اول بحث بهینه سازی مصرف است که راه حل های زیادی برای آن وجود دارد و دولت باید به آن بپردازد.


سیستم تعرفه های پرمصرف در کنترل مصرف در بخش خانوار موثر است



وی تصریح کرد: در این راستا نیاز به وضع قوانین مصرف معقول و قابل اجرا با جدول زمانی در صنایع، نیروگاه ها و بخش های خانگی است.

وی تصریح کرد: موضوع دوم این است که باید در بخش تولید کار اساسی انجام شود و با سرمایه گذاری در این حوزه باید در جهت افزایش تولید و استفاده از فناوری های نوین برای جلوگیری از هدر رفت انرژی گام برداریم.

یک عراقی افزود: باید متوجه باشیم که گاز در دسترس نیست و اگر آن منبع را نداشته باشیم نمی توانیم توسعه دهیم. توسعه میادین گازی امری ضروری برای ادامه صادرات گاز است. اگر نتوانیم به تعهدات خود در زمینه صادرات گاز به عراق و ترکیه عمل کنیم، دیگر به ما اعتماد نخواهند کرد و این به نفع کشور نیست.


سیاست قیمت گذاری قطعا از نظر مصرف جواب می دهد



وی توضیح داد: راه حل برای جبران عدم تعادل گازی کشور این است که از یک سو بهینه سازی مصرف باید توسط سازمان های مردم نهاد، مجلس، دولت و… نظارت جدی شود و از طرفی تولید افزایش یابد. رسیدگی به عدم تعادل گاز باید به اولویت مسئولان کشور از جمله دولت ها و مجلس ها تبدیل شود. نباید بگذاریم این موضوع به بحران تبدیل شود و سپس به فکر چاره باشیم.

مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز خاطرنشان کرد: برخورد با لوازم خانگی با انجام سیاست قیمتی قطعا در کوتاه مدت جواب می دهد و در فصول سرد سال این اقدام در مصرف در کشور تاثیر دارد. علاوه بر این موضوع باید بهینه سازی مصرف در تمامی بخش های خانوار، صنعت و نیروگاه ها مورد توجه قرار گیرد.

تماس گرفت اصلاح نظام تعرفه ها و با توجه به مدیریت مصرف در خانوارهایی که مصرف بسیار بالایی دارند و به اندازه کل مشترکان کم مصرف مصرف می کنند، گفت: باید اجرایی شود. قیمت گذاری متمایز بیایید پرداخت کنیم و برای کاربران پرمصرف هزینه اضافه و برای کاربران کم تخفیف در نظر بگیریم تا با اعمال سیاست قیمت گذاری، عادلانه بودن توزیع یارانه ها را افزایش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید