تعرفه های افتراقی راه حلی برای تنظیم مصرف انرژی بدون فشار بر مصرف کنندگان کم است/در حوزه تامین انرژی بر اساس برنامه ششم عمل نکردیم.


ساعت: 15:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۰۱
کد خبر: 1904192

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه اصلاح قیمت گذاری انرژی یک الزام است نه انتخاب، گفت: تعرفه های پلکانی الگوی مصرف را اصلاح می کند بدون اینکه به پیروان الگوی مصرف فشار بیاورد.

رابرت باگلریان عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص لزوم اصلاح قیمت گذاری و تعرفه های افتراقی انرژی گفت: طی 10 سال گذشته عدم سرمایه گذاری لازم در زیرساخت های تولید نیروگاه و انتقال انرژی مشکلاتی را در این حوزه در کشور ایجاد کرده است.


در حوزه تامین انرژی نتوانستیم به برنامه ششم عمل کنیم



وی ادامه داد: هر چند از زمان روی کار آمدن دولت جدید اقدامات خوبی در وزارت نیرو انجام شده است. اما این کافی نبود و نتوانستیم مطابق برنامه ششم در حوزه تامین نیروگاه و تولید برق جدید عمل کنیم تا جایی که شاهد تغییر میزان و تغییر الگوی مصرف گاز با هوا هستیم. خنک کننده باعث مشکلات شبکه می شد.

بیشتر بخوانید:
ایرادات شورای نگهبان به طرح رفع موانع توسعه صنعت برق اصلاح شد.

وی افزود: در پایان دوره دولت قبل حدود 17 یا 18 میلیارد دلار پروژه نیمه تمام نیروگاهی داشتیم که برای تکمیل آن نیاز به منابع ارزی داشتیم و مبلغ قابل توجهی نیز از سوی وزارت نیرو و دولت به پیمانکاران بدهکار بودیم. و این تعهدات نیز باید تسویه شود.

وی با اشاره به اینکه تغییر الگوی مصرف باعث افزایش مصرف انرژی شده است، ادامه داد: عوامل دیگری مانند ماینرها و ارزهای رمزنگاری شده، چاه های غیرمجاز در کشاورزی و ناکارآمدی نیروگاه های برق آبی به دلیل کمبود بارندگی و ناتوانی در توزیع موثر. گاز بین نیروگاه و مصرف خانگی این امر نیز باعث عدم تعادل عرضه و تقاضا در حوزه انرژی شد.


اصلاح مدیریت انرژی یک الزام است نه یک انتخاب



باگلریان با تاکید بر ضرورت ساده سازی و شفاف سازی تعرفه ها و نرخ ها توسط کارشناسان و رسانه ها گفت: باید موضوع را به گونه ای برای مردم توضیح دهیم که همه قانع شوند. واقعیت این است که این تعدیل قیمت و مدیریت انرژی و هدفمندی یارانه ها چه در گاز و چه در برق یک الزام است نه یک انتخاب و ما باید به زودی به سمت یکی برویم. تغییرات و اصلاحات بیا بریم؛ البته باید دید از چه مکانیزم هایی می توانیم استفاده کنیم تا این تغییرات و اصلاحات اساسی با کمترین آسیب به مردم به ویژه اقشار نیازمند و متوسط ​​جامعه همراه باشد.

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس از عدم اجرای صحیح قانون هدفمندسازی یارانه ها و لزوم اتخاذ تصمیمات مناسب در قیمت گذاری بدون فشار بر مردم انتقاد کرد و تصریح کرد: به هر حال این خطوط شبکه و پست های اصلی و شبکه های انتقال در هر دو حوزه … گاز و برق نیاز به نگهداری و منابع دارد. از طرفی وقتی انرژی در کشور ما ارزان است و یارانه می دهیم، مصرف انرژی از میانگین جهانی بیشتر می شود.

وی در پایان به مثبت بودن اقدامات در دستور کار در حوزه سوآپ گاز روسیه اشاره کرد و گفت: هرگونه سوآپ و ترانزیت انرژی موجب افزایش بهره وری بخش انرژی در کشور و امروز کشور خواهد شد. نیاز به یک نوع قیمت گذاری و قیمت گذاری متمایز این است که قطعا می تواند وارد شود تغییر الگوی مصرف موثر خواهد بود. به آن دلیل قیمت گذاری متمایز مشترکان پرمصرف طرح خوبی است که نه تنها درآمد دولت را افزایش می دهد بلکه سازوکار این تعرفه به گونه ای است که طبقات متوسط ​​و اقشار آسیب پذیر جامعه آسیبی نبینند.

دیدگاهتان را بنویسید