هدف از تعرفه های متمایز حامل های انرژی چیست؟/ تنظیم قیمت بر مصرف انرژی در کشور حاکم است


ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: 08/06/1401
کد خبر: 1905040

عضوکمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مزایای تعرفه های متمایز برای پرمصرف ها، درباره موضوع انرژی گفت: هدف از اجرای این طرح کنترل پرمصرف هایی است که در دهک های بالا نیز هستند. تعرفه های متمایز و تعدیل قیمت مصرف انرژی در کشور را مدیریت می کند.

مجید ناصری نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در مورد طرح قیمت گذاری متمایز و تعدیل قیمت انرژی گفت: این بحث جدیدی نیست. از سال 83 تا کنون که به عنوان نماینده مردم فعالیت می کنم، موضوع شدت مصرف انرژی در کشور همواره مطرح بوده و یکی از دغدغه های همه کارشناسان کشور در سطوح مختلف است.


متوسط ​​سطح مصرف انرژی در کشور ما بالاتر از میانگین جهانی است

و افزود: در واقع همه از مصرف بالای انرژی در کشور گلایه دارند. حال این سوال پیش می آید که برای حل این مشکل چه باید کرد؟ راه حل های زیادی پیشنهاد شده است. برخی پیشنهاد می کنند که مردم را برای مدیریت مصرف و صرفه جویی در پول توجیه کنیم. در این راستا شاهد همکاری صدا و سیما و تهیه برنامه هایی در راستای فرهنگ سازی در جامعه در منطقه بودم. صرفه جویی در انرژی ما بودیم. البته این راه حل چندان موثر نبود.

بیشتر بخوانید:
تعرفه های متفاوت برای مصرف کنندگان بزرگ، راه حلی برای جبران عدم تعادل گاز/ نمایندگان بر عدم قطعیت گاز برای صنعت و نیروگاه ها تاکید کردند

وی در ادامه پاسخ داد: تغییر قیمت ها بحث دیگری است. این یک واقعیت است که انرژی در کشور ما ارزان است و این باعث می شود مردم نگران هزینه ها نباشند و آزادانه مصرف کنند.


تعدیل قیمت بر مصرف انرژی در کشور حاکم است

ناصری نژاد تصریح کرد: ما نماینده مردم هستیم و نمی خواهیم در این شرایط تورمی مردم تحت فشار و هزینه های اضافی قرار بگیرند. بنابراین تا زمانی که طرح تعرفه پلکانی به اقشار ضعیف جامعه فشار نیاورد، ما با آن موافقیم.

وی توضیح داد: در مدل قیمت گذاری متمایز مصرف کنندگان پرمصرف به طور کامل مشمول این هدف شده اند و تعرفه مصرف مشترکین در مدل مصرفی بدون تغییر هزینه و به صورت یارانه محاسبه می شود و تنها مصرف کنندگان پرمصرف که از قضا در دهک های بالا هستند با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه خواهند شد.

وی در ادامه گفت: هدف از طرح تعرفه پلکانی و تعدیل قیمت این برای کاهش مصرف انرژی در کشور است. بنابراین باید با کاربران بزرگ برخورد کرد. با کسانی که قدرت مالی بالایی دارند و تمایلی به استفاده درست از انرژی نشان نمی دهند، این افراد باید هدف قرار بگیرند. این یک واقعیت است که بخش زیادی از انرژی مصرفی در کشور توسط مشترکان پرمصرف مصرف می شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: به شرطی که بتوانیم طرح را عملی کنیم قیمت گذاری متمایز امیدواریم هدف گذاری صحیح و کنترل شده باشد. اگر این طرح به گونه ای نادرست اجرا شود که طبقات متوسط ​​و پایین جامعه متضرر شوند، طرح نتیجه معکوس خواهد داشت.


راهکارهای مدیریت تولید برق

این عضو کمیته انرژی با اشاره به مشکلات بخش تولید گفت: باید به مدیریت صحیح تولید انرژی در کشور بپردازیم. به عنوان مثال، ما برای انرژی هسته ای در کشور هزینه زیادی کرده ایم. اما انرژی هسته‌ای هنوز آنطور که انتظار می‌رود تولید نمی‌شود و هیچ چیزی در مدار قرار نگرفته است.

وی بیان کرد: راهکارهای مناسب برای حل مشکلات انرژی وجود دارد. به عنوان مثال، روی آوردن به بخش خصوصی می تواند در این زمینه کارساز باشد. ما باید از بخش خصوصی بخواهیم که روی ساخت نیروگاه در کشور تمرکز کند. سپس دولت از آنها انرژی می خرد و به مردم می دهد.

ناصری نژاد بیان کرد: در مجموع تا جایی که بتوانیم مصرف را مدیریت کنیم و آن را کاهش دهیم، می توانیم از منابع در جاهای دیگر استفاده کنیم که به نفع کل کشور است.

این عضو کمیته با اشاره به اینکه کمبود انرژی این موضوع به کل کشور لطمه می زند، گفت: به عنوان مثال اکنون پیش بینی هایی وجود دارد که در فصل سرما با کمبود گاز مواجه خواهیم شد، بنابراین یکی از اولین اقدامات قطع برق و گاز صنایع است. این ضربه سنگینی به تولید که نیاز اصلی کشور در شرایط فعلی است وارد می کند. توقف قدرت صنایع اصلا منطقی نیست اما در برخی مواقع اجباری است.

وی افزود: برخی پیشنهاد می کنند که گازرسانی به شرکت فولاد را متوقف کنیم تا از کمبود گاز در فصل زمستان جلوگیری کنیم. خب بدیهی است که این مشکل ضربه مهلکی به این صنعت وارد خواهد کرد. صنعتی که ارزآوری برای کشور داشته باشد و به اقتصاد ما کمک کند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت حل مشکل کمبود انرژی گفت: باید راهکارهای مناسب اندیشید. مثلاً باید به شرکت فولاد مجوز بدهیم که خودش نیروگاه بسازد. یا گاهی باید واردات گاز را به بخش خصوصی بسپاریم و به تولیدکنندگان مجوز بدهیم تا خودشان اقدام به واردات گاز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید