تعرفه های متمایز و تغییرات در قیمت سوخت صنعتی؛ دو رویکرد مهم برای اصلاح مصرف گاز کمتر از حد مطلوب

ساعت: 10:34
تاریخ انتشار: 1301/10/24
کد خبر: 1921953

عضوکمیسیون عمران مجلس با اشاره به این موضوع که تعرفه های متمایز برای پرمصرف در خانوارها در کنار تعدیل قیمت سوخت صنعتی زمینه ساز بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع است، گفت: رانت موجب نابهینه سازی می شود. مصرف در صنایع و این به معنای لغو رانت انرژی در صنایع است به تدریج بیان می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; یکی از مهمترین مشکلات اقتصاد ایران، مشکل مصرف بالای انرژی در کشور است.

یکی از دلایل اصلی مصرف غیر رایگان در کشور ما قیمت پایین حامل های انرژی است. بنابراین، در شرایط کنونی اقتصاد ایران که در فصول سرد سال دچار ناامیدی است، مصرف بهینه گاز در بخش گرمایش خانگی، دولتی و تجاری و روی گردانی از اشتباهات گذشته مبنی بر ادامه اجاره گاز به غیر است. صنایع اقتصادی، مهمترین اقدام دولت سیزدهم برای اصلاح نارضایتی و کمبود گاز و همچنین ایجاد منابع پایدار برای توسعه زنجیره ارزش گاز است.

تعرفه های پلکانی و تغییرات قیمت سوخت صنعتی

در همین حال، عملکرد تعرفه های پلکانی برای مصرف بالا در صنعت کشور به گونه ای که استاندارد مصرف انرژی در صنایع مختلف به صورت اقتصادی و در حد انطباق با استاندارد محاسبه می شود، یارانه انرژی به صنایع مشمول توسعه زنجیره ارزش پرداخت می شود. اما مازاد آن معادل قیمت گاز وارداتی محاسبه و جمع آوری می شود تا با یارانه ها مازاد استاندارد مصرف انرژی حاصل نشود و بدین ترتیب بتوانیم با اعلام قیمت مناسب برای صنایع انرژی بر، از شدت مصرف انرژی بکاهیم.


بیشتر بخوانید:
تعرفه های متمایز در مدیریت مصرف گاز موثر است/ تعهدات دولت برای بهینه سازی مصرف انرژی

علی اصغر هانی عضو کمیته عمران شورای اسلامی در این خصوص به صورت فکری گفت: باید بهینه سازی گاز را در اولویت قرار دهیم، اولاً گاز خانگی باید در اولویت باشد و تحت هیچ شرایطی قطع نشود. موقعیت. اولویت بعدی صنایع است، صنایعی که تولیدات آنها نیاز روزانه مردم است باید در اولویت قرار گیرند.

وی ادامه داد: کارخانجاتی که سود آنها به عده خاصی می رسد و با نیاز روزانه مردم ارتباطی ندارد باید در اولویت قرار گیرند. اگر بتوانیم مصرف گاز را مدیریت کنیم و شرایطی را فراهم کنیم که مردم بتوانند به راحتی گاز مصرف کنند، در فصل سرما کمبودی نخواهیم داشت.

هانی تصریح کرد: باید از افراط و تفریط در حوزه گاز و تخصیص نادرست گاز جلوگیری کنیم تا علاوه بر بهره مندی بخش خانگی از گاز، صنایع نیز دچار مشکل نشوند.

دو رویکرد مهم برای اصلاح مصرف گاز کمتر از حد مطلوب


این نماینده مجلس گفت: قانونگذار قوانین خوبی در حوزه انرژی تصویب کرده است. اما وقتی وارد اجرا می شویم، درست عمل نمی کنیم. این مانند توزیع نامتعادل و استفاده ضعیف از انرژی است. تعرفه های پلکانی برای مصرف بالا در بخش داخلی در بهبود مصرف موثر خواهد بود مشکل تصحیح قیمت خوراک و سوخت صنعتی نیز جاری است فیلد تصحیح و بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع کارآمد است و هر چه میزان اجاره بیشتر باشد، مصرف در صنایع کمتر از حد بهینه خواهد بود و این موضوع اهمیت حذف تدریجی رانت انرژی در صنایع را نشان می دهد.

هانی خاطرنشان کرد: این وضعیت در همه جای دنیا در حال رخ دادن است و هر مشترک اعم از مسکونی و صنعتی به میزان مصرف خود پرداخت می کند، در همه جای دنیا انرژی گران است. در حال حاضر به دلیل شرایط جنگی بین اوکراین و روسیه، اروپا از نظر انرژی با مشکل مواجه خواهد شد و این انرژی ارزان در دسترس مردم نیست و متأسفانه ما آن را به صورت بسیار نابهینه مصرف می کنیم که باید با اصلاحات ذکر شده اصلاح شود.

در مورد این موضوع بخوانید:
طی 55 روز، 62000 درخواست برای دریافت مجوز در پرتال ملی مجوز ثبت شد.

دیدگاهتان را بنویسید