قیمت پایین بنزین؛ افزایش هزینه ها برای بهینه سازی / اختلاف در مصرف گاز خانگی با تعرفه های متفاوت درمان می شود


ساعت: 08:52
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۱۰
کد خبر: 1920312

یکی از اعضای کمیته انرژی اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه هر چه قیمت ها واقعی تر باشد، بهتر است، تعرفه های متمایز مصرف کنندگان بزرگ را روشی مناسب برای مدیریت مصرف گاز دانست و گفت: قیمت پایین گاز؛ بهینه‌سازی را گران‌تر کرد و اختلاف در مصرف گاز خانگی با تعرفه‌های پلکانی درمان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; ایران از نظر مصرف انرژی پس از آمریکا و روسیه در رتبه سوم جهان قرار دارد. به لحاظ شدت مصرف انرژی ما هم اولین کشور دنیا هستیم که آمار نگران کننده ای است.


قیمت پایین بنزین؛ این باعث افزایش هزینه بهینه سازی شد

برخی پایین بودن قیمت گاز طبیعی در کشور را یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر مصرف بی رویه گاز در بخش خانگی در کشور می دانند. آمارها نشان می دهد که 64 درصد از مجموع 26 میلیون مشترک واقعی در سراسر کشور مصرف صحیح داشته اند. این در حالی است که تنها 3 درصد از کل مشترکان هزینه های بسیار بالایی را ثبت کردند.

بیشتر بخوانید:
تعرفه های افتراقی راه حلی برای تنظیم مصرف انرژی بدون فشار بر مصرف کنندگان کم است/در حوزه تامین انرژی بر اساس برنامه ششم عمل نکردیم.

مشترکان پرمصرف به طور متوسط ​​5 برابر مشترکان کم مصرف مصرف می کنند و 7.5 درصد از کل مصرف گاز خانگی در کشور را تشکیل می دهند. بنابراین، مشترکین گاز خانگی با مصرف بالا، اقلیت مطلق جمعیت هستند و نسبت به اکثریت افرادی که مصرف متعادل گاز طبیعی دارند، گاز طبیعی بسیار بیشتری مصرف می کنند.

با توجه به این واقعیت‌ها، برخی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که اعمال سیاست قیمت‌گذاری برای مصرف‌کنندگان بزرگ می‌تواند منجر به مدیریت مصرف گاز طبیعی در کشور در بخش خانگی شود.

مهراد عباد یکی از اعضای اتاق بازرگانی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: دنیا دچار مشکلی به نام اعتیاد به انرژی است. کشور ما نیز از این مشکل رنج می برد. در ایران از انرژی ارزانمصرف چند برابر استاندارد جهانی است.


فرهنگ های غلط باعث افزایش مصرف انرژی در بخش داخلی شده است

وی افزود: یک سری فرهنگ‌های غلط در کشور ما به افزایش مصرف انرژی در بخش داخلی دامن زده است. به عنوان مثال سماور و ماشین آلات قدیمی از جمله مواردی است که باعث افزایش مصرف شده است. سماور از صبح تا شب می سوزد و هیچکس اهمیتی نمی دهد که گاز بی دلیل بسوزد و هدر برود.

وی تصریح کرد: باید در زمینه مصرف صحیح گاز فرهنگ سازی شود. زیرا استراتژی کشور استفاده گسترده از گاز است. الان 98 درصد کشور ما گاز گرفته است و استفاده نادرست از آن می تواند برای ما دردسرساز شود. متأسفانه از نظر فرهنگی در این زمینه کار چندانی انجام نداده ایم و موفق نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: زیرساخت های کشور در حوزه گاز نیز مشکلاتی دارد از دست دادن انرژی درند گفت: به عنوان مثال فرسودگی لوله ها و رگولاتورهای گاز در منازل منجر به اتلاف انرژی می شود.

وی ادامه داد: باید به سمت فرهنگ سازی استفاده صحیح از گاز حرکت کنیم. شروع با آموزش در مدارس خوب است. در اروپا از آنجایی که از برق استفاده می کنند، تمرکز بر استفاده صحیح از این نوع انرژی است و در ایران می توان روی بحث گاز تمرکز کرد.


هوش سبز در کشور باید تقویت شود

عباد تصریح کرد: اکنون دنیا بحث هوش سبز را مطرح کرده است که به دلیل آن است چگونه از انرژی استفاده کنیم ما باید هوش سبز را در کشورمان تقویت کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: در واقع در کشورمان تا حدودی در وضعیت ملتهبی هستیم. ما می توانیم مشتقات زیادی از گاز طبیعی بدست آوریم. اما در کشور ما گاز بیشتر به صورت خام مصرف می شود و مشتقات زیادی از آن به دست نمی آید. این سوزاندن مواد اولیه به نفع کشور نیست و هر چه بتوانیم در مصرف گاز طبیعی صرفه جویی کنیم، مزیت بیشتری داریم.

عباد ادامه داد: باید تلاش کنیم تا به قیمت واقعی انرژی نزدیک شویم تا انگیزه لازم برای مصرف مناسب انرژی در کشورمان ایجاد شود. معمولا هزینه انرژی در هر کشور نزدیکترین بنادر با توجه به قیمت فوب تعیین می شود و در ایران نیز می توانیم از قیمت فوب خلیج فارس برای قیمت گذاری استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشورمان در بحث افزایش قیمت بنزین به درستی عمل نکرده و این اقدام مشکلاتی را به دنبال داشته است، گفت: این موضوع باعث شده تا افزایش قیمت انرژی به خط قرمز مسئولان تبدیل شود. اما باید با مبانی لازم به سمت واقعی سازی قیمت ها حرکت کنیم.


عدم تعادل در مصرف گاز خانگی از طریق تعرفه های متفاوت حل می شود

وی ادامه داد: هر چه قیمت ها واقعی تر باشد بهتر است. تعرفه های پلکانی برای مصرف بالا این روشی مناسب برای مدیریت مصرف گاز در بخش خانگی و عدم تعادل کلی کشور است. در این روش هر چه مصرف بیشتر باشد، مردم برای مصرف گاز هزینه بیشتری می پردازند.

وی در پایان افزود: در این روش، مصرف کنندگان پرمصرف که اغلب از اقشار بالای جامعه هستند، هزینه مصرف گاز را با قیمت واقعی تری می پردازند و کسانی که مصرف معقول بیشتری دارند. یارانه انرژی دولتی شما مزایایی دریافت می کنید


بیشتر بخوانید:
ساکنان لوکس ترمز تدریجی مصرف گاز تعرفه/تعدیل قیمت بر مصرف انرژی کشور حاکم است

دیدگاهتان را بنویسید