لزوم مدیریت مصرف گاز با تعرفه های متفاوت/تعطیلی صنایع به دلیل مصرف بالای گاز در بخش خانگی


ساعت: 09:39
تاریخ انتشار: 25.08.1401
کد خبر: 1910521

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر با اشاره به اینکه متاسفانه در شب های سرد زمستان کارخانجات بزرگ به دلیل عدم تعادل گاز مجبور به سوزاندن نفت کوره هستند، بر لزوم مدیریت مصرف گاز با تعرفه های متمایز تاکید کرد و گفت: مصرف بالای گاز در داخل بخش نباید منجر شود. به تعطیلی صنایع

ابوالفضل ابوترابی عضو شورای اسلامی شهر در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص عدم تعادل گاز و کسری این انرژی در برخی نقاط کشور به ویژه با توجه به اینکه در زمستان سال های گذشته و در زمستان به همین دلیل قطع برق داشتیم، اظهار داشت: در حال حاضر 200 میلیون متر مکعب کمبود و عدم تعادل گاز داریم و طبق آمار اعلام شده از سوی مراکز تحقیقاتی جهان، کشور ما جزو بزرگترین مصرف کنندگان انرژی در جهان است.


82 میلیارد دلار انرژی در یک سال رقم بالایی است

وی با اشاره به اینکه اسلام بر موضوع اسراف تاکید دارد، گفت: به دلیل ارزان بودن انرژی سالانه 82 میلیارد دلار انرژی در کشور مصرف می کنیم در حالی که با مدیریت مصرف ما می توانیم بین 20 تا 30 میلیارد دلار صرفه جویی کنیم و این مبلغ را در بخش های عمرانی کشور هزینه کنیم.

بیشتر بخوانید:
تعرفه های متفاوت برای مصرف کنندگان بزرگ، راه حلی برای جبران عدم تعادل گاز/ نمایندگان بر عدم قطعیت گاز برای صنعت و نیروگاه ها تاکید کردند

وی افزود: اگر بمیرم. مدیریت در مصرف ما می توانیم در هزینه های زیادی صرفه جویی کنیم، ارزان بودن انرژی باعث شده سالانه 82 میلیارد دلار یارانه مردم را مخفی کنیم و این رقم نشان می دهد که انرژی در کشور ما بیشترین یارانه را نسبت به سایر کشورها دریافت کرده است.

ابوترابی گفت: نارضایتی یعنی تولید کمتر از مصرف است و در اوج سرما اتفاق می افتد و گیاهان باید در شرایطی از مازوت استفاده کنند که این مازوت به سلامت مردم آسیب وارد کند و محیط زیست را تحت تأثیر قرار دهد.


نوسانات مصرف گاز نباید منجر به تعطیلی صنایع یا سوزاندن سوخت شود

وی تصریح کرد: نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان سالانه 600 تن گوگرد تولید می کند که این وضعیت در شهرهای بزرگ مانند تهران، اراک و … نیز حاکم است. ما باید به سمت تعرفه های متمایز برای کاربران بزرگ برویم تا بین افرادی که مصرف گاز را مدیریت می کنند و افرادی که گاز مصرف نمی کنند تفاوت وجود داشته باشد.

این عضو کمیسیون داخلی مجلس تصریح کرد: عمده مصرف در فصول سرد سال در حوزه خانوار است و بنابراین قطعا باید به سمت بهینه سازی مصرف با مدل قیمت گذاری متمایز برای پرمصرف ها رفت. باید قیمت واقعی انرژی را بپردازند تا مردم عادی افزایش قیمت را تجربه نکنند

وی به خطرات آن اشاره کرد عدم تعادل گاز در کشورخاطرنشان کرد: متأسفانه در شب های سرد زمستان کارخانه های بزرگ ما که حجم تولید و صادرات و ارزآوری بالایی دارند، مجبور به رفتن به تعطیلی صنایع یا احتراق سوخت دیزل روندی که امیدواریم با اعمال صحیح قوانین این فرآیند اصلاح شود.

دیدگاهتان را بنویسید