تعرفه های متفاوت برای مصرف کنندگان بزرگ، راه حلی برای جبران عدم تعادل گاز/ نمایندگان بر عدم قطعیت گاز برای صنعت و نیروگاه ها تاکید کردند


ساعت: 10:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۳
کد خبر: 1902319

یک نماینده مجلس با تاکید بر بلاتکلیفی گاز صنایع و نیروگاه ها در زمستان امسال گفت: طرح های تشویقی در کاهش مصرف گاز موثر است و تعرفه های مرحله ای برای مصرف کنندگان بزرگ بهترین راه حل برای جبران عدم تعادل گاز است.

حسین محمد صالحی دارانی عضو شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ درباره لزوم مدیریت مصرف گاز طبیعی در کشور و نه گاز صنعتی وی در زمستان امسال تصریح کرد: طبیعی است که وقتی به سمت سرما می رویم مصرف گاز در کشور افزایش می یابد اما باید مدیریت کرد که وسایل گرمایشی در کشور که معمولا کم مصرف نیستند. ، اصلاح می شوند و از طرفی ساخت و ساز ساختمان در کشور ما نیز بر اساس استانداردهای جهانی است و به گونه ای مدیریت می شود که از اتلاف انرژی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید:
اصلاح قیمت انرژی یک ضرورت است/ تعرفه های پلکانی برای مصرف کنندگان بزرگ. یک راه حل مناسب بدون تحت فشار قرار دادن مردم عادی


طرح های تشویقی در کاهش مصرف گاز موثر است



وی ادامه داد: نگاه به طرح‌های تشویقی اداره گاز برای مصرف‌کنندگان کم می‌تواند به کاهش مصرف خانوارها کمک کند و در مدیریت مصرف موثر باشد، همانطور که شرکت برق با اتخاذ این رویکرد (تعرفه‌های متمایز برای پرمصرف‌ها) نتایج مثبتی هم گرفت.

وی تصریح کرد: مردم می توانند تا سقف مشخصی از برق به صورت رایگان استفاده کنند و سپس با افزایش مصرف، مبالغ بیشتری شارژ می شود. این نحوه محاسبه قیمت برق را می توان برای گاز نیز در نظر گرفت. زمانی دیدیم که شرکت برق لامپ های کم مصرف را به مردم ارائه می دهد و آنها را به استفاده از این دستگاه های کم مصرف ترغیب می کند. شرکت گاز نیز باید این روش را اتخاذ کند.

وی افزود: دولت باید با سیاست های تشویقی مردم را به استفاده از دستگاه های کم مصرف تشویق کند. این محصولات در نهایت می تواند به نفع کشور باشد. به عنوان مثال، می توان یارانه ای برای خانوارها در نظر گرفت تا درب و پنجره های استاندارد و حفاظ را خریداری کنند کاهش مصرف انرژی خودتون سود ببرید

این عضو شوراها و کمیسیون داخلی مجلس در ادامه بیان کرد: مدارس یکی از مکان هایی است که بیشترین مصرف گاز در آن انجام می شود. متاسفانه مدارس خیلی مراقب مصرف گاز نیستند. وقتی کلاس ها گرم است، بچه ها پنجره ها را باز می کنند و به جای اینکه گرما را کم کنند، انرژی هدر می رود. آموزش خانواده ها و افراد برای استفاده صحیح از انرژی از جمله گاز می تواند کمک کننده باشد کنترل و مدیریت مصرف موثر هستند.


عدم مدیریت مصرف منجر به کمبود گاز در کشور شده است



وی خاطرنشان کرد: متاسفانه زمانی که به دلیل عدم مدیریت مصرف با کمبود گاز ما در کشور ایستاده ایم، باید جلوی گاز صنعتی را بگیریم. این امر به واحدهای تولیدی آسیب جدی وارد می کند و اقتصاد کشور را با مشکل مواجه می کند. حتی گاهی صنایع را تعطیل می کنیم. مثلاً در مقطعی از سال گذشته گاز صنعتی قطع شد و مجبور شدند از گازوئیل استفاده کنند که نتیجه آن آلودگی هوا بود.

وی تصریح کرد: مشتریان پرمصرف که بر اساس شواهد موجود جزو مرفه ترین های جامعه هستند، یا خانه های متعددی دارند و یا خانه های بزرگی دارند که برای گرمایش به انرژی زیادی نیاز دارند. همانطور که ما طرح هایی را برای تشویق مصرف کم در نظر می گیریم، باید آنها را اجرا کنیم سیاست های متعادل سازی برای کاربران بزرگ ما هم تدابیری اتخاذ کنیم. به گونه ای که مصرف کنندگان بزرگ مجبور به مدیریت مصرف و جلوگیری از هدر رفتن آن می شوند.


تصمیمی برای جبران عدم تعادل مصرف گاز در کشور



وی ادامه داد: برای جبران عدم تعادل گاز و بلاتکلیفی گاز برای صنعت و نیروگاه، بهترین کار افزایش قیمت مصرف گاز برای مصرف کنندگان بزرگ که عمدتاً از طبقات مرفه هستند، بدون تحمیل هزینه های اضافی به پایین ترها است. -مشتریان مصرفی و طبقات پایین جامعه. گاز باید حتی تا حدی به صورت رایگان در اختیار خانواده ها قرار گیرد اما برای پرمصرف ها باید سیاست های قیمت گذاری را اعمال کنیم که همان مدل مربوط به آن است. تعرفه های متمایز برای کاربران بزرگ خوب.

بالاخره گفت: به این ترتیب مصرف کنندگان بالا باید هزینه مصرف انرژی را بپردازند. مشترکین با مصرف بالا باید هزینه بیشتری برای مصرف گاز بپردازند. انرژی که متعلق به همه مردم است نباید توسط برخی مصرف کنندگان بزرگ هدر رود.


طبقات ثروتمند بیشترین گاز طبیعی را مصرف می کنند



به گزارش را دانا؛ بررسی الگوی مصرف بر اساس سطح رونق شهری مؤید آن است که طبقات مرفه بیشتر از گاز استفاده می کنند. شهرهای اردبیل و همدان از شهرهای سردسیر ایران در فصل زمستان محسوب می شوند که توسط شرکت ملی گاز در منطقه اول (سردترین منطقه) طبقه بندی می شوند.

پراکندگی مشترکین در این شهرها نشان می دهد که به ترتیب 1% و 2% از آنها در پرکاربردترین پله های 8 تا 12 قرار دارند. اکنون در شهر لواسان به عنوان شهری مرفه در شمال تهران که واقع شده است. در منطقه 3 (دو منطقه گرمتر از منطقه 1 هستند)، بیش از 17 درصد از مشترکان کاربران سنگین هستند. به همین ترتیب، شهرک‌های گردشگری و کلبه‌ای چالوس و محمودآباد که هر دو در منطقه 3 قرار دارند، بیش از 8 درصد از مشترکان خود را در نردبان پرمصرف دارند. در حالی که شهر سنندج واقع در منطقه 2 تنها 2 درصد مشترک پرمصرف دارد. از این منظر می توان ادعا کرد که به طور کلی هر چه سطح رفاه بالاتر باشد، الگوی مصرف مشترکین بیشتر خواهد بود

معقول ترین راه حل کاهش مصرف خانگی گاز طبیعی در کشور تمرکز روی آن دسته از مشترکین پرمصرفی است که خارج از الگوی مصرف هستند. بنابراین می توان شرایط بهینه ای را برای افزایش قیمت گاز طبیعی برای مشترکین پرمصرف در نظر گرفت، به نحوی که انگیزه کافی برای بهبود مصرف ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید