جبران عدم تعادل زمستانی با مبادله و فروش مازاد گاز روسیه/تبدیل به هاب انرژی، دروازه ای برای منافع اقتصادی پایدار


ساعت: 08:57
تاریخ انتشار: 20/08/1401
کد خبر: 1908554

یک کارشناس انرژی با اشاره به توانمندی ایران برای تبدیل شدن به یک مرکز انرژی، این فرآیند را دریچه ای به سوی منافع اقتصادی پایدار دانست و گفت: جلوگیری از هدر رفت سوخت مایع و جبران عدم تعادل زمستانی با جایگزینی و فروش گاز مازاد روسیه راهکار مناسبی است. برای دستیابی به جایگاه بهتر در مدیریت انرژی.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; با شروع جنگ روسیه و اوکراین، کشورهای اروپایی به این موضوع واکنش نشان دادند و مسکو به ویژه در حوزه انرژی مشمول تحریم های سنگین شد. روسیه برای حل این مشکل تلاش کرد تا بازارهای جایگزین پیدا کند.

تجارت نفت خام مبتنی بر صادرات دریایی است و امکان تغییر مشتری و مقصد صادرات به راحتی امکان پذیر است و روسیه با اعمال تخفیف های مختلف بازارهای صادراتی جدیدی را به جای اروپا در شرق آسیا باز کرده است و کشورهایی مانند چین و هند از این فرصت ایده آل استفاده می کنند. فرصت و امتیازات مناسب برای روسیه آنقدر استفاده کردند که مسکو در حال حاضر بزرگترین صادرکننده نفت به این کشورهاست.

صادرات گاز در صادرات نفت رویه متفاوتی وجود دارد و از طریق خطوط لوله گاز و به همین دلیل مشتری یابی جدید انجام می شود گاز روسیه بسیار سخت تر از کره خواهد بود. بنابراین باید سیاست جدیدی برای توسعه صادرات گاز روسیه شکل گیرد که سوآپ یا فروش گاز روسیه به همسایگان است.

بیشتر بخوانید:
ایران با خرید و مبادله گاز روسیه به قطب انرژی منطقه تبدیل می شود/ با انتقال انرژی وضعیت اقتصادی و منطقه ای خود را افزایش می دهد.

اینجاست که ایران می تواند از موقعیت ویژه خود استفاده کند و انتقال گاز این کشور آن را در داخل کشور می پردازد یا استفاده می کند. همچنین امکان استفاده از گاز روسیه در ماه های سرد سال و جبران نارضایتی کشورمان وجود دارد تا اجازه تعطیلی تولیدات داده نشود که مزایای زیادی برای ما خواهد داشت.


جبران عدم تعادل زمستانی با مبادله و فروش گاز مازاد روسیه

فریدان اسعدی، کارشناس بازار انرژی در این باره به زبانی آشنا می گوید. وی تصریح کرد: روابط اقتصادی هر یک از کشورهای تحت تحریم مانند ایران یا روسیه می تواند امنیت پایداری را برای هر دو کشور ایجاد کند.
وی ادامه داد: تنها چیزی که منافع مشترک طرفین را متحد می کند این است که بتوانیم منافع اقتصادی را در رابطه تنظیم کنیم.

وی افزود: این مهم ترین نکته برای دستیابی به روابط پایدار اقتصادی است. روسیه کشوری بزرگ و مالک است ذخایر عظیم گاز و- اگر این کشور در این ذخایر در رتبه اول نباشد در رتبه دوم قرار دارد. جنگ اوکراین تأثیر بدی بر منطقه داشت و پیامدهای ناخوشایندی برای کشورها به جا گذاشت، اما با این وجود فرصتی برای همکاری تهران و مسکو در زمینه گاز ایجاد کرد.

او به موضوع اشاره کرد مبادله گاز روسیه یا خریدش گفت: برای ما فرصت خوبی است و به مسکو و تهران فرصت گسترش می دهد مبادلات گاز دستیابی به منافع مشترک همچنین این نگرانی وجود دارد که یکی از مقامات صندوق بین المللی انرژی چند روز قبل از استقبال روسیه از تحریم ها علیه ایران خبر داده است. این مسائل می تواند مشکلاتی را در تنظیم روابط تهران و مسکو ایجاد کند. اما اصل همکاری ایران در مبادله یا خرید گاز روسیه این سیاست خوبی خواهد بود.


تبدیل شدن به هاب انرژی، دروازه ای برای منافع اقتصادی پایدار

وی تصریح کرد: ایران به دلیل روابطی که با شرق و یا روابطی که با عراق و ترکیه دارد در موقعیت خوبی قرار دارد و می تواند. گاز روسیه می فروشد ابتکار عمل را اتخاذ کنید که قبلاً در زمین با هم ارتباط برقرار کرده ایم تبادل گاز از ترکمنستان داشتیم. اما به دلیل یک سری سلایق کوتاه مدت این فرصت از دست رفت.

وی گفت: همکاری کلی در گاز روسیه می فروشد یا خرید آن تصمیم بسیار خوبی است و می تواند به ایران در دستیابی به منافع اقتصادی پایدار کمک کند. مهم این است که توافقات به مرحله عملیاتی برسند تا منافع ملی کشور تضمین شود. بخشی از خرید گاز برای جبران عدم تعادل گاز در داخل در فصول سرد سال و همچنین جلوگیری از ضرر میلیاردها دلاری سوخت مایع در نیروگاه ها استفاده می شود.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: در پنجم مهرماه کمیسیون انرژی در مجلس گزارشی را قرائت کرد که واقع بینانه بود و باید به کمیته مربوطه برای تهیه آن تبریک گفت. این گزارش به نگرانی های بخش خصوصی در مورد دسترسی و تامین منابع انرژی پایدار پرداخته است.


جلوگیری از اتلاف سوخت مایع با تعویض گاز



وی خاطرنشان کرد: این گزارش نشان می دهد کمبود گاز ما بسیار جدی هستیم و آمار قابل توجه است. در سال 2018، ما حدود 10 تا 12 میلیارد دلار به دلیل سوخت مایع مورد استفاده در نیروگاه ها از دست دادیم و از دسترسی به منابع قابل اطمینانی که می توانستیم صادر کنیم، محروم شدیم. اگر تعویض گاز اگر این اتفاق بیفتد، می توانیم عدم تعادل گاز خود را جبران کنیم و از این آسیب اقتصادی جلوگیری کنیم.

این کارشناس سابق مرکز پژوهش های شورای اسلامی گفت: مشکل این است که در کشور ما کارشناسان به گونه ای فکر می کنند و سیاستمداران به گونه ای عمل می کنند. با این حال باید به فکر راه حلی برای وضعیت موجود گاز باشیم و همکاری با روسیه یکی از راه هایی است که می توانیم در این زمینه استفاده کنیم.

اسعدی در پایان افزود: این یک واقعیت است که روابط سیاسی در صورت تسهیل می تواند نشانه روابط اقتصادی باشد. از سوی دیگر تقویت روابط ما با کشورهای همسایه از جمله روسیه می تواند در خنثی سازی تحریم ها موثر باشد. علاوه بر این، به عنوان دومین دارنده ذخایر گاز در جهان و کشوری که در موقعیت ژئوپلیتیک خوبی قرار دارد، هدف ما این است که هاب گاز و انرژی ما در منطقه هستیم و مبادله گاز روسیه می تواند به ما در رسیدن به این هدف کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید