کنترل عدم تعادل مصرف گاز در صنایع و بخش داخلی امری ضروری است/ مبادله یک عملیات تجاری سودآور است


ساعت: 09:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۳
کد خبر: 1914740

یک کارشناس انرژی با اشاره به موضوع کنترل عدم تعادل مصرف گاز در صنعت و بخش خانگی گفت: اصلاح نحوه مصرف و استانداردسازی وسایل گازسوز یک الزام است نه یک انتخاب که همراه با مزیت ها امکان پذیر است. مبادله و عملیات تجاری برای رفع اختلافات ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; معضل عدم تعادل گاز در فصول سرد سال به معضلی بسیار جدی برای کشورمان تبدیل شده است و امروز به عنوان مانعی برای تبدیل شدن ایران به قطب مهم و تاثیرگذار در حوزه تجارت انرژی قرار گرفته است.


کنترل عدم تعادل مصرف گاز در صنعت و بخش داخلی امری ضروری است




اهمیت رفع این نارضایتی زیرا در صورت غفلت از کنترل مصرف و عدم استفاده از ظرفیت همکاری گاز با روسیه و ترکمنستان در قالب خرید یا تبادل گاز این کشورها، مسیرهای موازی در کشورهای همسایه ایجاد می شود.

اهمیت مبادله یا خرید گاز مازاد روسیه و تکیه بر راهکارهای مدیریت مصرف گاز، به ویژه در بخش های پرمصرف مانند بخش های مسکونی و نیروگاهی، باید مورد توجه قرار گیرد تا راه حل های موجود کارساز باشد.

بیشتر بخوانید:
اثرات سوآپ گاز برای رفع عدم تعادل گاز/ نسبت به سال های گذشته شاهد ثبات بیشتری در مدیریت گاز هستیم.

حسن مرادی، کارشناس مسائل انرژی در این باره به زبانی آشنا صحبت می کند. وی تصریح کرد: مصرف گاز در کشور به ویژه در بخش های خانگی، تجاری، اداری و صنعتی باید بهینه شود. در بخش خانگی وجود 25 میلیون بخاری نامرغوب بزرگترین چالشی است که با آن مواجه هستیم و حجم زیادی گاز از دودکش منازل ساطع می کنند.

وی ادامه داد: ضریب حرارتی این بخاری ها کم و حجم مصرف آن ها زیاد است، در دولت دوازدهم باید روی راندمان این بخاری ها کار می شد و یا اینگونه بخاری ها تعویض می شد. اما هیچ اقدامی صورت نگرفت. مشکل اینجاست که گاهی دیده می شود که در بنگاه ها و مغازه ها اجاق گاز می گذارند و از گاز به صورت خالص استفاده می کنند.


لزوم تغییر نحوه مصرف و استانداردسازی وسایل گازسوز



این کارشناس انرژی تصریح کرد: متأسفانه اتلاف انرژی در بخش صنعتی زیاد است، سوله ها عایق نیستند، در بازدید شخصی که از کارخانه داشتم دیدم بشکه ها را سوراخ می کنند و زیر آن مشعل می گذارند. و بنابراین مقدار زیادی گاز هدر می رود.

مرادی با توجه به مخاطرات عدم تعادل گازوی گفت: ما بیشتر از اروپا گاز مصرف می کنیم و این طبیعی است نارضایتی من دارم؛ زیرا حجم مصرف از تولید فراتر رفته و فاجعه ایجاد می کند و دولت سعی می کند این ناهماهنگی را جبران کند اما موفق نمی شود.

وی افزود: در این شیوه مصرف، روز به روز با توجه به توسعه شبکه، نیازها افزایش می یابد و مصرف نیز به همان میزان افزایش می یابد. دولت باید برای مصرف بهینه تدابیری اتخاذ کند. در این زمینه بهترین راه حل این است که بر بخش داخلی نیز تمرکز کنیم جبران بخشی از نارضایتی ها با واردات گاز و تبدیل آن به محصولات صادراتی با ارزش افزوده بالا.


سوآپ یک عملیات تجاری سودآور است



این کارشناس انرژی بر اهمیت آن تاکید کرد تعویض گاز وی افزود: سوآپ یک عملیات تجاری سودآور است که در دنیای تجارت رایج است. مزایایی برای هر دو طرف وجود دارد. این مزایا هم به کشور درخواست کننده مبادله و هم به کشوری که مبادله را انجام می دهد تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: جدا از مشکلاتی که روسیه با خارج دارد، می توانیم گاز یا نفت روسیه زیادی را برداشته و به کشورهای همسایه توزیع کنیم یا از طریق خط لوله صادر کنیم. بنابراین این یک رابطه بسیار خوب است و منجر به یک رابطه برد-برد می شود.

این کارشناس انرژی با اشاره به تعرفه های متمایز مشترکان پرمصرف در بخش گاز خانگی گفت: طرح تعرفه افتراق مشترکین پرمصرف الگویی مناسب برای افرادی است که مصرف بالایی دارند تا مصرف خود را کاهش دهند، اصل این طرح کمک می کند. برای بهینه سازی و کاهش مصرف و مفید است. و مثمر ثمر خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کمبود گاز همه جوانب را در بر می گیرد و مشکلات مختلفی را ایجاد می کند، مصرف انرژی در کشور ما بالا است و انرژی مصرفی برای تولید یک محصول سرمایه بیشتری را از بین می برد و دولت مجبور به هزینه های زیادی می شود. یارانه در این موضوع کند تا مصرف گاز اگر استاندارد نشود در همه بخش ها مشکل خواهیم داشت.

در مورد این موضوع بیشتر بخوانید:
تعرفه های متفاوت برای مصرف کنندگان بزرگ، راه حلی برای جبران عدم تعادل گاز/ نمایندگان بر عدم قطعیت گاز برای صنعت و نیروگاه ها تاکید کردند

دیدگاهتان را بنویسید