عملیات اجرایی انتقال گاز از زابل به خراسان جنوبی به زودی آغاز می شود/ انتقال خط لوله گاز افت فشار گاز را جبران می کند.


ساعت: 08:27
تاریخ انتشار: 08/07/1401
کد خبر: 1906649

عملیات اجرایی انتقال گاز از سیستان و بلوچستان به خراسان جنوبی به زودی آغاز می شود و با این عملیات افت فشار گاز نهبندان کاهش می یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از خاورستان ، خراسان جنوبی که حدود 17 سال از تاسیس آن می گذرد، همچنان در مرحله تکمیل زیرساخت ها به سر می برد و با رویکرد دولت سیزدهم برای محرومیت زدایی و جهش خدمات رسانی، وارد دوره جدیدی شد. اقدامات ساخت و ساز و زیرساختی

گازرسانی یکی از این اقدامات است که به ویژه با توجه به اهمیت ماندگاری جمعیت در روستاها و حتی مهاجرت برگشتی در استانی که کشاورزی و دامپروری بخش مهمی از اقتصاد و معیشت مردم است، در اولویت قرار دارد. .

پایان گازرسانی به شهرها و روستاهای خراسان جنوبی یکی از اقدامات شایسته دولت تدبیر و امید بود که به نفع همه مردم این استان بود، اما با وجود گازرسانی به این استان همچنان مردم منطقه نهبندان از افت در رنج هستند. در فشار گاز در فصول سرد سال این اهمیت باعث شد که خط لوله گاز از دشتک زابل به خراسان جنوبی و وانبندان که در انتهای خط لوله گاز قرار دارد در دستور کار قرار گیرد.

آیت الله سید «ابراهیم رئیسی» سال گذشته در سومین سفر خود به خراسان جنوبی به خراسان جنوبی آمدند و این سفر بیش از 100 مصوبه برای استان به همراه داشت که یکی از آنها انتقال گاز از دشتک زابل به خراسان جنوبی است.


خط لوله گاز در شرق کشور وصل نیست

مصطفی نهایی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خاورستان به خط لوله گاز سیستان و بلوچستان به خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: شرق کشور تنها قسمت است. کشوری که خطوط لوله گاز وصل نیست.

وی افزود: تمام خطوط لوله اصلی که در کشور اجرا شد یک جا به هم وصل شد و وضعیت شبکه را برقرار کرد اما خط لوله ای که از عسلوه به سیستان و بلوچستان می آید خط لوله صلح است و باید به پاکستان صادر می شد. شما هنوز وصل نشده اید.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در شورای اسلامی ادامه داد: خط لوله صلح از سیستان و بلوچستان به چابهار و شمال این استان و به سه راهی دشتک که در 80 کیلومتری زاهدان به زابل قرار دارد متصل می شود. .


انتقال خط گاز افت فشار گاز را جبران می کند

نهایی با بیان اینکه خط لوله گاز از پالایشگاه گاز سرخس به خراسان احداث شد، یادآور شد: این خط لوله به خراسان جنوبی، سربیش و نهبندان می رسید اما از دراهی دشتک به نهبندان خط لوله ای احداث نشد.

وی افزود: اگر خط لوله گاز در سمت سرحس که حدود 170 کیلومتر است وصل شود و خط لوله صلح به نخبندان وصل شود، عملاً این دو خط لوله اصلی متصل و شبکه می شوند و می توانند افت فشار گاز را جبران کنند.

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در فصل سرد سال با عدم تعادل گاز مواجه هستیم چرا که نمی توانیم به اندازه مصرف خود تولید کنیم، گفت: در فصل سرما به مدیریت تقاضا با اولویت تامین گاز خانگی روی آوردیم. ، گاز صنعتی و جایگاه های سوخت CN J مدیریت می شود.


ما نگران کاهش فشار گاز در فصل سرما هستیم

نهایی تصریح کرد: استان خراسان جنوبی شامل سربیش و نبندان در انتهای خط لوله گاز فرخس قرار دارد و با وجود اینکه این خط لوله در سمت خط لوله که از تهران می آید بارگیری و تقویت می شود، خراسان جنوبی در انتهای خط قرار دارد. و همیشه نگرانی از افت فشار وجود دارد ما در فصل سرما و زمستان گاز داریم.

وی با بیان اینکه انتقال گاز به نخبندان تایید سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی است، تاکید کرد: یکی از راه های کاهش افت فشار، اتصال خط لوله سرحس به سه راهی دشتک است که زیرساخت های انرژی استان را تقویت می کند. به خصوص در بخش گاز

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در شورای اسلامی گفت: هزینه تعیین شده برای خط لوله هفتم سراسری سیستان و بلوچستان در دانشگاه ها، پتروشیمی ها، صنایع بزرگ و خانگی بسیار بالاست. سرما را نباید جبران کرد.

نهایی انتقال گاز از دشتک زابل را در کوتاه مدت و میان مدت پروژه خوبی دانست و افزود: در کمیسیون انرژی مجلس نیز پیگیری های خوبی از سوی من و استاندار خراسان جنوبی و گاز کشور انجام شد. گروه شرکت ها بر اساس مصوبات سفر رئیس جمهور


انتقال خط لوله گاز به نهبندان هنوز انجام نشده است

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در شورای اسلامی گفت: انتقال خط لوله گاز از دشتک زابل به نهبندان هنوز به مرحله اجرا و اعتبارسنجی نرسیده است.

نهای بیان کرد: اجرای خط لوله مستقیم گاز از عسلوه به مناطق شرق و شمال شرق کشور در دستور کار شرکت ملی گاز قرار دارد که پروژه بزرگی است که نمی توان انتظار داشت در کوتاه مدت و میان مدت اجرایی شود.

وی یادآور شد: باید پروژه خط انتقال گاز، اتصال و شبکه شرق کشور تا لوله هفتم سراسری از دشتک به نهبندان و سربیشه را دنبال کنیم تا به بهره برداری برسد و انشالله مقداری کاهش یابد. افت فشار، آنچه در روستا اتفاق می افتد.


عملیات اجرایی انتقال از زابل به زودی آغاز می شود

علیرضا عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: بررسی خط لوله گاز دشتک زابل به نخبندان به طول ۱۷۱ کیلومتر در حال انجام است و عملیات اجرایی این پروژه در آینده نزدیک آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه دو پروژه مهم وزارت نفت از جمله خط لوله گاز از دشتک زابل به طول 171 کیلومتر و احداث خط انتقال فرآورده های نفتی از استانی دیگر به خراسان جنوبی از جمله مصوبات سفر رئیس جمهور بوده است، اظهار کرد: این پروژه در دستور کار قرار گرفت.

عباس زاده گفت: هفته گذشته در دیدار استاندار خراسان جنوبی با وزیر نفت این دو موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت چرا که قرار بود بررسی و اجرای خط انتقال فرآورده های نفتی به استان تا پایان سال جاری انجام شود. سال گذشته


بررسی ویژه انتقال گاز در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دور دوم سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی را داریم، تصریح کرد: در بررسی مصوبات بعدی این سفر باید این مهم به طور ویژه پیگیری شود.

عباس زاده گفت: اجرای خط انتقال فرآورده های نفتی در قالب پروژه تشعشعی به طول 950 کیلومتر یکی از پروژه های مهم زیربنایی استان است که مطالعات روی این پروژه انجام شده است و امیدواریم با تلاش مسئولان بتوانیم وزارت نفت در سفر دوم رئیس جمهور شاهد آغاز عملیات اجرایی این دو پروژه خواهیم بود.

جواد زوانات استاندار خراسان جنوبی در خصوص انتقال گاز به خراسان جنوبی از زابل گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در سال گذشته پیگیری شد، اتصال استان به شبکه سراسری گاز شهری بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر گاز استان فقط از طریق خراسان رضوی تامین می شود، یادآور شد: با سرد شدن هوا و افزایش مصرف در شهرها در ابتدای خط انتقال، امکان تنظیم گاز کارخانه ها و قطع مصرف داخلی افزایش می یابد.

استاندار خراسان جنوبی بهترین راه حل برای جبران این مشکل را گازرسانی به استان از سایر خطوط انتقال عنوان کرد و ادامه داد: بررسی ها به این نتیجه رسید که با اتصال استان به شبکه گاز سیستان و بلوچستان، مشکل قطعی گاز می تواند وجود داشته باشد. حل شود.


در زمستان 1402 خط انتقال گاز زابل به نخبندان وصل می شود

زاوانت افزود: در این راستا احداث خط انتقال 171 کیلومتری زابل به نهبندان خواسته این استان است که در نشست با وزیر نفت نیز مطرح شد.

وی تاکید کرد: با دستور ویژه وزیر نفت ساخت این انتقال در برنامه های شرکت گاز قرار گرفته و انشالله تا زمستان 1402 خط لوله گاز زابل به نخبندان وصل می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید