خط لوله گاز زاهدان به زابل افتتاح شد


ساعت: 13:50
تاریخ انتشار: 06/06/1401
کد خبر: 1893257

خط لوله 36 اینچ انتقال گاز زاهدان – دشتک – زابل به طول 110 کیلومتر با اعتباری بالغ بر 2400 میلیارد تومان با حضور ویدئو کنفرانس وزیر نفت و به همت قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به بهره برداری رسید. ) قرارگاه سازندگی به مناسبت پنجمین روز از هفته دولت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، طرح انتقال گاز از زاهدان به زابل که برای گازرسانی به شهرها و روستاهای واقع در مسیر خط لوله گاز، شهر زابل و کارخانه سیمان سیستان طراحی و اجرا شد. ، دارای ظرفیت انتقال روزانه 22.5 میلیون دستگاه دارای یک متر مکعب گاز است.


این خط لوله دارای یک ایستگاه پرتاب و یک ایستگاه دریافت، 2 ایستگاه حفاظت کاتدی و پنج ایستگاه خاموشی در طول مسیر است و از نوع EPC (طراحی و مهندسی، تحویل و اجرای فرآورده) از ساخت هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی خاتم الانبیاء(ص) است. سایت. ) انجام می شود.


صمد رحیمی نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه این شرکت مصمم به گسترش تأسیسات و تأسیسات گاز طبیعی در سیستان و بلوچستان است، گفت: با دسترسی مردم و صنایع استان به انرژی پاک، زمینه ای برای رفاه وجود خواهد داشت. استعدادهای فراوانی در این جغرافیای وسیع وجود دارد.


وی ادامه داد: در این راستا یکی از شهرهایی که توسط شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در اولویت قرار گرفته است زابل است که از نظر استراتژیک یکی از مناطق مهم و بزرگ استان محسوب می شود و روستاهای زیادی در واقع در اطراف آن که هم اکنون گازرسانی زابل است، امکان گازرسانی به این روستاها نیز تامین می شود.


رحیمی با اشاره به مشخصات خط لوله گاز زاهدان – دشتک – زابل افزود: مسیر گازرسانی به شهر زابل از شهر زاهدان شروع و در دو قطعه مجزا به زابل گاز می رساند. قطعه اول (زاهدان-دوراهی دشتک) به طول 109 کیلومتر و قطر 36 اینچ است و در مسیر نیروگاه در حال احداث زاهدان، کارخانه سیمان زابل و شهرک های مسیر از نعمت گاز بهره مند هستند.


نائب رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: با تکمیل قطعه اول در محدوده سه راهی دشتک، قطعه دوم (دوراهی دشتک – زابل) به قطر 24 اینچ و طول واقع شده است. 110 کیلومتری که در مسیر خود شهر صنعتی رامشار را تامین می کند و در نهایت به شهر زابل می رسد که از تراکم جمعیت بالایی برخوردار است.


وی خاطرنشان کرد: قطعه اول و دوم پروژه خط لوله گاز زاهدان-دوراهی دشتک-زابل توسط 2 پیمانکار مجزا و در قالب 2 قرارداد اجرا شد که این امر موجب تسریع در روند اجرا و بهره برداری بهتر از ظرفیت شده است. توسط پیمانکاران توانمند داخلی


رحیمی تصریح کرد: سال 1401 در گفتمان صنعت گاز سیستان و بلوچستان نامیده شد و اکنون سربازان توسعه گاز بیش از 760 کیلومتر خط لوله فشار قوی در استان کار می کنند، بنابراین این جغرافیای وسیع به سازندگی بزرگی تبدیل شده است. کارگاه


وی در خصوص پروژه خط لوله گاز ایرانشهر – پالیسان – خاص – میرجاوه گفت: این خط لوله از دامنه کوه تفتان عبور کرده و گاز را به شهر هش، کارخانه سیمان این شهرستان و سپس به شهرستان مرزی میرجاوه می رساند. در شرق استان تحول، همراه با توسعه سایر زیرساخت ها و ظرفیت های ذاتی این منطقه، منشأ پیشرفت در تعامل با همسایگان خواهد بود.


معاون شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: آنچه امروز در سیستان و بلوچستان می گذرد مصداق بارز اراده جمهوری اسلامی به ویژه دولت سیزدهم برای گسترش عدالت و برقراری رفاه، آسایش و آرامش برای همه ایرانیان است. اقوام و مذاهب


وی گفت: پروژه هایی که از این پس افتتاح می شوند به سیستم های کنترلی تمام ایرانی مجهز می شوند و ضریب داخلی سازی تاسیسات فشار گاز از 85 درصد فراتر می رود.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید