شرکت گاز تهران: گاز 1600 مشترک متخلف در تهران قطع می شود/ خانه های دارای استخر باید تخلیه شوند وگرنه گاز آنها را قطع می کنیم.

شرکت گاز تهران: گاز 1600 مشترک متخلف در تهران قطع می شود/ خانه های دارای استخر باید تخلیه شوند وگرنه گاز آنها را قطع می کنیم.

هدایی پور، مدیرعامل شرکت گاز استان تهران در گفتگو با رادیو تهران گفت: با افزایش مصرف گاز، از روز گذشته گاز 1600 مشترک بد تهران را قطع کرده ایم، گفت: کسانی که استخر دارند تخلیه شوند یا ما. گاز آنها را به طور کامل قطع می کند، زیرا وقتی استخرهای عمومی را قطع کردیم، نباید آنها را خصوصی کرد.

تسنیم: هدایی پور مدیرعامل شرکت گاز استان تهران در گفتگو با رادیو تهران گفت: با افزایش مصرف گاز، از روز گذشته گاز 1600 مشترک بد تهران را قطع کرده ایم.

سوال: این تعطیلی ها و کاهش مصرف گاز در بخش اداری تا چه اندازه بر مشکل گاز تاثیر گذاشته است؟ اولین نکته این است که استان تهران مصرف گاز بسیار بالایی در کشور دارد. فکر می کنم استان تهران در رتبه اول کشور قرار دارد. در حال حاضر میانگین مصرف گاز در استان تهران چقدر است؟

هدای پور: مصرف ما در روز گذشته 125 میلیون مترمکعب بود، استان تهران حدود یک ششم گاز کشور را مصرف می کند و بیشترین…

س: چقدر بیشتر از میانگین استاندارد؟

هدای پور: ما حدود 5.5 تا 6 برابر مصرف سرانه دنیا مصرف می کنیم مصرف گاز در کشور ما بسیار بالاست و دو دلیل دارد، یکی فرهنگ مصرف، زیرساخت هایی که باید ایجاد و فراهم می شد از این زیرساخت ها در واقع. نوع ساخت و ساز ساختمان و معماری در کشور ما الان مبحثی به نام مبحث نوزدهم در آیین نامه ساختمان داریم که فقط به انرژی در ساختمان می پردازد که متاسفانه کتاب و آیین نامه دارد اما به همین دلیل مصرف در ساختمان ها مشاهده نمی شود ما قد بلندی داریم.

سوال: این یک نکته است و نکته بعدی این است که ما در مصرف گاز بسیار بی احتیاطی هستیم، موتورخانه، دیگ بخار و استخرهای زیادی در شهر تهران یا استان تهران داریم که از این طریق استفاده می کنند. و گرم می شوند برخی می گویند وجود دارد و هزینه آن را ما می پردازیم یا دولت ما دارد و مصرف می کنیم، برای جلوگیری از هدر رفت بیش از حد گاز توسط این دسته از مشترکانی که خودتان می شناسید چه اقداماتی انجام داده اید؟

هدای پور: تقریبا در ابتدای آذرماه به حدود 26 هزار مشترک هشدار دادیم که دهک های 11 و 12 هستند. مصرف کنندگان خود را به دوازده دهک تقسیم کردیم، سه دهک اول مصرف بهینه دارند و اگر 30 درصد کمتر از پارسال مصرف کنند، گازشان رایگان است، اما اگر در همین مدت مصرف کنند، قیمت گازشان کمتر از سی تا چهل هزار است. تومان در ماه، دهه 4 تا 6 30 درصد بیشتر است، دهه 6 تا 10 حدود 50 درصد است، اما ما به دهه 11 و 12 می گوییم خشونت، یعنی واقعاً رعایت نمی کنند و حقوق دیگران را زیر پا می گذارند. اول دی به آنها اخطار دادیم که مصرف خود را اصلاح کنند، اگر موتور و ساختمان و شیشه ایراد دارد رفع کنند یا اگر فرهنگشان مشکل دارد درست کنند و از همان روز. قبل از اینکه شروع کنیم به قطع گاز قلدرهایمان . حدود 1600 نفر از متجاوزان گاز گرفته شدند

سوال: چه تعداد از آنها دولتی و چه تعداد غیردولتی و چه تعداد داخلی هستند؟

هدای پور: این تخلفات فقط شامل خانوارها می شود، ما گاز آنها را برای دولت که از چند روز گذشته تعطیل شده است، حتی آنهایی که اورژانس و غیره دارند را به طور کامل قطع کرده ایم و می گوییم اورژانس آنها باید مستقل از گاز باشد. نیازی به ماشین آلات ساختمان نیست اگر در کارگاه فقط برای اتاق نگهبانی و نگهبانی باشد کاملا جلوی آنها را می گیریم اما سوء استفاده ها بیشتر در آپارتمان هاست که قطع می کنیم.

س: آیا این روند حذف محصولات پر استفاده هنوز ادامه دارد؟ و تا کی از بین خواهند رفت؟

هدای پور: بله، الان می آیند و تعهد می کنند که یا فرهنگشان را اصلاح کنند یا ایرادات ساختمانشان را و بعد از آن تعهد، گازشان را وصل می کنیم، ده روز دیگر کنتورشان را می خوانیم و اگر این روند مصرف است جمع آوری کنیم. کم بشه الحمدلله اگه نشد بازم جلوش رو میگیرن. یعنی این دوره تکرار می شود.

س: با فرض اینکه این اتفاق نیفتد و کشور بگوید من پول می دهم، ابزار شما چیست؟ آیا فقط برای جریمه است؟

هدی پور: در حال حاضر بله، اما تصمیمات قاطعی در این زمینه خواهیم گرفت.

س: آیا بر نظر شما تأثیر می گذارد؟

هدای پور: بالاخره یک روز عصر سرما به من هشدار داد.

سوال: کسانی که بد اخلاق هستند یا آپارتمان های بسیار بزرگ دارند یا در مجتمع هایی هستند که استخر دارند و یا به نوعی گاز مصرفی خود را در جاهایی غیر از منزل خود مصرف می کنند، آیا شما باید بروید و با آنها برخورد کنید؟ و استخرهایشان پلمپ شده است، آیا در این مورد با سایر ارگان ها هماهنگی دارید یا فقط شرکت گاز در مرکز ماجرا قرار دارد؟

هدای پور: کسانی که استخر دارند باید تخلیه شوند در غیر این صورت گاز آنها را به طور کامل قطع می کنیم، چون استخرهای عمومی را متوقف می کنیم، خصوصی ایجاد نشود. می توانم بگویم در برخی جاها مردم همکاری خوبی دارند و به ما اطلاع داده اند که مثلاً در فلان مجتمع مسکونی استخر وجود دارد.

سوال: من می خواهم دقیقاً به همان نقطه برسم. 80 درصد این افراد در الگوی مصرف یا کمی بالاتر از الگوی مصرف قرار دارند. 20 درصد باقیمانده معمولاً افراد ثروتمندی هستند که در خانه های بسیار بزرگ در مناطق شمالی تهران زندگی می کنند و خانه هایشان استخر دارد، بسیار بزرگ است و نتیجه این است که آن را قطع می کنید و بعداً لابی می کنند و دوباره وصل می شوند. بنزین و آنها می خواهند آن را پرداخت کنند و شاید دوباره توسط آنها جریمه شوید. آیا مکانیزم قطع اتصال وجود دارد؟ و این دیگه تکرار نمیشه؟

هدای پور: باید اصلاح شود تا بتوانیم آن را لینک کنیم. ما در وهله اول هشدار دادیم. و طبق تعهد ما ده روز آزمایشی گاز را وصل می کنیم، وصل می شوند، دوباره می خوانیم که روند کاهشی داشته باشند، اگر روند کاهشی نداشته باشند، دوباره گاز را قطع می کنیم و به هر حال باید تصحیح شوند، به این معنی که آنها نباید اصلاح شوند. این روند می تواند ادامه یابد.

س: آخرین نکته سوال من این است که در این چند روزی که تعطیل شد، چقدر در مصرف گاز صرفه جویی شده و این خاموشی هایی که در حال رخ دادن است، آیا واقعا برای ما در تامین نیاز گاز مردم در کشور موثر بوده است. حداقل بخش داخلی؟ و آیا برنامه ای برای قطع گاز شهر تهران در بخش خانگی وجود دارد؟ در فضای مجازی شایعاتی در این باره شنیده می شود.

هدای پور: انشالله مردم همکاری کنند، گاز قطعی نداریم اما اثر تعطیلی ها… علاوه بر اینکه استاندار محترم به ادارات دولتی دستور داده اند که از روز چهارشنبه ساعت 5 کلیه سیستم های گرمایشی خود را متوقف کنند. همچنین اقداماتی را انجام دادیم و قطع کردیم، یعنی فقط جلوی آنها را نگرفتیم، چون احتمال عدم رعایت برخی از آنها وجود دارد، مواد مصرفی گازشان را متوقف کردیم.

س: می توانید به من بگویید چقدر پس انداز کرده اند؟

هدای پور: با صرفه جویی در آنها، آمار را نگاه کنم، روزهایی که تعطیل هستیم، مردم هم در این موضوع کارآمد هستند. وقتی کاهش دما داریم مصرف بالا می رود، کل مصرف روزانه ما در استان تهران حدود دو میلیون مترمکعب است، الان نمی توانیم از برخی واحدهای دولتی خود استفاده کنیم، مثلاً واحدهای شبانه روزی هستند که خدمات رسانی می کنند. مردم مثلاً واحدی مثل پزشکی قانونی محدود و خیلی کم هستند، اما اکثراً اماکن دولتی را می بریم و با آماری که داریم.

سوال: من هنوز جواب را پیدا نکردم، چقدر پس انداز کردیم؟

هدایپور: دو میلیون متر مکعب. این دو میلیون مترمکعب فقط مختص واحدهای دولتی است یعنی وقتی تعطیلی داریم واحدهای غیردولتی هم کار نمی کنند.

سوال: ای کاش اینجا بودید و می توانستید پیام هایی را که برای ما می آید ببینید. خیلی ها می گویند من یک واحد 75 متری و یک بخاری و حمامی دارم که حمامی است که هیچ وقت استفاده نمی شود. وقتی می خواهم پک را روشن کنم می گویند اخطار قطعی گاز برای من وجود دارد. افزایش مصرف گاز، چرا این هشدار به یک ماژول ارسال می شود؟

هدی پور: اجازه بدهید توضیح بدهم. به دهک های سوم و چهارم تذکر داده ایم که کمی به ما کمک کنند، اما به دهک های دهم و یازدهم و دوازدهم نه، برویم گازشان را قطع کنیم.

سوال: خدای نکرده دهک های 9 و 10 بسته و قطع شود تا کمی اوضاع بهتر شود. پوشاندن صورت یک مشکل است و از نظر فرهنگی باید اتفاقات مهم تری در بین شهروندانی که در زمستان با لباس تابستانی در خانه نیستند رخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید