شرکت گاز یزد برنده 49 میلیارد جریمه مشترکان شد/ کاهش تقریبا 50 درصدی هزینه های اداری شرکت گاز یزد


ساعت: 11:48
تاریخ انتشار: 1401/01/31
کد خبر: 1823364

اولین صورت های مالی مدیران شرکت های دولتی منتشر شد.

برای اولین بار و در راستای شفافیت اقتصادی صورت های مالی شرکت گاز یزد برای سال مالی منتهی به اسفند 96 منتشر شد که بر این اساس هزینه های اداری شرکت گاز یزد نزدیک به 50 درصد کاهش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، اطلاعات و صورت های مالی تا تاریخ 30 اسفند 1396 شرکت گاز استان یزد که برای اولین بار در سامانه کامل اطلاع رسانی ناشران (کدال) منتشر شد، نشان از سود 74 میلیارد و 763 میلیون ریالی از این میزان دارد. شرکت.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در کدال توسط شرکت گاز استان یزد، زیان از 164 میلیارد و 13 میلیون ریال در سال 98 به بیش از 74 میلیارد ریال در سال 99 افزایش یافته است.

همچنین بر اساس این اطلاعات هزینه های حقوق، دستمزد و مزایای کارکنان شرکت گاز استان یزد در سال 99 حدود 429 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل 40 درصد افزایش داشته است.

هزینه های اداری و سازمانی این شرکت شامل هزینه های خوراک، رهن و عوارض اضطراری و سفر پرسنل بیش از 6 میلیارد ریال است که نسبت به سال قبل 48 درصد کاهش داشته است که این کاهش عمدتاً به دلیل کاهش کارکنان به دلیل شیوع ویروس کرونا است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت گاز استان یزد در سال 99 مبلغ 783 میلیون ریال جایزه دریافت کردند.

همچنین مبلغ 681 میلیارد ریال مانده دریافتی از شرکت گاز یزد عمدتاً از مشترکان صنعتی و نیروگاهی وصول نشد.

بر اساس گزارش حسابرس و بازرس موظف، 78 قطعه از قطعات این شرکت عمدتاً پمپ بنزین های تحت فشار واقع در روستاها و بین شهرها فاقد سند رسمی هستند.

شرکت گاز استان یزد در سال 1399 بیش از 7 هزار مشترک در صنعت و نیروگاه و حدود 36 هزار و 800 مشترک در بخش بازرگانی و 437 هزار و 473 مشترک خانگی داشته که حدود 4 هزار و 737 میلیارد ریال از فروش گاز برای آنها درآمد داشته است. بیش از 49 میلیارد جریمه از مشترکان رده بالا دریافت می کند.

همچنین حدود 8 میلیارد و 500 میلیون ریال گاز بهای مساجد، امامزاده ها و مدارس در سال 1399 بخشوده شد.

بر اساس پیوست صورت های مالی منتشر شده، در سال 99 تعداد 3650 انشعاب شهری و 2848 انشعاب روستایی نصب شده است که نسبت به طرح مصوب به ترتیب 166 درصد افزایش و 63 درصد کاهش نشان می دهد. شیوع بیماری عروق کرونر قلب عدم تامین به موقع نقدینگی و سخت کوشی در سایر روستاها است.

علی رضایی، استاد اقتصاد دانشگاه درباره انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی گفت: هدف از انتشار صورت‌های مالی و شفاف‌سازی، اعمال فشار حرفه‌ای بر مدیران میانی و ارشد برای جلوگیری از اقداماتی است که باعث ایجاد شرایط کنونی شده است. “

وی ادامه داد: اگر انتشار این صورت های مالی در بازه های زمانی کوتاه تری مثلا به صورت فصلی منتشر شود از بسیاری از اقدامات مدیرانی که نمی خواهند در حوزه مسائل مالی پاسخگوی مردم و افکار عمومی باشند جلوگیری می کند. “

این استاد اقتصاد دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر صورت های مالی منتشر شده است اما مدیرعامل شرکت بازنشسته یا جابه جا شده است و این اطلاعات مربوط به سال 1378 است و احتمالا بررسی شده و افکار عمومی و درخواست ها در این زمینه چنین نخواهد بود. مثمر ثمر است که اگر فرآیند انتشار اطلاعات به صورت فصلی انجام شود بسیار کمک خواهد کرد.

انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی که برای اولین بار صورت گرفت، اتفاق مبارکی بود که با استقبال اقشار مختلف جامعه و نخبگان مواجه شد و این امیدواری را ایجاد کرد که شفافیت اقتصادی در مقوله‌های دیگری مانند ظاهر شود. خوب

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید