ضرر نزدیک به 2 میلیارد شرکت برق منطقه ای یزد تنها در یک سال! ایزدی ها ۶ میلیارد جریمه قبض برق پرداخت کردند


ساعت: 09:22
تاریخ انتشار: 1401/01/31
کد خبر: 1823318

آمار تکان دهنده زیان شرکت برق منطقه ای یزد;

برای اولین بار و در راستای شفاف سازی اقتصادی صورت های مالی شرکت برق منطقه ای یزد برای سال مالی منتهی به اسفند 96 منتشر شد که بر اساس آن شرکت برق منطقه ای یزد در سال جاری یک میلیارد و 820 میلیون ریال زیان دید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، اطلاعات و صورت های مالی منتهی به 30 اسفند 1396 شرکت برق منطقه ای یزد که برای اولین بار در سامانه کامل اطلاعات ناشران (کدال) منتشر شد، نشان از زیان 1820 میلیارد و 564 ریالی از این شرکت دارد. .

بر اساس اطلاعات منتشر شده در کدال، زیان شرکت برق منطقه ای یزد از 2789 میلیارد و 722 ریال در سال 98 به 1820 میلیارد و 564 میلیون ریال در سال 99 کاهش یافته است.

همچنین بر اساس این اطلاعات هزینه های حقوق، دستمزد و مزایای کارکنان شرکت برق منطقه ای یزد در سال 1378 بالغ بر 301 میلیارد ریال بوده که نسبت به هزینه های حدود 180 میلیارد ریالی سال قبل افزایش چشمگیری را نشان می دهد. .

بر اساس اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت برق منطقه ای یزد در سال 99 مبلغ یک میلیارد و 158 میلیون ریال جایزه دریافت کردند.

29 قطعه زمین شرکت برق منطقه ای یزد به مساحت 3 میلیون و 933 هزار متر مربع بنا به گزارش حسابرس و بازرس قانونی فاقد سند مالکیت بوده و برای اراضی شهید زنبچ دارای سند جداگانه می باشد. مجموعه فرهنگی ورزشی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

بر اساس توضیحاتی منتشر شده، شرکت برق منطقه ای یزد در سال 1394 با شهرداری یزد برای اخذ سند حریم اراضی از مجموعه عنبیه منعقد کرد که بر اساس آن مبلغ 8 میلیارد و 340 میلیون ریال به صورت علی الحساب به شهرداری پرداخت کرد. پلاک های شهرداری اما تاکنون هیچ سند جداگانه ای دریافت نشده است.

شرکت برق منطقه ای یزد در سال 1399 بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون کیلووات ساعت برق به ارزش یک میلیارد و 889 میلیون و 791 میلیون ریال به فروش رساند که نسبت به درآمدهای حدود 3 هزار میلیارد ریالی سال قبل از آن افت چشمگیری نشان می دهد.

شرکت برق منطقه ای یزد در سال 1399 به دلیل تاخیر در پرداخت قبوض برق مشترکان بیش از 6 میلیارد و 411 میلیون ریال جریمه برنده شد.

علی رضایی، استاد اقتصاد دانشگاه درباره انتشار اطلاعات شرکت های دولتی در سامانه کدال گفت: اقدام دولت برای افشای اطلاعات مالی و عملیاتی به شرکت ها، خود یک گام رو به جلو و مفید است. “

وی ادامه داد: اما انتشار اطلاعات این شرکت ها نشان می دهد که بسیاری از این شرکت ها زیانده هستند و این نشان می دهد که دولت ها در سال های اخیر نظارت مناسبی بر این شرکت ها نداشته اند و مجلس نیز نظارت مناسبی در این زمینه نداشته است. که سیاست های اصل 44 باید در دستور کار مسئولان مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: اما باید اذعان داشت که انتشار اطلاعات شرکت‌های دولتی اقدام بسیار خوبی است که مردم و اقتصاددانان را در معرض این اطلاعات قرار می‌دهد تا بتواند تقاضای عمومی را ایجاد کند و نحوه اداره این شرکت‌ها را در دولت و مجلس بهبود بخشد. .

انتشار اطلاعات در مورد شرکت های دولتی اگرچه اقدامی بسیار خوب و به دلیل شفافیت است که باعث می شود مردم و رسانه ها بتوانند از این شرکت های دولتی مطالبه کنند، اما همانطور که اساتید اقتصاد گفتند، بازنگری جدی در نحوه اداره این شرکت ها ضروری است. دقیقاً چرا این شرکت ها باید متحمل ضرر شوند؟

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید