کدام گروه قبض برق را با قیمت آستانه / هزینه برق صفر دریافت می کند؟

کدام گروه قبض برق را با قیمت آستانه / هزینه برق صفر دریافت می کند؟

روز جدید : نقره برای مشترکین رده بالا داغ است. زیرا ۱۲ درصد از مشترکان برق با دیدن قبوض برق خود در بهمن ماه احتمالاً برق خود را از دست می دهند.

برق مشترکان و البته طبق اعلام دولت پرمصرف ها از اول بهمن قطع می شود. همانطور که مشخص است، محاسبه مشترکان برق تغییر خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در اوایل آذر ماه از این مشکل خبر داد. به گفته مصطفی مشهدی راجی، مشترکانی که بر اساس الگوی مصرف تعیین شده برای هر منطقه، برق مصرف می کنند مشمول هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهند بود و نظام تعرفه مصوب سال 1397 همچنان برای این مشترکان در نظر گرفته می شود.

براساس گزارش ها الگوی مصرف در ماه های غیر گرم مناطق عادی 200 کیلووات ساعت در ماه است و این میزان در ماه های گرم مناطق عادی که از خرداد تا شهریور است به 300 کیلووات ساعت در ماه می رسد.

بر اساس آمار، مشترکان خانگی برق بر اساس سطوح مصرف، مشترکان پرمصرفی که در حال حاضر از مازاد این مدل در هر منطقه برق استفاده می کنند، کمتر از 12 درصد کل و بیش از 88 درصد مشترکان برق کمتری مصرف می کنند. الگوی تعریف شده

قیمت برق چگونه محاسبه می شود؟

به موجب مصوبه 26 آذرماه هیئت وزیران به ریاست سید ابراهیم رییسی، بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها و اجرای مصوبه بند (ط) تبصره (8) قانون بودجه سال 1400، به روش محاسبه تعرفه برق مشترکین تعیین شد.

بر اساس این مصوبه که از اول بهمن ماه اجرایی می‌شود، قیمت برق مصرفی برای مشترکانی که کمتر از ۱۵۰ کیلووات ساعت برق در ماه مصرف می‌کنند رایگان خواهد بود. همچنین در مدل مصرف بیش از حد مشترکینی که به طور میانگین بین 300 تا 450 کیلووات ساعت برق در ماه مصرف می کنند، باید قیمتی معادل 1.5 برابر میانگین نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه های حرارتی 2 اخیر داشته باشند. سال به اضافه هزینه های انتقال برق. ) و هزینه سوخت را با تعرفه نیروگاه ها بپردازید.

با توجه به اینکه میانگین درصد قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه های حرارتی در 2 سال گذشته به اضافه هزینه انتقال (ترانزیت) برق و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاه نزدیک به 400 تن برآورد شده است، بنابراین تعرفه برق برای مشترکان تا 450 کیلووات ساعت مصرف می کند. 600 تن در ماه تعیین شده است.

بر اساس این مصوبه، مشترکان پرمصرفی که ماهیانه بین 450 کیلووات ساعت تا 600 کیلووات ساعت برق مصرف می کنند، باید میانگین قیمت برق هزار تن در هر کیلووات ساعت بپردازند. این در حالی است که مشترکانی که مصرف برق ماهانه آنها بیش از 600 کیلووات باشد باید برای هر کیلووات ساعت 1400 تن بپردازند.

این در حالی است که تعرفه برق مصرفی خانگی مشترکین کمتر از مدل مصرفی بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال 1397 تعیین می شود، همچنین تعرفه برق برای مشترکان خانگی با مصرف بالاتر از مدل مصرف مصوب کمتر از مدل مطابق با الگوی مصرفی تعیین می شود. این جدول به ترتیب تا 1.5 برابر، تا 2 برابر و مصرف بیش از 2 برابر با ضریب (1،5)، (2.5) و (3.5) معادل هزینه تامین برق میانگین نرخ قراردادهای تضمینی است. برای خرید برق از نیروگاه های برق دو سال اخیر به اضافه هزینه های انتقال (ترانزیت) برق و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاه ها محاسبه و دریافت می شود.

در محاسبه قبض برق در ماه های گرم ضرایب (نیم) و (هشت دهم) برای مشترکین مشمول این آیین نامه به استثنای مناطق گرمسیر و سایر مناطق گرم است.

کدام مشترکین از طرح افزایش قیمت برق حذف شدند؟

سخنگوی صنعت برق اخیرا با تاکید بر اینکه مشترکانی که بر اساس الگوی مصرف تعیین شده برای هر منطقه برق مصرف می کنند، مشمول هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهند شد و نظام تعرفه مصوب سال 1397 همچنان برای این مشترکان در نظر گرفته می شود، گفت: بند (ط) تبصره 8 قانون بودجه سال 1400 موظف به اصلاح نظام تعرفه برق شد.

در مصوبه قبلی، مدل کم مصرف در مناطق عادی 80 کیلووات ساعت در ماه برای ماه های غیر گرم و 100 کیلووات ساعت در ماه در فصل گرما بود، اما بر اساس مصوبه جدید هیات وزیران، مدل کم مصرف تا 50 درصد مدل مصرف به عبارت دیگر در حال حاضر مدل کم مصرف در مناطق عادی در دوره بدون سوز برابر با 100 کیلووات ساعت و در دوره گرما برابر با 150 کیلووات ساعت است که در فصل گرما مدل کم مصرف 1.5 برابر و افراد بیشتری تحت پوشش هستند.

به این گروه پاداش داده می شود

مشترکینی که در 4 ماهه گرم سال مصرف خود را انجام دهند و یا نسبت به سال قبل برق کمتری مصرف کنند از جایزه مدیریت مصرف بهره مند خواهند شد.

مصطفی رجبی مشهدی درباره جزئیات این طرح گفت: اگر مشترکی در فصل گرما 200 کیلووات ساعت برق مصرف کند و سپس 100 کیلووات ساعت برق تحت مدل استفاده کند، پاداش کم مصرف معادل نرخ پایه اولیه 40 هزار تن به اضافه 20 هزار تن خواهد بود. اعتبار بر اساس مدل برای مصرف استفاده خواهد شد.

مشترکین چگونه اعتبار می گیرند؟

به گفته مسئولان وزارت نیرو، طرح جدید حداقل 10 درصد کاهش مصرف خواهد داشت. به گفته سخنگوی صنعت برق، در این طرح کسانی که در ماه های گرم سال مصرف خود را نسبت به مدت مشابه کاهش داده و مصرف برق کمتر از مدل مصرف هر منطقه دارند، از جوایز مدیریت مصرف برخوردار شوند.

به گونه ای که حق الزحمه مدیریت مصرف متناسب با هزینه تامین برق باشد که رقم آن جذابیت بیشتری دارد، حتی ممکن است برای برخی مشترکان از وزارت نیرو و برق اعتبار ایجاد کند که می تواند مشوقی برای مشترکین با مصرف بالا برای کاهش مصرف و قبوض، مستقل عمل کنند و کسانی که از مدل پیروی می کنند سعی کنند مشوق های پیش بینی شده در تعرفه جدید را دریافت کنند.

85 درصد از مشترکان کمتر از 30000 تن پرداخت می کنند

به گفته سخنگوی صنعت برق در حال حاضر بیش از 85 درصد از مشترکان قبوض برق زیر 30 هزار تن را پرداخت می کنند. البته پیش از آن مدیرعامل شرکت توانیر اعلام کرد: بیش از 93 درصد مشترکان داخلی (معادل 27 میلیون مشترک) به دلیل الگوی مصرف ماهیانه زیر 50 هزار تن حساب دارند.

دولت به دنبال چیست؟

این در حالی است که وزیر نیرو درباره احکام محاسبه تعرفه برق مشترکان بر اساس اعمال بند 8 تبصره 8 قانون بودجه سال 1400 اظهار داشت: با کاهش مصرف می توان آنها را ارتقا داد. البته این تبلیغ کاملا موثر است، بنابراین در فصول گرم سال این اقوام از طریق صرفه جویی پاداشی معادل هزینه خرید تضمینی برق دریافت می کنند.

علی اکبر محرابیان در حاشیه بازدید از پروژه های آب و برق استان های جنوب شرق و شرق تهران اظهار داشت: اگر بنا به دلایلی علاقه ای به کاهش مصرف ندارند، مصرف برق آن ها به صورت غیر یارانه ای محاسبه شود که این میزان است. باعث کاهش مصرف برق از بخش پرمصرف جامعه و تامین انرژی و برق در تمام فصول برای همه اقشار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید