اکنون چیزی به نام اینترنت نداریم/ برداشت برخی از کارمندان از اقتصاد دیجیتال فقط به شرکت های اینترنتی و خدمات عمومی محدود می شود. آنها فکر می کنند با درونی کردن آنها، مردم مجبور به استفاده از آن و کنترل آن فضا می شوند

اکنون چیزی به نام اینترنت نداریم/ برداشت برخی از کارمندان از اقتصاد دیجیتال فقط به شرکت های اینترنتی و خدمات عمومی محدود می شود.  آنها فکر می کنند با درونی کردن آنها، مردم مجبور به استفاده از آن و کنترل آن فضا می شوند

روز جدید : کیوان جام بزور، عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای (نصر) استان تهران می گوید: امروزه دیگر چیزی به نام اینترنت نداریم و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، هم اقتصاد دیجیتال را از دست خواهیم داد و هم اقتصاد دیجیتال. عقب ماندگی از صنعت مدرن دنیا

عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران تاکید کرد: توسعه شبکه ملی اطلاعات به بهانه گذار به استقلال یا تحقق اقتصاد دیجیتال، بدون دسترسی آزاد به اینترنت و بسترهای بین المللی است. اشتباه تاریخی

کیوان جام‌برز، یکی از اعضای هیئت مدیره این سازمان با بیان اینکه در حال حاضر چیزی به نام اینترنت نداریم، گفت: آنچه وجود دارد یک شبکه شکسته و ناپایدار است و مسئولان به صراحت گفته‌اند که هیچ حسابی در ادامه کار وجود ندارد. پلتفرم های بین المللی باز نکن.”

وی که با روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران مصاحبه می کرد، ادامه داد: نتیجه این سیاست این است که در آینده اقتصاد دیجیتالی نخواهیم داشت و سایر صنایع کشور در این ورطه دیجیتال عقب می مانند. برای سالها.”

وی با تاکید بر توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت اساسی هر کشور، گفت: این شبکه بدون اینترنت پایدار و دسترسی رایگان مردم و مشاغل به آن استریل و بی استفاده خواهد بود. علاوه بر این، سیاست محدودکننده دولت، آن را به نهادی مذموم در نظر شهروندان تبدیل می‌کند.»

جامعه‌بورگ ادامه داد: در نگاه حداقلی، شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی امروزه درگاهی برای تعامل با بسیاری از منابع علمی، آموزشی، سرگرمی، خبری و … هستند. واقعیتی که هرگز در بستر بسته داخلی محقق نخواهد شد. روزانه میلیون ها عنوان با محتوای تخصصی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی منتشر می شود و کارشناسان دنیا از این طریق با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و از یکدیگر یاد می گیرند.

وی گفت: آیا می‌توان به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های بازرگانی، انجمن‌های علمی تخصصی، نشریات معتبر بین‌المللی، افراد برجسته و تأثیرگذار در صنایع گفت که بیایند و در بسترهای داخلی ما کار کنند؟ ؟”

جامه بزرگ افزود: بسیاری از ارتباطات روزمره کسب و کارها با شرکای تجاری بین المللی بر اساس این شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها است. اینها چیزهای بدیهی است که متولیان فیلترینگ و متولیان امر تکذیب می کنند».

یکی از اعضای هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران با بیان اینکه اگر افق دیدمان را وسعت دهیم فاجعه بزرگ تری برملا می شود، گفت: به نظر می رسد درک برخی از کارکنان از اقتصاد دیجیتال فقط محدود به شرکت های اینترنتی است و آنها معتقدند که با درونی کردن آنها، مردم مجبور به استفاده از آن و در نهایت کنترل آن فضا خواهند شد. اما واقعیت این است که اقتصاد دیجیتال فراتر از تجارت اینترنتی است و این ظرفیت را دارد که به عنوان محرک توسعه سایر بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور عمل کند.»

جامبورگ تاکید کرد: پایه‌های اصلی انقلاب صنعتی چهارم، فناوری‌های دیجیتالی مانند رایانش ابری، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا هستند. بدون آنها، در بهترین حالت، نسلی از صنایع جهان عقب تر خواهیم بود. زیرا دگرگونی در سایر صنایع مستلزم توسعه فناوری های فوق الذکر است که همگی بر اساس تعاملات بین المللی و اقتصاد مقیاس پذیر فراسرزمینی رشد کرده و مرتبط می شوند.

وی ادامه داد: انقلاب صنعتی چهارم، عقب ماندگی صنایع کشور و بهره وری پایین آن را تنها با نفوذ این فناوری ها به ذات صنعت می توان جبران کرد؟ به دست آوردن سهم 10 درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور آرزوی مرده ای است، اما اقتصاد دیجیتالی که می تواند تا 30 درصد اقتصاد کشور را متحول کند نیز دست نیافتنی خواهد شد.

این فعال حوزه فناوری معتقد است از آنجایی که بسیاری از تصمیم گیران نهادهای مربوطه دغدغه ثبات و رشد کسب و کارهای خصوصی و حتی دولتی را نداشته اند، از اهمیت این موضوعات بی اطلاع هستند.

وی با ابراز تاسف از اینکه مسئولین مورد نظر نیازی به تعامل با بخش خصوصی و نهادهای تخصصی برای چاره اندیشی و انتخاب راه حل نمی بینند، گفت: موضوع به گفتگوی یک طرفه و در نهایت گرفتن لیست خلاصه می شود. مشکلات فنی و در مقابل فرد این دغدغه ها به طیفی از ضدسیاست ها از معنادرمانی (گفتاردرمانی) تا گفتار درمانی (گفتاردرمانی) پناه می برد.

وی با تاکید بر اینکه در سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران، ارائه نظرات، انتقاد و پیشنهاد سیاست ها و همچنین پیگیری مطالبات بخش خصوصی را وظیفه خود می دانیم، گفت: شبکه ملی اطلاعات یک ضرورت ناکافی است. که در غیاب دسترسی آزاد به اینترنت و بسترهای بین المللی به امری غیر ضروری تبدیل می شود. توسعه آن به بهانه حرکت به سمت استقلال یا تحقق اقتصاد دیجیتال یک تقلب بزرگ و یک اشتباه تاریخی در کشور خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید