بهشتی پور: محدود کردن استفاده از پول ایران در کره به کالاهای بشردوستانه جای سوال دارد. انسان دوستی یعنی غذا و دارو/ قربان اوگلی: آزادی زندانیان آمریکایی در ایران برای بایدن و افکار عمومی آن هم قبل از انتخابات بسیار مهم است.

بهشتی پور: محدود کردن استفاده از پول ایران در کره به کالاهای بشردوستانه جای سوال دارد.  انسان دوستی یعنی غذا و دارو/ قربان اوگلی: آزادی زندانیان آمریکایی در ایران برای بایدن و افکار عمومی آن هم قبل از انتخابات بسیار مهم است.

حسن بهشتی پور کارشناس روابط بین الملل گفت: اینکه پول ها را محدود به پرونده های بشردوستانه کردند کمی مشکوک است. جاوید قربان اوگلی، دیپلمات سابق، جاوید قربان اوگلی، دیپلمات سابق، در این باره گفت: یکی از موضوعاتی که برای افکار عمومی آمریکا مهم است، باید خواسته ای که از کره داریم به طور کامل به ایران ارائه شود، اما انسان دوستانه به معنای غذا و دارو و … است. زندانیان آنها در سراسر جهان است. این موضوع می تواند یک دستاورد بزرگ برای بایدن در آمریکا باشد. فرانسه، اتریش و کشورهای دیگر زندانیان را آزاد کردند، اما آمریکا شکست خورد.

رسانه‌های نزدیک به دولت رئیس‌جمهور گزارش دادند که ایران و آمریکا به توافقی بی‌سروصدا رسیده‌اند که در نتیجه آن منابع ارزی ۷ میلیارد دلاری ایران در اختیار کره جنوبی قرار می‌گیرد، اما به گفته واشنگتن، این پول باید صرف شود. اهداف بشردوستانه

بهشتی پور: محدود کردن استفاده از پول ایران به کالاهای بشردوستانه جای سوال دارد. بشردوستانه یعنی غذا و دارو

حسن بهشتی پور کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار «انتخ» درباره انگیزه های اصلی این توافق و اهمیت آن گفت: اینکه این پول ها را به موارد بشردوستانه محدود کردند کمی مشکوک است. درخواستی که از کره داشتیم باید به طور کامل به ایران ارائه شود، اما به معنای بشردوستانه غذا، دارو و… تا جایی که من می دانم چنین توافقی صورت نگرفته است. اگر بحث مبادله زندانیان است، قبلاً هم در این مورد بحث شده است. آمریکا خواستار امضای توافق موقت و توقف غنی‌سازی 60 درصدی و همچنین آزادسازی برخی از دارایی‌های ایران شد، اما ایران نپذیرفت.

و ادامه داد: وقتی در تحریم کاری به صورت موقت انجام می شود، طرف مقابل در درازمدت همکاری نمی کند زیرا نه امیدی به آینده است و نه معلوم نیست چه خواهند کرد. باید توجه بیشتری به این شود که کره چگونه می خواهد این پول را آزاد کند. شما می توانید حدس بزنید، اما به نظر من باید اخبار بیشتری منتشر شود.

بهشتی پور افزود: کیفیت این چیدمان هم بستگی به این دارد که بخواهید ضعف و قوت را چگونه تعریف کنید. یکی از مشکلات ما در سیاست خارجی این است که دقیقاً بفهمیم منافع ملی چیست و کجا نقاط ضعف و قوت داریم. اگر بدهی هایمان را از کره جنوبی بگیریم، این یک نقطه قوت است، اما آنچه در ازای آن می دهیم مهم است. این قرارداد در نهایت با چه امتیازاتی ایجاد شد؟ اما من به یقین می گویم که اگر بتوانیم دارایی های خود را در هر جای دنیا آزاد کنیم، لحظه مثبتی برای ملت ایران خواهد بود.

گوربن اوگلی: آزادی زندانیان برای بایدن و افکار عمومی آمریکا بسیار مهم است

جاوید قربان اوگلی، دیپلمات سابق و کارشناس روابط بین الملل نیز در این خصوص به Enchant گفت: مدتی است که موضوع آزادسازی منابع مسدود شده ایران در کره جنوبی پیگیری شده و موضوع مستقل از توافق هسته ای است. به موازات ایران و آمریکا با واسطه های مختلف دنبال می شود.

وی ادامه داد: بحث در مورد آزادی زندانیان و مسائلی از این قبیل به طور کلی برای بایدن مهم است زیرا او در سیاست خارجی با برجام، اوکراین و افغانستان شکست‌های زیادی داشته است و او را به دنبال یک پیشرفت بزرگ قبل از انتخابات کرده است. ” یکی از موضوعاتی که برای افکار عمومی آمریکا اهمیت دارد، آزادی زندانیان آنها در سراسر جهان است. این موضوع می تواند یک دستاورد بزرگ برای بایدن در آمریکا باشد. فرانسه، اتریش و کشورهای دیگر زندانیان را آزاد کردند، اما آمریکا شکست خورد.

گربان اوگلی افزود: در تخصیص این وجوه نیز باید مشخص شود که به کدام بانک مراجعه و سپس در چه مواردی مصرف می شود. البته از ابتدا گفته می شد که این بودجه ها باید صرف مسائل بشردوستانه شود. به گفته آنها این پول نباید صرف گروه های نیابتی شود، حالا که این خبر منتشر شده نشان می دهد که شاهد پیشرفت در مذاکرات هستیم.

وی گفت: در مجموع این توافق دولت قابل استقبال است. البته باید این سوال را هم مطرح کرد که چرا این روند این همه طولانی شده و چنین انتقاداتی باید متوجه صاحبان قدرت شود؟

دیدگاهتان را بنویسید