توافق احتمالی ایران و آمریکا: آزادی زندانیان / آزادسازی پول های ایرانی در کره و ذخیره شده در بانک قطر برای اهداف بشردوستانه / توقف غنی سازی بالای 60 درصد / توقف حمله به آمریکایی ها در عراق و سوریه / عدم فروش موشک های ایران به روسیه

توافق احتمالی ایران و آمریکا: آزادی زندانیان / آزادسازی پول های ایرانی در کره و ذخیره شده در بانک قطر برای اهداف بشردوستانه / توقف غنی سازی بالای 60 درصد / توقف حمله به آمریکایی ها در عراق و سوریه / عدم فروش موشک های ایران به روسیه

نیویورک تایمز مدعی است که بر اساس توافق جدید، ایران غنی سازی اورانیوم بالای 60 درصد را متوقف خواهد کرد و در مقابل، تهران از طریق نمایندگان خود حملات به نیروهای آمریکایی از جمله پیمانکاران آمریکایی در سوریه و عراق را متوقف خواهد کرد. نیویورک تایمز ادعا کرد که این موضوع را از مقامات ایرانی دریافت کرده است.

مقامات اسرائیلی گفتند که ما در حال اعلام این توافق هستیم.

همچنین به گفته همین منبع، ایران در حال افزایش همکاری با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی و امتناع از فروش موشک های بالستیک به روسیه است.

علاوه بر این، طبق این توافق، ایران از آمریکا انتظار دارد از افزایش تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران و توقیف نفتکش‌های ایرانی خودداری کند. علاوه بر این، آمریکا از صدور قطعنامه و تصمیم و تحریم ها و مجازات های بین المللی در سازمان ملل یا آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران به دلیل برنامه هسته ای این کشور خودداری خواهد کرد.

ایران زندانیان آمریکایی را آزاد می کند و در ازای آمریکا میلیاردها دلار از پول ایران را که در کشورهای مختلف ضبط و به حالت تعلیق درآمده است آزاد می کند، اما تهران فقط می تواند از این پول برای اهداف بشردوستانه مانند خرید غذا و دارو استفاده کند.

طبق قرارداد جدید، ۷ میلیارد دلار ایران در بانک‌های کره جنوبی اما در بانک قطری نگهداری می‌شود و ایران فقط می‌تواند آن را صرف خریدهای بشردوستانه (از جمله غذا و دارو) کند.
اخیراً 2.7 میلیارد دلار از پول ایران به عراق رها شده است، اما ایران تنها می تواند از این پول برای خرید غذا و دارو استفاده کند.

این گزارش خبری نیویورک تایمز امروز پنجشنبه منتشر شد. خبرنگاران نیویورک تایمز گفتند که خبر این گزارش را از طریق مقامات اسرائیلی، آمریکایی و ایرانی دریافت کرده اند، اما نام این مقامات را فاش نکردند.

در این گزارش آمده است: دولت جو بایدن به آرامی و بی سر و صدا در حال مذاکره با تهران برای توقف گسترش برنامه هسته ای ایران و آزادی زندانیان آمریکایی است. این گفتگوها در راستای تلاش های آمریکا برای تنش زدایی از بحران و کاهش خطرات رویارویی نظامی با تهران است.

هدف آمریکا دستیابی به توافقی غیررسمی و نانوشته است که برخی مقامات ایرانی آن را «آتش بس سیاسی» نامیده اند.
هدف از این توافق جلوگیری از تشدید تنش بین ایران و آمریکا است. نیویورک تایمز این رابطه را “دشمنی دیرینه” خواند.

نیویورک تایمز افزود: با افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده و نزدیک شدن ایران به سطح ساخت بمب هسته ای و ارسال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین، روابط تهران و واشنگتن بیش از پیش خطرناک شده است.

نیویورک تایمز اعلام کرد که از طریق سه مقام ارشد اسرائیلی، یک مقام ایرانی و یک اسرائیلی، به موضوعات مذاکرات و توافق احتمالی تهران و واشنگتن رسیده است.

گفتگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا در عمان در بهار امسال بخشی از تلاش دو کشور برای نزدیک شدن به یکدیگر است.

دیدگاهتان را بنویسید