سفر مشاور ارشد بایدن به عمان برای بررسی احتمال توافق با ایران/ مقامات اسرائیلی نگران توافق توقف به توقف تهران و واشنگتن هستند/ منابع می گویند آمریکا می خواهد ببیند ایران در ازای پذیرش محدودیت های هسته ای چه می خواهد.

سفر مشاور ارشد بایدن به عمان برای بررسی احتمال توافق با ایران/ مقامات اسرائیلی نگران توافق توقف به توقف تهران و واشنگتن هستند/ منابع می گویند آمریکا می خواهد ببیند ایران در ازای پذیرش محدودیت های هسته ای چه می خواهد.

به گفته پنج مقام آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی، برت مک گورک، مشاور ارشد پرزیدنت بایدن در امور خاورمیانه، اوایل ماه جاری سفری کم‌اهمیت به عمان داشت تا در مورد تعامل دیپلماتیک احتمالی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور گفتگو کند. در مسقط

رسانه آمریکایی اکسیوس نوشت: به گفته پنج مقام آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی، برت مک گورک، مشاور ارشد رئیس جمهور بایدن در امور خاورمیانه، اوایل ماه جاری سفری را انجام داد تا با مقامات عمانی درباره تماس دیپلماتیک احتمالی با ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای این کشور گفتگو کند. . او آرام به مسقط رفت.

این مقاله ادامه می‌دهد: دولت بایدن گفته است که به شدت نگران پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران و خطر متعاقب آن است که می‌تواند منجر به تشدید تنش‌های نظامی در منطقه شود.

آکسیوس در ماه آوریل گزارش داد که دولت بایدن با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود درباره پیشنهاد احتمالی برای توافق موقت با ایران که شامل لغو برخی تحریم ها در ازای توقف بخشی از برنامه هسته ای ایران می شود، بحث کرده است.

چهار مقام اسرائیلی و آمریکایی گفتند که مک گورک پس از سفر به عربستان سعودی به همراه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و سفر به اسرائیل برای ارائه توضیحاتی در مورد مذاکرات آمریکا در ریاض، در 8 می به مسقط سفر کرد.

سفر به مسقط نه از سوی ایالات متحده و نه از سوی عمان علنی نشد. به گفته مقامات، موضوع اصلی این گفتگوها تلاش های دیپلماتیک جدید در زمینه برنامه هسته ای ایران با میانجیگری عمان بود.

یک مقام ارشد اسرائیلی در بیانیه ای دیپلماتیک درباره مذاکرات غیرمستقیم طرف ثالث گفت: عمانی ها در حال انجام مذاکرات نزدیکی بین آمریکا و ایران هستند.

سه مقام ارشد اسرائیلی می گویند کاخ سفید از طریق دولت عمان در حال بررسی است که آیا ایرانی ها مایلند اقداماتی برای تنش زدایی در منطقه انجام دهند و محدودیت هایی را برای برنامه هسته ای خود بپذیرند و در ازای آن چه می خواهند.

یک مقام ارشد اسرائیلی به آکسیوس گفت: آمریکایی ها می خواهند نفس بکشند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید این ادعای مقامات اسرائیلی را رد کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: هیچ بحثی از طرف آمریکا در مورد توافق موقت وجود ندارد و هیچ بحثی درباره لغو تحریم ها یا بسته شدن پرونده های حفاظتی وجود ندارد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: “ایالات متحده در حال همکاری با عمانی ها در مورد ایران است.”

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: درباره دیپلماسی منطقه‌ای که یکی از جنبه‌های آن ایران است، اظهار نظر نمی‌کنند.

سه مقام اسرائیلی به آکسیوس گفتند که دولت اسرائیل نگران تلاش احتمالی دولت بایدن برای یک توافق موقت “ایست-ایست” با ایران است.

ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل و تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی، قرار است روز پنجشنبه در جریان بازدید از کاخ سفید در مورد این نگرانی ها گفتگو کنند.
وزارت خارجه عمان و ایران به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

در همین حال، روزنامه کره ای اکونومیک دیلی روز سه شنبه گزارش داد که کره جنوبی و ایالات متحده در حال رایزنی درباره راه هایی برای آزادسازی 7 میلیارد دلار سرمایه ایران در کره جنوبی هستند. این وجوه بدهی کره جنوبی برای واردات نفت از ایران است.

انتشار این وجوه در سال گذشته بارها در مطبوعات ایران به عنوان اقدامی احتمالی در چارچوب توافق بین آمریکا و ایران در مورد پرونده هسته‌ای یا بخشی از تبادل زندانیان مطرح شده است.

چند رسانه ایرانی روز سه شنبه گزارش دادند که ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) برای پایان دادن به تحقیقات در سایت هسته ای اعلام نشده مریوان در نزدیکی آباده به توافق رسیده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در یک کنفرانس مطبوعاتی در سپتامبر 2019 به این سایت اشاره کرد و مدعی شد که بخشی از برنامه تسلیحات هسته ای اعلام نشده ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید