ایده توافق توقف و توقف مدت هاست مطرح بوده است / در این صورت نه ایران و نه اروپا حاضر به پذیرش چنین توافق موقتی نیستند / از دیدگاه آمریکا این توافق باید مقدمه ای برای یک توافق باشد. توافق جامع تر در مورد محدودیت های بیشتر بر برنامه هسته ای ایران.

ایده توافق توقف و توقف مدت هاست مطرح بوده است / در این صورت نه ایران و نه اروپا حاضر به پذیرش چنین توافق موقتی نیستند / از دیدگاه آمریکا این توافق باید مقدمه ای برای یک توافق باشد. توافق جامع تر در مورد محدودیت های بیشتر بر برنامه هسته ای ایران.

هنوز جزئیاتی در مورد سفر مشاور بایدن به عمان در دست نیست و آنچه آکسیوس گزارش کرده است شامل جزئیات متناقض و متناقضی است. برخی از مقامات گفتند که آمریکایی ها آماده توافق هستند و برخی دیگر گفتند که اینطور نیست. اما بحث تسویه حساب در مقابل تسویه حساب مدت ها مورد بحث بوده است. قبل از سفر مشاور بایدن این موضوع مطرح شده بود اما ابعاد آن به طور دقیق مشخص نیست اما به نظر می رسد در این صورت ایران نمی خواهد چنین توافق موقتی را بپذیرد و کشور اروپایی نیز آمادگی این موضوع را ندارد. . پذیرفتن.”

رحمان قهرمان پور محقق و کارشناس سیاست خارجی معتقد است ایران توافق موقت را نمی پذیرد و هدف آن چیزی جز احیای برجام نیست.

متن گفتگوی قهرمان پور در «انتخاب» به شرح زیر است:

*سفر مشاور بایدن به عمان فاش شد. ظاهراً آمریکایی ها به دنبال یک توافق توقف و توقف هستند. به نظر شما این هماهنگی محتمل است؟

هنوز اطلاعات دقیقی از سفر مشاور بایدن به عمان در دست نیست و موردی که وب سایت اکسیوس به آن اشاره کرده است حاوی اطلاعات متفاوت و متناقضی است. برخی از مقامات گفتند که آمریکایی ها آماده توافق هستند و برخی دیگر گفتند که اینطور نیست. اما بحث تعلیق در مقابل تعلیق مدت زیادی است که وجود داشته است. قبل از سفر مشاور بایدن این موضوع مطرح شده بود اما ابعاد آن به طور دقیق مشخص نیست اما به نظر می رسد در این صورت ایران مایل به پذیرش چنین توافق موقتی نیست و کشور اروپایی نیز آمادگی پذیرش این موضوع را ندارد. موضوع. پذیرش به عقیده آمریکایی ها، این توافق مانند توافق 1994 باید مقدمه ای برای توافق جامع تر برای محدودیت های بیشتر بر برنامه هسته ای ایران باشد.

* با توجه به فضای ما پس از سفر سلطان عمان، تهران چه پاسخی داشت؟

هنوز از واکنش تهران اطلاعی در دست نیست. پس از سفر سلطان عمان، بحث مصر بیشتر مطرح می شود. هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه او اخبار خاصی در مورد برجام آورده است وجود ندارد، اما با توجه به سفر مشاور بایدن، احتمالاً توافق موقت مورد بحث قرار گرفته است. شاید یکی از دلایلی که ایران درباره این موضوع در رسانه ها چیزی نمی گوید، پیشنهاد آمریکا برای توافق موقت باشد. ایران مخالف توافق موقت است و معتقد است که توافق موقت به نفع غرب است، در حالی که رفتار گذشته آمریکا نشان می دهد که اگر شرایط سیاسی در آمریکا تغییر کند، آمریکا ممکن است همان توافق موقت را اجرا نکند.

* آیا ایران به طور کلی با توافق موقت موافق است؟

ایران نمی‌خواهد این توافق موقت مقدمه‌ای برای یک توافق بزرگ‌تر باشد، ثانیاً معتقد است که این توافق بسیار شکننده‌تر از توافق اولیه خواهد بود، بنابراین تاکنون موضع رسمی ایران عدم پذیرش توافق موقت بوده است.

* به نظر شما خواسته طرفین در چنین توافقی چه خواهد بود؟

توافق موقت به این معناست که دو طرف در جایی که قرار است به توافق جامع تری برسند، بمانند. آمریکایی ها گفتند که ایران باید غنی سازی 60 درصدی را برای توافق موقت متوقف کند و آمریکایی ها نیز بخشی از تحریم ها را لغو خواهند کرد. اما در این قرارداد چیزی بیش از این گفته نشده است. ضمانت عدم خروج ایران از توافق جدید یا تضمین دسترسی ایران به پول خود و غیره در این توافق مطرح نیست و فعلاً شرط این است که دو طرف به توافق موقت برسند و یک توافق داشته باشند. پایگاهی برای مذاکرات بعدی

ما به طور قطع نمی دانیم که آیا آمریکایی ها در پیشنهاد جدید خود چیزی به این ترتیب موقت اضافه کرده اند یا خیر. اما ایران همچنان با هسته اصلی توافق موقت مخالف است. سیاست ایران عمدتاً از ایده احیای برجام 1994 پیروی کرده است تا انعقاد یک توافق موقت و توافق جامع تر پس از آن.

دیدگاهتان را بنویسید