رئیس قوه قضائیه: باید ریشه‌یابی حوادث اخیر را پیدا کنیم. اگر به دنبال منشأ مشکل نباشیم دوباره تکرار می‌شود/ باید گفت‌وگو را در کشور گسترش دهیم/ باید برای جذب ایرانیان با تجربه در خارج از کشور برنامه‌ها و ایده‌ها و ابتکاراتی داشته باشیم.

رئیس قوه قضائیه: باید ریشه‌یابی حوادث اخیر را پیدا کنیم.  اگر به دنبال منشأ مشکل نباشیم دوباره تکرار می‌شود/ باید گفت‌وگو را در کشور گسترش دهیم/ باید برای جذب ایرانیان با تجربه در خارج از کشور برنامه‌ها و ایده‌ها و ابتکاراتی داشته باشیم.

محسنی آجی رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه باید موضوع گفت و گو را در کشور گسترش دهیم و گفت و گو را به یک فرهنگ مشترک تبدیل کنیم، گفت: این روند قطعاً بخشنامه و دستوری نیست و اختصاص به دوره خاصی ندارد. زمان.

به گزارش مرکز رسانه های قوه قضائیه، بر اساس روال و سیاست 15 ماهه اخیر قوه قضائیه، اتاق فکر و نشست گفت و گو محور با اقشار مختلف مردم و نخبگان کشور در روز پنجشنبه (28) برگزار می شود. شهریور)، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اجایی، با جمعی از صاحب نظران و نخبگان حوزه‌های مختلف علمی، دانشگاهی، فرهنگی، اقتصادی، صنعتی و پزشکی دیدار و گفتگو کردند.

رئیس قوه قضائیه در ابتدای سخنان خود با تاکید بر آثار مثبت و موثر برگزاری جلسات همفکری و گفتگو محور با اقشار مختلف مردم و نخبگان، تصریح کرد: از تیرماه سال گذشته که بر عهده گرفتم به مسئولیت رئیس قوه قضائیه جلسات مستمر و مستمر داشته ام و سعی کرده ام با منتخبان و نمایندگان اقشار مختلف مردم و نخبگان فکر و گفت و گو داشته باشم و برگزاری چنین جلساتی را نتیجه مفید و موثر می دانم. .

محسنی آژه ای با اشاره به آیه «فبشیر عبد الذین یستمعون القول فیتَّبعوون احسانه»، اظهار داشت: خداوند به بندگانی که سخنان را می شنوند و بهترین آنها را انتخاب می کنند بشارت داده است. این مکاشفه ارزش و اهمیت بالای گوش دادن به کلمات و انتخاب خوب آنها را نشان می دهد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به تبیین و تبیین ابزار و تجهیزات یک فرآیند گفت‌وگو محور گفت: رهبری و حضور ظرفیت‌های بالا یکی از اساسی‌ترین ابزارهای مشارکت در یک فرآیند گفت‌وگو محور است. باید به همه حرف ها و سخنان گوش داد و گرایش های فکری و جناح های سیاسی نباید در شنیدن حرف های دیگران تأثیر بگذارد. البته فقط گوش دادن کافی نیست، بلکه بحث و تعارض نیز لازم است; بحث و تعارض آراء و جمع افکار است که موجب رشد و تعالی می شود; در این روند بحث و برخورد آرا، مطلقاً جایی برای عدم مدارا، انگ، خشونت کلامی و کینه توزی نیست و باید سازوکارهایی تدوین و مبانی و شاخص های مربوطه مشخص شود.

محسنی آژه ای افزود: در مرحله بعدی فرآیند گفتگو محور باید بهترین واژه ها و نظرات را انتخاب کرد و قدرت تشخیص حرف و نظر درست و حرف و نظر غلط و غلط را داشت. در مرحله دیگری از فرآیند مذکور، ممکن است فرد مجبور باشد با پدیده یا مقوله یا رویدادی که در آن حوزه مورد بحث قرار می گیرد، چه به صورت شخصی و چه عینیت یافته، روبرو شود.

رئیس قوه قضائیه در این خصوص تصریح کرد: باید گفت وگو را در کشور گسترش دهیم و گفت و گو، تضاد آرا و اختلاط آرا را فرهنگ عمومی کنیم. این مقوله باید در بین همه اقشار و افراد جامعه ایجاد شود. از تجار و بازرگانان گرفته تا نخبگان، دانشگاهیان و صنعتگران؛ یقیناً این فرآیند سفارشی نیست و اختصاص به مدت معینی ندارد. همه اقشار و افراد جامعه باید به گفت وگو و شنیدن حرف ها، پرسش ها و پاسخ های یکدیگر عادت کنند و حرف ها و نظرات درست را صادقانه و منصفانه بپذیرند.

محسنی ادجه ای با اشاره به اهمیت مقوله کارآمدی و انتخاب و انتصاب کارشناسان برای تصدی و ارتقای امور و نخبه گرایی گفت: باید مقوله کارآمدی و تخصص را در بافت و جوهره جامعه تعبیه و تثبیت کنیم. وقتی افراد بدون داشتن تخصص، مهارت و تجربه در هر زمینه و زمینه ای به خود اجازه می دهند نظرات خود را بیان کنند و علاوه بر آن انتظار داشته باشند که حرف و نظرشان عملی شود، نشان می دهد که مقوله تخصص در جامعه ما جایی ندارد. او سقوط نکرد

رئیس قوه قضائیه همچنین خاطرنشان کرد: باید مشکل را در عدم کارآمدی و عدم استفاده از نیروهای متخصص و نخبه شناسایی کنیم. آیا کشف افراد نخبه و نابغه مشکلی دارد؟ آیا مشکل در حوزه به آنها داده نمی شود؟ آیا مشکل به عدم تلاش و پشتکار خودشان برمی گردد؟ آیا نگهداری از آنها مضراتی دارد؟

محسنی اجیعی با اشاره به موضوع کارآمدی، تخصص و نخبه گرایی گفت: مثلاً فرض کنیم وقتی در انتخاباتی از یک حوزه انتخابیه به نامزدی کمک مالی می شود، این کمک مالی دلیل بر انتصاب و انتخاب اوست. شخصی که این کار را نمی کند متخصصی است که از طرف نامزد برنده کمک کند؟ آیا یک مقام است؟ آیا این کاندیدای پیروز می تواند شخص حزبی و جناحی خود را فارغ از رده تخصصی در مصدر قرار دهد؟

رئیس قوه قضائیه افزود: اینکه بگوییم خبرگان از جناح ها و جریان های مختلف جمله و گفته اشتباهی است; کارشناس باید به دلیل تخصص در زمینه و زمینه مربوطه در جامعه شناخته شده و بها داده شود. تمایلات و سلیقه های سیاسی و فکری یک متخصص به جای خودش؛ اما ارزش یک متخصص در جامعه باید بر اساس تخصص او در زمینه مربوطه باشد.

وی در ادامه به موضوع بسیار مهم و ارزشمند امنیت در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، اقتصادی و … اشاره کرد. و اظهار داشت: همه متفق القول هستیم که بدون وجود و استقرار مقوله امنیتی، حرکت و پیشرفت در هر عرصه و زمینه ای غیرممکن است. در مورد حوادث اخیر بارها اعلام کرده ایم که صف معترضان را جدا از اغتشاشگران می دانیم. ما همچنین معتقدیم که باید ریشه‌های این اتفاقات را پیدا کنیم و اگر به دنبال منشأ مشکل نباشیم، دوباره تکرار می‌شود و باید در هر بخش، ساختار و کارکرد موجود، نقص‌های کار را اصلاح کنیم. اما در عین حال نباید اجازه دهیم عناصر مخرب زندگی روزمره و کسب و کار مردم را مختل کرده و جان و امنیت روانی آنها را به خطر بیندازند.

محسنی آجی با اشاره به اهمیت تقویت بنیه اقتصادی کشور گفت: اقتصاد مقوله بسیار مهم و تاثیرگذاری است و استقلال کشور نیز به این مقوله بستگی دارد. بنابراین باید زمینه های امنیت سرمایه گذاری را تضمین کنیم و شرایط لازم را برای فردی که بخواهد سرمایه خود را به داخل کشور و در چارچوب مقررات داخلی انتقال دهد فراهم کنیم ضمن اینکه به پویایی و تقویت اقتصاد و تولید ملی نیز کمک کنیم. منفعت شخصی به دست آورید

رئیس قوه قضائیه با اشاره به موضوع ایرانیان مقیم خارج از کشور که تمایل به بازگشت به وطن خود دارند، گفت: در ابتدای تصدی ریاست قوه قضائیه یکی از اولویت هایم ایجاد مقدمات برای بازگشت ایرانیان مقیم بود. خارج از کشور به کمک همه دستگاه ها نیاز داریم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به جنگ اقتصادی تحمیل شده به ایران اسلامی از سوی دشمنان گفت: در جنگ اقتصادی کنونی باید جهش تولید و تقویت بنیه اقتصادی را در اولویت قرار دهیم و در این شرایط نیز باید از امکانات موجود استفاده کنید. یکی از این امکانات موجود برای ایرانیان مجرب مقیم خارج از کشور است. برای جذب آنها باید طرح، ایده و ابتکار داشته باشیم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: ما در قوه قضائیه برای حمایت از تولید و اشتغال برنامه و راهبرد داریم. در نظر داریم اگر مالک یا متولی یک کارخانه یا شرکت تولیدی در حین رسیدگی به پرونده فساد اداری وی مرتکب فساد یا جرم شود اقداماتی را انجام دهیم که به چرخه تولید و اشتغال در آن کارخانه یا شرکت آسیب وارد کند. نه برخی از شما کارشناسانی که دارای ایده و تجربه در مقوله های اقتصادی و صنعتی هستید می توانید ما را در این امر خطیر یاری نمایید و از کمک و نظرات شما استقبال می کنیم.

محسنی آجی در پایان به تلاش قوه قضائیه برای علنی بودن دادگاه ها از نظر موازین و مقررات قانونی اشاره کرد و یادآور شد: برگزاری دادگاه های علنی با رعایت مقررات مندرج در قانون از جنبه های مختلف آثار مثبت و مفیدی دارد. ; البته ممکن است عوارضی نیز وجود داشته باشد. در اینجا کارشناسان ذیربط می‌توانند نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص به حداکثر رساندن مزایا و فواید برگزاری دادگاه‌های علنی و رفع و کاهش عوارض و مضرات آن برای ما در قوه قضائیه ارائه دهند و مطمئن باشید از این گونه نظرات و دیدگاه‌ها استقبال خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید