آمریکا: به احیای برجام ادامه می‌دهیم/ اگر ایران می‌خواهد مسائل خارج از برجام را مطرح کند، باید آماده امتیاز دادن به مسائل خارج از برجام باشد.

آمریکا: به احیای برجام ادامه می‌دهیم/ اگر ایران می‌خواهد مسائل خارج از برجام را مطرح کند، باید آماده امتیاز دادن به مسائل خارج از برجام باشد.

به گزارش رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا مقامات غربی گفته اند تا حد زیادی امید خود را برای ازسرگیری توافق هسته ای از دست داده اند یا خیر؟ چگونه کار می کند؟ وی گفت: ما همچنان معتقدیم که بازگشت متقابل به برنامه جامع اقدام مشترک در راستای منافع ملی ماست. عمدتاً به این دلیل که دوباره محدودیت‌های دائمی و قابل راستی‌آزمایی را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند. این امر ایران را دوباره در جعبه قرار می دهد، برنامه ای که از سال 2018 به طرق مختلف راه اندازی شده و گام های بزرگی برداشته است که برای ما و شرکای ما در سراسر جهان قابل قبول نیست و ما به دنبال تغییر هستیم.

پرایس افزود: ما همچنین از طریق گفت و گو با شرکای خود از جمله اتحادیه اروپا سخت کار خواهیم کرد تا زمانی که بازگشت متقابل به پیوستن به شورای امنیت سازمان ملل به نفع ما باشد، به این مهم دست یابیم. اگر به نقطه ای برسیم که منافع عدم اشاعه ناشی از بازگشت به الحاق به آژانس بر پیشرفت ایران در برنامه هسته ای اش برتری نداشته باشد، آنگاه تجدید نظر کرده و به دنبال جایگزین خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای دیگر مبنی بر اینکه انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در جریان مذاکرات وین، پیشنهاد سفر به تهران برای مذاکره برای خروج از بن بست را داده است، گفت: باید شما را به آنجا ببرم، می خواهم راهنمایی کنم. آقای مورا، اما ما با او که هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات است، در تماس نزدیک هستیم.[ی دو طرف] نقل و انتقالات ما از تلاش های او برای پایان دادن به مذاکرات حمایت می کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آمریکا پیامی برای انتقال از طریق مورا به ایران دارد یا خیر، آیا آمریکا در مذاکرات برای احیای توافق هسته ای امتیازات دیگری به ایران می دهد و اینکه واشنگتن برای مذاکره با شورای امنیت آماده چه موضوعاتی است. سازمان ملل متحد؟ وی گفت: فکر می‌کنم حداقل در نحوه بیان این موضوع کمی سوءتفاهم وجود دارد. اما آنچه گفتیم این است که در علنی مذاکره نخواهیم کرد. در عین حال، ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که تمرکز ما بر نتیجه، بر توافق اساسی است. اگر ایران بخواهد مسائلی را مطرح کند که خارج از چارچوب است، البته ایران باید آماده امتیاز دادن در این موضوعات باشد، ماهیت مذاکرات این است.

پرایس گفت: «اما آنچه که ما روی آن تمرکز کرده‌ایم انجام آن و آزمایش آن است تا ببینیم آیا می‌توانیم بازدهی متقابل داشته باشیم یا خیر. تا زمانی که منافع ما ایجاب کند به این کار ادامه خواهیم داد.

اظهارات پرایس در حالی بیان می شود که مذاکرات وین که پس از روی کار آمدن دولت بایدن در سال 2021 برای احیای توافق هسته ای و لغو تحریم ها علیه ایران از طریق بازگرداندن آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای آغاز شد، برخی تحولات اخیر را به دنبال دارد. در روابط سیاسی بین‌الملل پس از حمله روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های چندگانه واشنگتن علیه روسیه و اختلاف تهران-واشنگتن بر سر برخی موضوعات باقی مانده در مذاکرات، از جمله حذف سپاه پاسداران از فهرست در دولت دونالد ترامپ، اخیرا دستور دیگری را متوقف کرد. . .

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخیر خود درباره احیای این توافق گفت: اساس فشار حداکثری که ترامپ بر ایران وارد کرده است باید برداشته شود. چرخه سود اقتصادی ایران از برجام باید به طور کامل در نظر گرفته شود.

حاتب زاده با انتقاد از رویکرد دولت آمریکا افزود: تاکید می کنیم قوانین و سیاست داخلی آمریکا و انتخابات آتی آمریکا نمی تواند نتیجه مذاکرات وین را تعیین کند. آنها قوانین بین المللی را نادیده می گیرند و سعی می کنند مسائل را به امور داخلی کشورشان مرتبط کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی تاکید کرد: ایران با وجود باج‌گیری و کارشکنی‌های سیاسی و رسانه‌ای به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود با زور ادامه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید