مذاکرات محرمانه آمریکا و ایران با میانجیگری عمان و قطر/ واشنگتن به دنبال توافق موقت با ایران است. توافق کامل جایگزین برجام خواهد شد/ بایدن قبل از انتخابات به دنبال دو دستاورد است. یکی توافق جدید ایران و دیگری توافق صلح اسرائیل با عربستان سعودی

مذاکرات محرمانه آمریکا و ایران با میانجیگری عمان و قطر/ واشنگتن به دنبال توافق موقت با ایران است.  توافق کامل جایگزین برجام خواهد شد/ بایدن قبل از انتخابات به دنبال دو دستاورد است.  یکی توافق جدید ایران و دیگری توافق صلح اسرائیل با عربستان سعودی

مذاکرات محرمانه بین آمریکا و ایران با میانجیگری عمان و قطر که به دلایل اقتصادی علاقه مند به دستیابی به توافق هسته ای جدید هستند، در اسرائیل با نگرانی دنبال می شود. این گفتگوها به وضوح منافعی برای دولت آمریکا دارد و آن داشتن دو دستاورد سیاست خارجی قبل از انتخابات است. یکی توافق هسته ای جدید با ایران که امتیازی هم برای کشورهای حاشیه خلیج فارس است و دیگری توافق صلح با عربستان به عنوان امتیازی به اسرائیل.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت نوشت: مذاکرات محرمانه آمریکا و ایران با میانجیگری عمان و قطر که به دلایل اقتصادی علاقه مند به دستیابی به توافق هسته ای جدید هستند، در اسرائیل با نگرانی دنبال می شود. این گفتگوها به وضوح منافعی برای دولت آمریکا دارد و آن داشتن دو دستاورد سیاست خارجی قبل از انتخابات است. یکی توافق هسته ای جدید با ایران که امتیازی هم برای کشورهای حاشیه خلیج فارس است و دیگری توافق صلح با عربستان به عنوان امتیازی به اسرائیل.

این مقاله در ادامه می‌گوید: ارزیابی‌ها در اسرائیل این است که آمریکا به دنبال توافق موقت با ایران است. این توافق موقت یک گام موقت قبل از دستیابی به توافق کامل است که جایگزین برجام خواهد شد.

اسرائیل نگران است که دولت آمریکا تلاش کند توافق هسته ای ایران را با توافق عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی مرتبط کند تا جام را با زهر برای اسرائیل شیرین کند. آمریکایی ها خواهند گفت که عربستان سعودی نمی تواند بدون توافق با ایران وارد عادی سازی روابط با اسرائیل شود و این ممکن است اسرائیل را با دوراهی سختی مواجه کند.

سعودی ها به نوبه خود در حال حاضر پیشرفت هایی در مذاکرات برای عادی سازی روابط با اسرائیل مشروط به اقدامات گسترده ای در مورد فلسطینی ها داشته اند. برای تحقق این خواسته ها، نتانیاهو باید تغییراتی را در ترکیب دولت و معرفی افراد جدید به جای ایتامار بن گوئر (وزیر امنیت داخلی) و بزالل اسموتریچ (وزیر دارایی) در نظر بگیرد.

اگر از بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت (وزیر دفاع) بپرسید که چه چیزی را ترجیح می دهند، به احتمال زیاد خواهند گفت: نه آمریکا با ایران به توافق می رسد و نه صلح اسرائیل با عربستان سعودی. یک مقام اسرائیلی گفت: ما از قبل می دانستیم که توافق با ایران چقدر هزینه دارد. ما فقط به آنها اعتماد نداریم.» نگرانی در اورشلیم این است که پس از دستیابی به توافق هسته ای و لغو تحریم ها، بودجه ایران در حال افزایش فعالیت های نظامی خود است. این یک فاجعه برای اسرائیل خواهد بود.

اسرائیل نگران احتمال بازگشت به توافق هسته ای است و به ویژه نگران است که این اتفاق زمانی رخ دهد که روابط بین اسرائیل و آمریکا در وضعیت خوبی قرار نگیرد و برنامه هسته ای ایران در وضعیت بهتری قرار گیرد. یعنی ایران وضعیت بهتری دارد و روابط ما با آمریکایی ها نسبت به قبل بدتر شده است.

مقامات اسرائیلی از همه چیز درباره مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق نمی دانند، اما معتقدند ایران و آمریکا در آستانه برداشتن گامی غیرقابل بازگشت هستند. پیش از این، زمانی که ایران و آمریکا به توافق برای حذف سپاه از فهرست سازمان های تروریستی نزدیک شده بودند، به لطف ارتباطات خوب نخست وزیران سابق نفتالی بنت و یایر لاپید در واشنگتن، این توافق محقق نشد. اکنون با توجه به انتقاد شدید واشنگتن از اصلاحات قضایی اسرائیل و امتناع نتانیاهو از سفر به واشنگتن، شکستن چنین توافقی برای اسرائیل بسیار دشوارتر خواهد بود.

سوء ظن قوی در اورشلیم مبنی بر اینکه آمریکا در حال نزدیک شدن به توافق با ایران است، دلیل اصلی تصمیم اسرائیل برای علنی کردن آمادگی های خود برای حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران یا به عبارت دیگر رزمایش مشت قاطع است که شبیه سازی یک جنگ چندگانه جبهه ای است. و از نظر ترتیب اختیارات و مشارکت صفوف سیاسی در آن، تمرینی بی سابقه محسوب می شود.

در بخشی از این رزمایش، نتانیاهو و گالانت (وزیر دفاع) با حضور هرزی هالوی (رئیس ستاد کل ارتش) و مقامات ارشد ارتش در ستاد فرماندهی و عملیات به ارزیابی وضعیت پرداختند. نتانیاهو گفت: ما همیشه برای حفظ برتری امنیتی اسرائیل تلاش می کنیم. ارتش و نیروی هوایی اسرائیل در این رزمایش که شبیه سازی یک حمله سنگین و چند جانبه است، بار دیگر ثابت می کنند که توانایی های ما بی حد و حصر است.

ابتدا نتانیاهو با حضور وزیر دفاع، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و اعضای ستاد کل ارتش، رزمایش طوفان فکری برگزار کرد و طی آن سناریوهایی که در حوزه های مختلف در حال اجراست به وی ارائه شد. همچنین ارزیابی آمادگی نیروهای ارتش اسرائیل برای نبرد همزمان در چندین میدان ارائه شد. روز دوم عمدتاً در مورد مسائل ستادی، روز سوم آموزش وزرای کابینه و در روز چهارم نخست وزیر و وزیر دفاع ارزیابی مشترکی از وضعیت، از جمله سناریوهای مختلف نظامی در مناطق شمالی را به اشتراک گذاشتند.

در بخش دوم این رزمایش که با حضور سرلشکر تومر بار، فرمانده نیروی هوایی ارتش همراه شد، نتانیاهو، گالانت و رئیس ستاد ارتش، الگوی حمله عملیاتی نیروی هوایی را در شرایط سخت مشاهده کردند. این رزمایش روز یکشنبه ادامه خواهد داشت و پس از آن ارزیابی دیگری از وضعیت توسط نتانیاهو و گالانت انجام می شود و پس از آن جلسه کابینه سیاست و امنیت تشکیل می شود که فرآیند تصمیم گیری در جنگ را شبیه سازی می کند.

در همین حال، مقامات اسرائیلی از تصمیم آژانس مبنی بر بسته شدن پرونده مریوان (تحقیق در مورد ذرات اورانیوم دست ساز کشف شده در مریوان) خشمگین هستند. آنها معتقدند آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعات ارائه شده توسط موساد را دست کم گرفته است و به گفته مقامات ارشد اسرائیل، این سازمان به یک نهاد سیاسی تبدیل شده است که در خدمت منافع دولت آمریکا است. این مقامات ارشد اسرائیلی می‌گویند بسته شدن پرونده‌های تحقیقاتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران به دلیل نزدیک‌تر شدن ایران و آمریکا به توافق است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقش سیاسی برای آمریکا بازی می‌کند.

همزمان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا قرار بود در راه بازگشت از کنفرانس بین المللی علیه داعش در ریاض، سفری کوتاه به اسرائیل داشته باشد، اما در نهایت لغو شد. بلینکن احتمالاً نگران فشار اسرائیل بر ایران بود.

در همین حال، زاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل و ران درمر، وزیر امور استراتژیک، که یکی از نزدیک ترین دستیاران نتانیاهو است، به واشنگتن رفتند تا با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن صحبت کنند. مقامات ارشد دولتی دلیل اصلی اعزام این دو نفر را دریافت دعوتنامه از سوی نتانیاهو برای سفر به واشنگتن اعلام کردند.

تمرکز مذاکرات کاخ سفید احتمالا بر چهار موضوع بوده است: دعوت نتانیاهو برای سفر به واشنگتن، نگرانی اسرائیل در مورد ایران و توافق هسته ای، عادی سازی روابط با عربستان سعودی و مسائل مربوط به فلسطینی ها. در بیانیه کاخ سفید تلاش شده است که موضوع فلسطین وارد عادی سازی روابط با عربستان شود. در این بیانیه آمده است: «سالیوان بر هدف دولت برای تقویت بیشتر امنیت و تمامیت اقتصادی اسرائیل در سراسر خاورمیانه تاکید کرد. سالیوان همچنین بر لزوم برداشتن گام‌های اضافی برای بهبود زندگی فلسطینی‌ها، که برای تحقق منطقه‌ای صلح‌آمیز، مرفه‌تر و یکپارچه‌تر ضروری است، تاکید کرد.» این نشست «افزایش هماهنگی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای و چگونگی مقابله با آن را مورد بحث قرار داد. تهدیدهای ایران و نیروهای نیابتی آن».

آمریکایی‌ها به اسرائیلی‌ها پیام دادند که انتظار واشنگتن این است که قبل از سفر نتانیاهو به واشنگتن، «اصلاحات قضایی» دیگر مطرح نشود و دولت اسرائیل بن گوور (وزیر امنیت داخلی) و بزالل اسموتریچ را مهار کند. (وزیر دارایی) و فعالیت ارتش برای تعدیل اراضی فلسطین. اینها چیزهایی است که برای آمریکایی ها مهمتر است و معلوم نیست اسرائیلی ها در مورد ایران چه شنیده اند.

دیدگاهتان را بنویسید