تماس های بایدن با اسرائیل و عربستان سعودی درباره برجام/ بنت به بایدن: اگر برجام را امضا نکنید، هیچ اتفاقی نمی افتد

تماس های بایدن با اسرائیل و عربستان سعودی درباره برجام/ بنت به بایدن: اگر برجام را امضا نکنید، هیچ اتفاقی نمی افتد

روهر نه بنت همچنین به بایدن گفت که منافع مالی تهران از توافق جدید بسیار بیشتر از منافع جهان در ممنوعیت سلاح های هسته ای است.

نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیراً در گفت و گوی تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از وی خواست تا برجام را احیا نکند و به او قول داد که شکست مذاکرات وین برای ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای کار خاصی نمی کند.

وب سایت اکسیس به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داد، نخست وزیر اسرائیل یکشنبه گذشته در یک گفتگوی تلفنی 30 دقیقه ای بین بایدن و بنت تلاش کرد تا بایدن را از احیای برجام منصرف کند.

بر اساس این گزارش، بنت در تماس تلفنی به بایدن گفت: «اگر آن را امضا نکنید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد».
بازگشت نهایی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل بزرگترین نقطه تنش بین اسرائیل و دولت بایدن است.

توافق اولیه برجام در سال 2015 نیز منجر به تنش های بی سابقه ای بین دولت نتانیاهو در اسرائیل و دولت باراک اوباما در آمریکا شد.

این مذاکرات که روز سه‌شنبه در دور هشتم در وین از سر گرفته شد، با هدف بازگرداندن ایالات متحده به برجام، یکی از وعده‌های کلیدی کمپین انتخاباتی بایدن، انجام شد.

به گفته مقامات آمریکایی، مذاکرات در حال حاضر به نقطه حساسی رسیده است و آمریکایی ها می گویند ایران باید تصمیمات «سختی» بگیرد، در غیر این صورت با بحرانی فزاینده مواجه خواهد شد.

در عین حال، از دیدگاه ایران، این آمریکاست که با توجه به خروج یکجانبه از برجام و ادامه سیاست فشار حداکثری ترامپ از سوی دولت بایدن در یک سال گذشته، باید برای احیای برجام گام بردارد. راه حل های دشوار سیاسی را بردارید.

با این حال، اسرائیل، یکی از مخالفان سرسخت شورای امنیت سازمان ملل متحد، معتقد است که توافق هسته ای با ایران، با توجه به شرایط وین، بیشتر از آنچه تهران به قدرت های جهانی می دهد، به ایرانیان خواهد داد.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند که بنت روز یکشنبه طی گفت‌وگویی به بایدن گفت که ایالات متحده نباید به توافق با ایران بازگردد.

بنت گفت که بدون توافق، برنامه هسته ای ایران لزوما به پیشرفت غیرقابل کنترل منجر نمی شود.

در همین حال، اسرائیلی‌ها بارها ادعا کرده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران به شدت به سمت سلاح‌های هسته‌ای پیش می‌رود. اظهاراتی که به شدت از سوی ایران تکذیب شد.

بنت همچنین به بایدن گفت که منافع مالی تهران از یک توافق جدید بسیار بیشتر از منافع جهان در ممنوعیت سلاح های هسته ای است.

بنت به بایدن هشدار داد که با این توافق، ایران میلیاردها دلار سرمایه جمع آوری خواهد کرد و به فعالیت های مخرب در منطقه دامن خواهد زد.

به گفته یک مقام آمریکایی که در این گفتگو صحبت می کرد، بایدن همچنین در یک مصاحبه تلفنی به بنت گفت که هنوز مشخص نیست که آیا توافق حاصل می شود یا خیر.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که ایالات متحده از خواسته های اصلی خود برای محدودیت در برنامه هسته ای ایران سازش نمی کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت که بایدن این موضوع را با بنت در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله تهدید ایران و نیروهای نیابتی آن مورد بحث قرار داده است.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند که تماس 30 دقیقه ای بین بایدن و بنت بسیار دوستانه و گرم بود.

آنها گفتند لحن متفاوتی از مذاکرات پرتنش اوباما و نتانیاهو در جریان مذاکرات برجام 2015 حاکم بود.

در همین حال، ایال هلاتا، مشاور امنیت ملی بنت، برای دیدار با همتای آمریکایی جیک سالیوان وارد واشنگتن شد.

هولا هدف از این سفر را رایزنی درباره احیای برجام و تقویت هماهنگی با دولت بایدن در مورد ایران عنوان کرد.

بایدن با پادشاه عربستان سعودی گفتگو کرد

در همین حال، کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن دیروز (چهارشنبه) با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی گفت‌وگوی تلفنی داشته و در جریان آن درباره موضوعات مختلف دوجانبه و منطقه‌ای به‌ویژه بحران یمن، مذاکرات نفت و هسته‌ای با ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای تهران گفت‌وگو کرده است. مشورت کرد.

بایدن در گفتگوی تلفنی با پادشاه عربستان سعودی تاکید کرد که واشنگتن به هیچ وجه اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را نخواهد داد. وی همچنین پادشاه عربستان سعودی را در جریان مذاکرات هسته ای وین قرار داد.

پادشاه عربستان در این گفتگو تاکید کرد که کشورش از تلاش های آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای حمایت می کند.

عربستان سعودی به همراه اسرائیل در دوران دولت ترامپ از خروج این کشور از برجام حمایت کردند و کمپین «فشار حداکثری» را علیه ایران به راه انداختند و اکنون نگران احتمال احیای برجام و رفع تحریم ها و حذف هستند. فشار اقتصادی بر ایران

دیدگاهتان را بنویسید