اگر 4200 دلار را حذف کنیم چه اتفاقی برای ما می افتد؟

اگر 4200 دلار را حذف کنیم چه اتفاقی برای ما می افتد؟

روز جدید مجلس در اقدامی رای به حذف ارز 4200 تومانی تا پایان سال 1401 داد و دولت را موظف کرد زیرساخت های لازم را برای این اقدام در نظر بگیرد! برخی کارشناسان کازر معتقدند در شرایط فعلی این اقدام و هر اقدامی که منجر به افزایش قیمت شود به نفع کشور نیست.

دیروز نمایندگان ارز ترجیحی را حذف کردند. البته طبق مصوبه مجلس، اختیار حفظ یا حذف این ارز به تشخیص خود به دولت داده شده است. اما اگر دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف کند، باید از قبل مقررات قانونی برای جبران رفاه کالای اصلی از طریق تجارت الکترونیک و مسائل پزشکی از طریق بیمه یا جایگزین قابل اعتماد به مصرف‌کنندگان در نظر گرفته باشد. که مردم می توانند در پایان شهریور 1400 و در محدوده تعیین شده این کالاها و خدمات را ارائه کنند.

نکته اینجاست که به گفته کارشناسان، کنار گذاشتن ارز ترجیحی تنها به ضرر مردم تمام می شود چرا که در حال حاضر با توجه به تورم فعلی و اقتصاد بیمار وضعیت مناسبی ندارند. این موضوع پیش از این مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفته و واکنش هایی را از سوی آن ها در پی داشته است که نگران حذف ارز ترجیحی هستند.

مجلس رای به بازگشت کوپن

استفاده از ارز ترجیحی 4200 تنی راه حلی بود که اقتصاددانان سال ها در اقتصاد نسبت به آن هشدار داده بودند، اما دولت ها فقط برای راضی نگه داشتن مردم و به اصطلاح کنترل بازار دولتی حضور داشتند. به استفاده از ارز ترجیحی ادامه دادند، هرچند هر ساله تبعات استفاده از نوع ارز ناشی از ایجاد ارز چندگانه و افزایش تقاضای واردکنندگان برای تهیه آن است. حوزه رانت و فساد در کشور به ویژه در این بخش به قدری رشد کرده است که حتی خود دولت نیز در گذشته به این معضل اذعان داشت، اما به دلیل اعتیاد مردم به این نوع مسکن‌های موقت، رفع آن تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسید. .

اما مجلس در عمل به لغو ارز 4200 تومانی تا پایان سال 1401 رای داد و دولت را موظف کرد زیرساخت های لازم را برای این اقدام در نظر بگیرد! اگرچه با توجه به تاثیر ارز بر اقتصاد ایران این تصمیم باید زودتر گرفته می شد. هر تغییری سونامی عواقبی برای اقتصاد و زندگی مردم خواهد داشت! مجلس اکنون سد ارزی 4200 تنی را شکسته است. از دولت می خواهد که خسارات ناشی از سیل را کاهش دهد که حتی بازار را ویران می کند و سال آینده سیزدهمین دولت است که ارز 4200 را حذف می کند.

* (با اعلام اینکه اقتصاد به صورت منظم کنترل نمی شود و با دستور نمی توان از افزایش قیمت ها جلوگیری کرد): در صورت حذف ارز 4200 تنی، حداقل قیمت 7 قلم کالای تحویلی با این ارز؛ رشد خواهد کرد. با توجه به افزایش قیمت این کالاها؛ کالاهای جایگزین و مکمل نیز افزایش خواهد یافت. وی ادامه داد: یعنی زمانی که کالایی گران می شود، کالای اضافی نیز گران می شود. بنابراین قیمت کالاها قطعا افزایش خواهد یافت.

*مشکل این است که اگر دولت با برنامه پیش برود می تواند افزایش شدید قیمت ها را کنترل کند اما باید شرایط فراهم شود. شقاقی شهری افزود: برجام نیز باید به نتیجه برسد و انتظارات تورمی برای کنترل و آرامش در بازارهای اقتصادی ایجاد کند. دولت هم باید منابع ارزی داشته باشد تا بتواند مواد اولیه وارد کند و بازار را مدیریت کند. اگر شرایط مهیا باشد، حذف 4200 گوجه فرنگی قطعا شوک تورمی کمتری را به اقتصاد تحمیل می کند. اما در صورت عدم تحقق این شرایط، ممکن است آثار تورمی افزایش یابد و انتظار افزایش قیمت وجود نداشته باشد.

* ذکر حذف 4200 گوجه فرنگی در لایحه بودجه سال آینده بسیار خطرناک است. در شرایطی که سرنوشت مذاکرات مبهم است و قیمت ها در بازار ارز، بازارهای مختلف دارایی و سایر بازارهای کالا و خدمات هنوز به ثبات نرسیده است، 4200 تن ارز از کالاهای عمده خارج شده است. اگر ارز ترجیحی به یکباره حذف شود قطعا برای دهک های کم درآمد شوک تورمی ایجاد می کند در حالی که در سه سال اخیر کشور با تورم بالای 35 درصد مواجه بوده است.

*امروز در شرایط بی ثباتی اقتصادی، محدودیت های مالی کم و منابع ارزی ناکافی و آینده نامشخصی هستیم که نباید در آن تصمیم گیری شود.

یکی از کاربران نوشت: «حذف ارز ترجیحی و صاف کردن آن روی کاغذ به نفع مردم است. فقط کاغذ! اما این امر در درازمدت جامعه را تحت فشار عمیق و مضاعف قرار می‌دهد، زیرا تصمیم‌گیری باندهای اقتصادی منشأ قانون‌گذاری غلط و ایجاد فساد و گمانه‌زنی است.»

این روش مشابه پروتکل های پزشکی است. زمانی که بیمار چندین بیماری قلبی یا فشار خون و قند خون بالا داشته باشد، پزشک بیمار را جراحی نمی کند، زیرا ابتدا باید این علائم حیاتی تحت نظر باشد، در غیر این صورت عمل با خطراتی همراه خواهد بود. .

کاربر دیگری گفت: برای دیدن نتایج فاجعه بار حذف ارز ترجیحی، نیازی به بحث نیست. “فقط صبر کن!”

دیگری نوشت: «نگرانی دولت از تبعات حذف ارز ترجیحی مشهود است و متأسفانه عموم مردم نمی دانند که سفره آنها در حال کوچک شدن است و قیمت ها اجباری نیست. امیدواریم عقلانیت در هیات امنا آشکار شود!

کاربر دیگری نوشت: مجلس مصوب کرده است که دولت می تواند ارز 4200 تومانی را از کالاهای اساسی حذف کند به شرطی که قیمت این کالاها با قیمت شهریور 1400 به دست مردم برسد. کمر اقتصاد با این حربه شکست! «یعنی یا حذف نمی شود یا از این به بعد کالاهای اصلی دو قیمت خواهند داشت: قیمت کوپن، قیمت آزاد.

سایر کاربران نوشتند: «حذف ارز ممتاز، یعنی. طبقه آسیب پذیر به استقبال آسیب پذیری بیشتر، به عنوان مثال. دلایل بدبختی کنونی، نسخه ای کفن پوش با نوید رونق اقتصادی، آنقدر تلخ، بسیار خطرناک «، مگر افزایش قیمت کالاها از شهریور 1400. آیا می توان پس از لغو ارز ترجیحی، غرامت داشت؟! با جامعه صادق باشید.

«غرامت» یکی از آن شوخی‌های تلخی است که قبلاً تجربه کرده‌ایم، «در نهایت ارز ترجیحی با شرایطی که مکانیسم آن مشخص نیست حذف شد! دولت اقداماتی مانند ارز، مصوبه 8 نفره برای خودروسازان و … را انجام می دهد که عموماً در کمتر از یک سال اثرات محسوسی را به نفع یا علیه مردم نشان می دهد.» ضربه ای به جامعه وارد نمی شود؟ «تو مشکل اجاره داشتی. فروش نفت توسط افراد را لغو کردید نه ارز ترجیحی.» ارز ترجیحی با تصویب مجلس حذف شد. دولت نمی داند تصویب برجام حتی آن طور که دولت می خواهد حداقل شش ماه تا یک سال بعد بر اقتصاد ایران تاثیر بگذارد.

این در حالی است که موج تورم ناشی از تصمیمات غیرکارشناسی از جمله لغو ارز ترجیحی، کمر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این کشور را می شکند، «ارز ترجیحی، فقر مطلق دیگر دیده نمی شود! او گفت: «با هم به فقر مطلق خواهیم رسید. «اجاره ات را بنداز، چرا ارز را حذف می کنی؟»، «سلام بدبختی بیشتر.

سلام فقر بیشتر. سلام بر گرسنگی، فقر و… سلام بر مردمی که بیشتر به حاشیه رفته اند، در اینکه حذف ارز ترجیحی باعث کاهش فساد می شود شکی نیست، اما می دانیم که اگر مدیریت نشود، شوک خواهیم داشت. از افزایش قیمت ها از “با توجه به افزایش قیمت جهانی نفت، معامله با ارز و کالاهای مورد علاقه مردم کار آسانی نیست.”

قطعا «افزایش یارانه ها» راه حل خوبی نیست! «پرداخت ارز ترجیحی باعث شده برخی از مردم این کشور یک شبه ثروتمند شوند و به عاملی برای رشد فساد در ایران تبدیل شوند، اما رفع آن در شرایطی که قدرت خرید خانوارهای ایرانی به شدت کاهش یافته و چهار ماه پیش قیمت ها چهار برابر شده است. «ظلم به قشر فرودست جامعه است»، «حذف ارز ترجیحی نشان می دهد که در بین همه تصمیمات رسیدن به دیوار کوتاه مردم را انتخاب کرده اند».

مردم فقیر ایران که سال آینده باید چندین برابر قیمت فعلی برای نیازهای اولیه انسانی خود مانند دارو بپردازند. قیمت تمامی اقلام 100 درصد افزایش می یابد. او گفت: “ما چیزی را تماشا نمی کنیم.” نکته اینجاست که حذف این ارز تورمی است و اثر ضد عادلانه تورم بسیار بیشتر از تفاوت مصرف فقیر و غنی است. تحقق عدالت با تزریق تورم؟!

دیدگاهتان را بنویسید