با خوردن غذاهای تند چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

به گزارش نیویورک تایمز، در زیر به نحوه تأثیر غذای تند بر بدن به دو صورت خوب و بد می پردازیم:

باعث تعریق می شود

دوستداران غذاهای تند احتمالاً با عرق کردن به عنوان یک واکنش فیزیکی فوری به خوردن غذاهای تند آشنا هستند. این به این دلیل است که برخی از تندترین غذاها حاوی ترکیباتی هستند که توانایی اتصال به گیرنده های عصبی در طول دستگاه گوارش از جمله دهان را دارند که توسط گرما فعال می شوند. فلفل قرمز تند، ستون اصلی طعم بسیاری از غذاهای تند، حاوی ترکیب کپسایسین است که وقتی خورده شود به این گیرنده ها متصل می شود و سپس سیگنال درد را به مغز می فرستد، همانطور که دکتر جولیوس در جایزه تحقیقاتی برنده نوبل خود کشف کرد.

مواد شیمیایی اصلی موجود در فلفل و دانه خردل نیز به همان گیرنده ها متصل می شوند، البته با شدت کمتر. این اعصاب همان سیگنال‌هایی را به مغز می‌فرستند که در معرض آتش واقعی قرار می‌گیرید، به همین دلیل است که وقتی غذای تند می‌خورید شروع به عرق کردن یا سرخ شدن می‌کنید. این روش بدن برای خنک کردن خود است.

کپسایسین بدن شما را فریب می دهد تا فکر کند دما افزایش یافته است، بنابراین مغز شما فکر می کند باید از شر گرما خلاص شود. دکتر جولیوس می‌گوید: در انسان‌ها، این کار را بیشتر از طریق تعریق انجام می‌دهیم.

ممکن است باعث ناراحتی دستگاه گوارش شود

خوردن غذاهای تند در حد اعتدال معمولا برای افرادی که از قبل مشکلات معده ندارند بی خطر است. با این حال، خوردن غذاهای تند می تواند باعث التهاب در مناطقی شود که به هضم غذا کمک می کند و گاهی منجر به سوزش سر دل، درد معده یا اسهال می شود. افراد مبتلا به گاستریت، که زمانی رخ می دهد که پوشش داخلی معده ملتهب است، ممکن است به ویژه در معرض افزایش درد شکم باشند.

ممکن است فواید سلامتی داشته باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است

مطالعات نشان می دهد که خوردن غذاهای تند ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که یک مکمل کپسایسین روزانه (حاوی همان مقدار چهار یا پنج فلفل هابانرو) متابولیسم را افزایش می دهد. شرکت کنندگان در این مطالعه معادل 200 کالری اضافی در روز در یک دوره 14 هفته ای به دلیل کپسایسین سوزاندند. در مطالعه‌ای در سال 2022 روی بیش از 6000 بزرگسال، دانشمندان دریافتند که مصرف فلفل قرمز با کاهش تجمع کلسیم در دیواره‌های شریان‌های کرونری که خون را به قلب می‌رسانند، مرتبط است.

با این حال، مشخص نیست که آیا مصرف منظم غذاهای تند می تواند خطر چاقی یا حمله قلبی را در دراز مدت کاهش دهد یا خیر. شواهد در مورد اینکه آیا غذاهای تند باعث افزایش یا کاهش خطر سرطان می شود متناقض است. چندین مطالعه نشان داده است که مصرف روزانه فلفل قرمز با افزایش خطر ابتلا به سرطان مری مرتبط است، اما هیچ ارتباطی با سرطان معده یا روده بزرگ پیدا نشده است.

اگرچه چندین آزمایش انجام شده بر روی سلول ها در آزمایشگاه نشان داده است که کپسایسین و پیپرین (ماده شیمیایی موجود در دانه فلفل) می تواند به پیشگیری یا از بین بردن سلول های سرطان سینه انسان کمک کند، دانشمندان هنوز نمی دانند که آیا این یافته ها می توانند روزی مورد استفاده قرار گیرند یا خیر. درمان بالقوه یا نه

مطالعه‌ای در سال 2015 روی نیم میلیون نفر در چین نشان داد افرادی که برای چندین سال 6 تا 7 بار در هفته غذای تند می‌خورند، 14 درصد کمتر از کسانی که کمتر غذای تند می‌خورند، کمتر از یک بار در هفته دچار سوزش سر دل می‌شوند. در خطر مرگ هستند.

محققان بر این باورند که این نتایج احتمالاً مربوط به اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی غذاهای تند است که ممکن است در برابر بسیاری از بیماری ها مانند دیابت و انواع خاصی از بیماری های قلبی عروقی محافظت کند.

به ندرت، واکنش های شدید ممکن است رخ دهد

فلفل بسیار تند می تواند علائمی مانند سردرد یا استفراغ شدید ایجاد کند که می تواند مری فرد را پاره کند، البته چنین شرایطی در افراد عادی که فلفل را با حرارت معمولی می خورند رخ نمی دهد. دکتر جولیوس می‌گوید که اگر یک وعده غذایی با ادویه‌های بیشتر از حد توانتان خورده‌اید، بهتر است از چیزی که چربی بیشتری دارد، مانند یک لیوان شیر یا یک قاشق خامه ترش، استفاده کنید. کپسایسین یک ترکیب محلول در چربی است و در آب حل نمی شود.

خوردن چیزی حاوی چربی به دفع کپسایسین از بافت های شما کمک می کند. آب معمولاً این کار را نمی‌کند.»

دکتر جولیوس اشاره می کند که مهم است که به محدودیت های بدن خود توجه کنید و از میزان گرمایی که می تواند تحمل کند تجاوز نکنید. با تعادل مناسب، ممکن است متوجه شوید که سوختگی جزئی چیزی است که غذا را سیر می کند. متخصصان می‌گویند چه برای سلامتی و چه برای طعم، فلفل قرمز را بخورید، اگر عاشق غذاهای تند هستید و بدنتان می‌تواند آن را تحمل کند، دلیلی برای اجتناب از آن وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید