اگر دست شما بی حس شود، این ویتامین در بدن شما کم است

اگر دست شما بی حس شود، این ویتامین در بدن شما کم است

هم گرفتگی و هم بی حسی ناخوشایند هستند چه در خواب و چه بیدار. گاهی اوقات گرفتگی و بی حسی رخ می دهد و این مشکلی ندارد. اما اگر بیشتر از حد معمول عود کرد، باید به فکر درمان باشیم.

گرفتگی و بی‌حسی می‌تواند در هر قسمتی از بدن رخ دهد، اگرچه در بازوها و پاها شایع‌تر است. این علائم به صورت گزگز و گزگز احساس می شود. گویی صدها سوزن ریز وارد بدن می شوند، حتی برخی افراد احساس سوزش می کنند.

دلایل اصلی بی حسی دست ها در هنگام خواب
– کمبود ویتامین B12

– استفاده از داروهای خاص مانند داروهای ضد بارداری خوراکی، داروهای ضد فشار خون، داروهای ضد انعقاد، داروهای تجویز شده برای بیماری پارکینسون و داروهای سرطان.

– آسیب یا فشار به عصب دست یا مچ دست

– ماندن در یک وضعیت بدنی برای مدت طولانی

– آسیب دست

– آسیب به گردن که می تواند باعث بی حسی در بازو، دست و انگشتان شود

– احتباس مایعات که عمدتاً با یائسگی، بارداری یا اضافه وزن همراه است

– کارهای روزانه که شامل خم کردن یا کشیدن مچ دست و همچنین اعمال فشار شدید بر ابزارهای دستی است.

در صورت بروز هر گونه مشکل حتماً به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر بازوی شما برای مدت طولانی بی حس شود یا بی حس شود یا با علائم دیگری مانند تب یا سایر دردها و ناراحتی ها همراه باشد.

آسیب مچ دست

برخی از افراد حداقل یک بار در هفته روی یک یا هر دو دست به خواب می روند. برخی از افراد ممکن است برای این مشکل به پزشک مراجعه کنند و برخی از افراد ممکن است آن را طبیعی بدانند و تا زمانی که خیلی نگران نباشند و تصمیم به مراجعه به پزشک نکنند، آن را جدی نگیرند.

هنگام آسیب دیدگی مچ دست، نه تنها دست شما در شب بی‌حس می‌شود، بلکه قدرت دست برای نگه داشتن اشیا کاهش می‌یابد یا در حین انجام برخی حرکات درد شدیدی ایجاد می‌شود.

به عنوان مثال، ممکن است چیزهایی از دست شما بیفتند یا دست شما انعطاف لازم را برای انجام کارهای روزمره نداشته باشد. اگر این آسیب به موقع درمان نشود، می تواند به مرور زمان منجر به از دست دادن حس شود. برای اینکه بفهمید دلیل به خواب رفتن دستتان آسیب دیدگی مچ دست است یا خیر، باید به پزشک مراجعه کنید.

در این حالت انگشتانی که در شب دچار گرفتگی یا بی حسی می شوند انگشت شست، اشاره و وسط هستند. اگر این اتفاق برای شما افتاده است، پس مشکل شما سندرم تونل کارپال است که حقایق زیادی در مورد آن وجود دارد.

سندرم تونل کارپال

این وضعیت به عنوان سندرم منشی نیز شناخته می شود. در پزشکی، این سندروم به عنوان نوروپاتی محیطی تعریف می شود که زمانی رخ می دهد که عصب میانی که از مچ دست تا پا امتداد دارد تحت فشار قرار گیرد. این عصب در مچ دست مسئول حس و حرکت دست و انگشتان آن است. هنگامی که این عصب پیچ خورده یا فشرده می شود، علائم بی حسی و گزگز ایجاد می کند.

چرا در خواب این اتفاق می افتد؟

گاهی اوقات افراد مبتلا به سندرم تونل کارپال این علائم را در طول روز احساس می کنند، اما علائم در هنگام خواب بدتر می شود. دلیل آن این است که عصب مورد نظر ساعت ها کار می کند و زمانی که سعی می کند استراحت کند، کشیده و نیشگون می گیرد.

اگر علائم در انگشت حلقه و انگشت کوچک نیز احساس شود، عارضه مربوط به مشکلات فشاری در عصب اولنار است که می تواند ناشی از فشار روی آرنج باشد. مثلاً اگر تصادف می کردید و روی آرنج خود می افتادید، چیزی شبیه برق گرفتگی در آن ناحیه احساس می کردید.

عصب اولنار مسئول حرکت ناحیه بین استخوان ترقوه و اولین دنده است. سیاهرگ ها نیز می توانند نقش داشته باشند، بنابراین مهم است که بیهوشی شما به طور کامل بررسی شود.

این بی حسی معمولاً به دلیل یک مشکل مادرزادی، حرکت های تکراری (مثلاً اگر یک تنیس باز هستید) یا وضعیت بدنی نادرست تکراری است.

وقتی دستتان به خواب رفت چه باید کرد؟

اگر در دستان خود احساس گزگز، سوزش یا گزگز دارید (به خصوص در شب)، به احتمال زیاد سندرم تونل کارپال یا مشکل عصب اولنار دارید. در هر دو مورد، توصیه می شود برای تشخیص حرفه ای به پزشک مراجعه کنید.

اگر مشکل شما درمان نشود، به مرور زمان درد شما غیر قابل تحمل می شود و به جایی می رسید که در طول روز شما را آزار می دهد. علاوه بر این، ناتوانی در تشخیص گرما و سرما نیز یک پیامد جدی است. آتروفی یا دژنراسیون قاعده انگشت شست نیز ممکن است رخ دهد. بر اساس مطالعات و آمار، خطر این مشکلات در زنان بیشتر است.

بازوی خود را ورزش دهید

برای جلوگیری از به خواب رفتن دست ها، برخی تمرینات برای بهبود گردش خون در دست ها توصیه می شود: یک توپ لاستیکی کوچک را در کف دست خود قرار دهید (این توپ ها در فروشگاه های اسباب بازی یا فروشگاه های حیوانات خانگی موجود است).

انگشتان خود را بچرخانید و توپ را فشار دهید.چند ثانیه فشار را نگه دارید و به حالت اولیه برگردید، این کار را چندین بار تکرار کنید. سعی کنید این تمرین را حداقل یک بار در روز انجام دهید.

شما می توانید تمرینات بازو را هنگام تماشای تلویزیون، خواندن کتاب یا دراز کشیدن در وان انجام دهید. مهم است که دستان خود را حداقل یک بار در روز به مدت چند دقیقه ورزش دهید. به این ترتیب عصب دست قوی می شود و متوجه می شوید که شب ها دستتان به خواب نمی رود.

در صورت بروز هر گونه مشکل حتماً به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر بازوی شما برای مدت طولانی بی حس شود یا بی حس شود یا با علائم دیگری مانند تب یا سایر دردها و ناراحتی ها همراه باشد. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

دیدگاهتان را بنویسید