کمبود این ویتامین ها در بدن منجر به بی خوابی می شود

کمبود این ویتامین ها در بدن منجر به بی خوابی می شود

ویتامین D به عنوان یک ماده مغذی شناخته شده است که به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند، اما بسیاری نمی دانند که چگونه این ویتامین می تواند به بهبود خلق و خو و جلوگیری از التهاب کمک کند.

نوع رژیم از آنجایی که بر وزن، طول عمر و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و اختلالات متابولیک تأثیر می گذارد، می تواند بر تشدید بی خوابی نیز تأثیر بگذارد.

متخصصان سلامت تاکید می کنند که کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین ها می تواند باعث بی خوابی شود.

در ادامه به نقل از نشریه اینترنتی «تایمز نیوز»، به تأثیر کمبود برخی ویتامین‌ها در بروز این مشکل اشاره شده است:

ویتامین C: ویتامین C که به وفور در مرکبات یافت می شود، سرشار از آنتی اکسیدان است که به دلیل اثرات مثبت آن در مبارزه با التهاب، تقویت سیستم ایمنی، استخوان ها و دندان ها شناخته شده است. یکی دیگر از اثرات این ویتامین کنترل بهتر آپنه خواب است. بر اساس مطالعه ای که در سال 2009 انجام شد، مشخص شد که مصرف 100 میلی گرم ویتامین C به همراه 400 واحد بین المللی ویتامین E احتمال ابتلا به آپنه خواب را کاهش می دهد. پرتقال، توت، فلفل، کلم بروکلی و لیمو از جمله غذاهای حاوی این ویتامین هستند.

ویتامین B6: بدن برای خواب سالم به ملاتونین و سروتونین نیاز دارد. اگر فردی کمبود ویتامین B6 داشته باشد، بدن نمی تواند هورمون های خواب را به درستی تولید کند که منجر به بی خوابی می شود. برای غلبه بر کمبود ویتامین B6 می توان غذاهایی مانند موز، بادام زمینی، بلغور جو دوسر، مرغ، ماهی و بوقلمون را در رژیم غذایی گنجاند.

ویتامین E: متخصصان همیشه بر اهمیت ویتامین E در حفظ سلامت پوست و مو تاکید دارند. با این حال، تاثیر این ماده مغذی بر الگوهای خواب به ندرت مورد تاکید قرار می گیرد. علاوه بر این، این ماده مغذی به جلوگیری از کاهش حافظه مرتبط با کمبود خواب کمک می کند و از زوال شناختی طولانی مدت جلوگیری می کند. غذاهایی مانند بادام، روغن و تخمه آفتابگردان، کدو تنبل، اسفناج و فلفل قرمز از غذاهای غنی از این ویتامین هستند.

ویتامین D: ویتامین D به عنوان یک ماده مغذی شناخته شده است که به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند، اما بسیاری نمی دانند که چگونه این ویتامین می تواند به بهبود خلق و خو و جلوگیری از التهاب کمک کند. علاوه بر این، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد چگونه این ماده مغذی می تواند به الگوهای خواب کمک کند. بر اساس نتایج یک مطالعه، کمبود ویتامین D با کاهش مدت زمان خواب مرتبط است. کمبود این ماده مغذی را می توان به طور طبیعی با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مصرف قارچ، ماهی سالمون، ساردین، زرده تخم مرغ و غذاهای غنی شده جبران کرد.

دیدگاهتان را بنویسید