مصرف زیاد این دو ویتامین منجر به ریزش مو می شود!

مصرف زیاد این دو ویتامین منجر به ریزش مو می شود!

رژیم غذایی می تواند بر ریزش مو تأثیر بگذارد، اما نه آنقدر که فکر می کنید. رژیم غذایی بر بسیاری از جنبه های سلامت از جمله سلامت مو تاثیر می گذارد. بنابراین، اگر با نازک شدن مو مواجه هستید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو می شود.

جالب است بدانید که ریزش مو معمولاً ناشی از کمبود ویتامین نیست، اگرچه مصرف بیش از حد برخی از ویتامین ها می تواند نازک شدن مو را بدتر کند. ریزش مو همچنین می تواند به دلیل کمبود پروتئین یا آهن در رژیم غذایی شما باشد.

ویتامین ها و مواد معدنی مصرفی شما در سلامت فولیکول مو و چرخه رشد مو نقش دارند. با این حال، تاثیر دقیق دریافت ویتامین بر ریزش مو بسیار پیچیده است و به خوبی مطالعه نشده است.

متأسفانه، پاسخ های روشن زیادی در مورد کمبود ویتامین که باعث ریزش مو می شود وجود ندارد. با این حال، در ادامه این مقاله، به آنچه در مورد کمبود ویتامین و تاثیر آن بر ریزش مو می دانیم و همچنین اینکه چه مواد مغذی مصرف می کنید می تواند روی موهای شما تاثیر بگذارد، بحث خواهیم کرد.

ویتامین های B، بوتین و اسید فولیک

ویتامین B در بسیاری از عملکردهای بدن از جمله تقسیم سلولی نقش دارد. بوتین نوعی ویتامین B (B7) است که به بدن کمک می کند تا غذا را به انرژی تبدیل کند و ارتباطات سلولی را مدیریت کند. ریزش مو می تواند نشانه ای از کمبود بیوتین باشد. مصرف بیوتین می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. با این حال، اگر کمبود بیوتین تایید شده ای ندارید، مصرف مکمل های بیوتین به ریزش مو کمکی نمی کند. این برای بسیاری از مردم تعجب آور است، زیرا بسیاری از شرکت ها شامپو و سایر محصولات حاوی بیوتین را می فروشند و ادعا می کنند که محصولات آنها سلامت مو را بهبود می بخشد.

ویتامین دی

ویتامین D ویتامینی است که برای حفظ سلامت استخوان ها شناخته شده است. برخی از افراد مبتلا به کمبود ویتامین D ریزش مو را تجربه می کنند که معمولاً با راشیتیسم همراه است. برای افرادی که کمبود ویتامین D دارند، مصرف مکمل می تواند به کاهش ریزش مو کمک کند. علاوه بر این، نتایج تحقیقات نشان می دهد که بین کمبود ویتامین D و بیماری های خود ایمنی، از جمله آلوپسی، وضعیتی که باعث ریزش مو می شود، ارتباط وجود دارد. مصرف مکمل های ویتامین D تا زمانی که دیگر دچار کمبود ویتامین D نباشید می تواند به بهبود و درمان آلوپسی کمک کند.

اهن

آهن برای گلبول های قرمز سالم که اکسیژن را در سراسر بدن شما حمل می کنند، مهم است. اگر آهن کافی از رژیم غذایی خود دریافت نکنید، ممکن است دچار کم خونی یا کاهش تعداد گلبول های قرمز خون شوید که علت ریزش مو است. هنگامی که ریزش مو دارید، از پزشک خود بخواهید که شما را از نظر سطوح پایین آهن غربالگری کند و در صورت نیاز مکمل تجویز کند.

ویتامین سی

ویتامین C ممکن است بیشتر از ریزش مو با ایمنی ارتباط داشته باشد، اما مهم است که مطمئن شوید به اندازه کافی از آن دریافت می کنید، به خصوص اگر ریزش موی شما به سطح کم آهن مربوط باشد. اگر ریزش موی شما مربوط به کمبود آهن است، سعی کنید ویتامین C کافی را از طریق مرکبات، سیب زمینی، فلفل و سایر غذاهای حاوی این ماده مغذی دریافت کنید.

روی

روی یک ریزمغذی دیگر است که از عملکرد سلول های سالم پشتیبانی می کند. کمبود روی نادر است اما با آلوپسی همراه است. با این حال، نتایج تحقیقات در مورد اینکه آیا اصلاح کمبود روی می تواند به علائم آلوپسی، از جمله ریزش مو کمک کند، متناقض است.

ویتامین E

ویتامین E از سیستم ایمنی و سایر عملکردهای بدن پشتیبانی می کند. اطلاعات کمی در مورد ویتامین E و ریزش مو وجود دارد.

منیزیم

منیزیم یک عنصر شیمیایی است که از سلامت مغز حمایت می کند. ریزش مو یکی از علائم رایج کمبود منیزیم نیست، اما برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل های منیزیم ممکن است به کاهش ریزش مو در زنان مبتلا به PCOS کمک کند.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین باعث ریزش مو می شود؟

گاهی اوقات ریزش مو می تواند به دلیل مصرف بیش از حد برخی ویتامین ها یا مواد معدنی باشد. در اینجا ما دو مورد را ارائه می دهیم که می تواند به ریزش مو کمک کند.

ویتامین A

ویتامین A به رشد سلول ها کمک می کند، بنابراین ممکن است برای موهای شما مفید به نظر برسد، اما حقیقت این است که ویتامین A بیش از حد در واقع می تواند باعث ریزش مو شود. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چقدر ویتامین A بیش از حد در نظر گرفته می شود؟ بیشتر بزرگسالان نباید بیش از 10000 واحد بین المللی (IU) ویتامین A در روز مصرف کنند. این مقدار بسیار بیشتر از مقدار ویتامین هایی است که در یک رژیم غذایی معمولی دریافت می کنید. اگر ویتامین A مصرف می کنید و متوجه ریزش مو شدید، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی است که بدن شما به مقدار کم به آن نیاز دارد. برخی تحقیقات نشان می دهد که سلنیوم ممکن است به ریزش مو کمک کند، از جمله در میان افرادی که تحت شیمی درمانی هستند. با این حال، سلنیوم بیش از حد نیز می تواند باعث ریزش مو شود. هرگز بیش از 400 واحد بین المللی سلنیوم در روز مصرف نکنید.

کمبود ویتامین معمولا باعث ریزش مو نمی شود. با این حال، نداشتن آهن کافی و ایجاد کم خونی می تواند باعث ریزش مو شود. نازک شدن موها نیز می تواند ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین A باشد. مگر اینکه کمبود ویتامین خاصی داشته باشید، احتمالاً مصرف مکمل ها یا ویتامین ها به ریزش مو کمک نمی کند. با این حال، ریزش مو دلایل زیادی دارد، از جمله تغییرات هورمونی، استرس و عفونت. اگر ریزش مو را تجربه می کنید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید، که می تواند به شما کمک کند تا علت اصلی ریزش مو را برطرف کرده و یک برنامه درمانی برای شما ایجاد کند.