مصرف غذاهای غنی از ویتامین های E، A و C برای مقابله با آلودگی هوا / نیاز به تقویت سیستم ایمنی در دوره های تغییر دما

ساعت: 16:11
تاریخ انتشار: 1400/08/25
کد خبر: 1784879

مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: مردم در زمان آلودگی هوا از مواد حاوی آنتی اکسیدان و مواد غذایی سرشار از ویتامین های E، A و C استفاده کنند. ورزش و تقویت سیستم ایمنی بدن به دفع سموم و آلاینده های هوا نیز کمک می کند.

بزرگمر درخشان، مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران در گفت و گو با خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا; وی در خصوص مصرف مواد غذایی برای کمک به حذف آلاینده های هوا در روزهایی که وارونگی دما وجود دارد و خطر مسمومیت با گازهای سمی و آلاینده های هوا در بین شهروندان رایج است، گفت: سیستم بدن انسان به این صورت ایجاد می شود. که از بروز مسمومیت در سراسر زندگی شما جلوگیری می کند.

وی افزود: بدن انسان با ترشح سموم داخلی و خارجی تا حدودی از ورود سموم به بدن جلوگیری می کند. ریه ها، پوست و دستگاه گوارش به عنوان سه اندام و سیستم از ورود سموم و آلاینده ها به بدن جلوگیری می کنند و اگر آلودگی شدیدتر از حد معمول باشد، دو سیستم سم زدایی مهم در بدن فعال می شود. این دو سیستم یکی از “بافت های ایمنی روده انسان” است که از جذب سموم در بدن جلوگیری می کند و سموم را دفع می کند. سموم همچنین به موادی مانند باکتری در روده و دستگاه گوارش می چسبند و دفع می شوند.

وی افزود: دومین سیستم سم زدایی بدن «سیستم کبد» است که مواد سمی را از طریق ادرار یا مدفوع دفع و خنثی می کند. اما اگر میزان آلودگی بسیار بیشتر از حد معمول باشد، بدن نمی تواند مقاومت کند و در این صورت باید دید چه عواملی در کاهش اثرات سمی هوای آلوده یا به اصطلاح سموم داخلی و خارجی موثر است، در این زمینه شما باید بیشتر روی غذاهایی با خواص منحصر به فرد متکی باشد.

e02d5885 69a2 4cc5 be0c 036e507e51c1 خبر خاکستری

بزرگمهر در پاسخ به این سوال که خانواده ها در سبد غذایی ما ایرانی ها چه غذاهایی می توانند مصرف کنند، می تواند به دفع سموم در آلودگی هوا کمک کند، گفت: سبزی ها به عنوان دافع هر گونه آلودگی از جمله آلودگی هوا می توانند با مواد غذایی برای خانوارها سبد شوند. اما بیشتر سبزیجات کلم مانند خود کلم، برگ کلم، کلم بروکلی و سایر گیاهان خانواده کلم برای این منظور موثر هستند.

وی افزود: از دیگر غذاهای خنثی کننده آلودگی هوا می توان به پیاز، سیر، تره، پیاز و تره فرنگی اشاره کرد که در کاهش اثرات سمی آلودگی هوا و سم زدایی بدن بسیار موثر است.

df0fb16f 3320 43be 9a7e 2d70804869df خبر خاکستری

مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران در بخشی دیگر از سخنان خود درباره مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان افزود: مصرف منابع آنتی اکسیدانی حاوی «ویتامین A» برای مقابله با آلودگی هوا مفید است. مانند کره، جگر، زرده تخم مرغ و سبزیجات با برگ سبز تیره مانند سبزیجات، اسفناج و سبزیجات قرمز یا نارنجی متمایل به زرد مانند گوجه فرنگی یا هویج. نبايد فراموش كرد كه منابع گياهي ويتامين A از نظر ضدالتهابي نيز گفت: اكسيدان‌ها نسبت به گروه اول ويتامين‌هاي حيواني مانند كره و زرده تخم مرغ غني‌تر هستند.

56a5715b f104 4b43 95b8 70ac77e9773b خبر خاکستری

بزرگمر در پایان به مصرف مواد حاوی ویتامین اشاره کرد E ،، درجه سانتیگراد برای از بین بردن عفونت ها نیز مهم هستند، خاطرنشان کرد: ورزش و فعالیت بدنی باعث افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها و سموم می شود. علاوه بر این، مصرف زیاد آب نیز عملکرد مثبتی در رفع آلودگی دارد. هر فرد باید بین 6 تا 8 لیوان آب در روز مصرف کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید