از سفر به نوروز با عطر غذاهای سنتی لرستان لذت ببرید / گردشگری با جاگروز و غذاهای محلی


ساعت: 12:11
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1815378

شما هم به پایتخت فرهنگ و تمدن ایران دعوتید.

18 غذای سنتی در استان لرستان ثبت ملی شده است که عطر و طعم بی نظیری دارند. نوروز فرصتی است برای سفر به سرزمین کهن و امتحان غذاهای محلی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، هر شهر و استان کشورمان جدا از آداب و رسوم مختلف، سرنوشت و طعم خاصی دارد، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب غذاهای مختلفی با توجه به ذائقه و سبک زندگی مردم یک شهر تهیه می شود. همه آنها در طعم منحصر به فرد هستند.

امروزه با تغییر سبک زندگی، ذائقه ها به سمت فست فودها و غذاهای آماده سوق پیدا کرده است، اما غذاهای سنتی به دلیل سادگی و طعم خوب همچنان جایگاه ویژه ای دارند، غذاهایی که ترکیبی از چند غذای ساده و صنایع دستی هستند که می توانند جادوی طعم را ارائه دهند. .

اما نوروز فرصتی است برای آشنایی با ظرفیت های گردشگری، در تعطیلات نوروز و روزهای اول بهار بسیاری از گردشگران و مسافران برای دیدن جاذبه های گردشگری به شهرهای مختلف کشور سفر می کنند تا از این همه زیبایی لذت ببرند اما همراه با تاریخی. گشت و گذار و البته تجربه خوردن غذا در هر کشوری می تواند لذت سفر را دو چندان کند.

در کشور ما تنوع غذا، شیرینی، غذا، نوشیدنی، گردشگران و مسافران نوروزی را بر آن داشت تا طعم جدیدی از طعم ها را امتحان کنند و از آن به عنوان یکی از خاطرات سفر یاد کنند.

بی شک یکی از مکان هایی که می تواند غذای محلی را احیا و ترویج کند کلبه های بوم گردی است که با توجه به شکل و شمایل سنتی و آشنایی گردشگران با فرهنگ، آداب و رسوم و غذاهای هر منطقه می تواند در این زمینه موثر باشد.

اما در حومه شهر با وجود تمام جاذبه های گردشگری موجود، فهرست بلندبالایی از غذاهای محلی و سنتی را می توان در اختیار گردشگرانی قرار داد که در عین حال دنیایی از ذائقه دارند.


b744da3c 301a 414e a3b5 8ddba7e7c2a0 خبر خاکستری



جگروز کباب خوشمزه لرستان

یکی از غذاهای لذیذ و سنتی استان لرستان، خار مریم است. در این غذا جگر را تکه تکه می کنند و سپس در لایه ای از چربی می پیچند و به سیخ می ریزند. کباب آتشی عطر و بوی خاصی دارد. توجه و نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند.

این کباب در لرستان بسیار معروف است و بسیاری از گردشگران و مسافران با یک بار امتحان کردن این کباب همیشه آن را میل خواهند کرد.


a1a8791f 5023 47dc 98ba ec1d5a0052a3 خبر خاکستری



چزنک راغو عطر نان محلی

یکی از محبوب ترین نان های استان لرستان چزنک رغو است که این نان از مخلوط آرد، آب و روغن محلی تهیه می شود و پس از آن این خمیر نیمه سفت را روی تابه پهن می کنند تا پخته شود.

بعد از برشته شدن نان بلافاصله از ماهیتابه خارج می شود و کمی روغن حیوانی و آب انگور می ریزیم و می خواهیم عطر نان محلی را در این تهیه نان احساس کنیم.


fd22f602 aea7 4df2 97cd 4429d55311ba خبر خاکستری



سوگدو، شیرینی متفاوت

این غذا در واقع یک مربای خاص و متفاوت است که ترکیبی از برنج، گوشت، روغن، ادویه های معطر، آلوچه در تکه های شکم گوسفند پیچیده شده و سپس در آب و روغن پخته می شود.

صدف با اینکه با برگ مو، کلم یا برگ های دیگر درست می شود، اما این طعم سودو بسیار متفاوت است و ترکیب آنها بسیار خوشمزه است.


d1f85327 255e 4de7 aaf3 f6d23ae57a01 خبر خاکستری



سوپ گوشت هرم آباد

اگرچه نام این غذا آش است، اما ترکیبی از گوشت گوسفندی و برنج آب پز است که معمولاً به آن پودریز می گویند، این غذا معمولاً در مراسم و مهمانی های رسمی مانند عروسی استفاده می شود.

در گذشته به این غذا سوپ گوشت می گفتند که در آن تکه های گوشت زیر برنج و در سینی های بزرگ برای پذیرایی از میهمانان تهیه می شد و این غذا هنوز هم طرفداران زیادی دارد.


08c1d090 f758 4be7 bd1a d9872eb49bf9 خبر خاکستری



کباب بروجرد طعم بی نظیر

کباب بروجرد که از گوشت گوسفند و روابط عمومی درست می شود، آنقدر بی نظیر و لذیذ است که طعم آن در کشور بی نظیر است. محبوبیت کباب بروجرد باعث شد مسافران نوروزی در سفر در این سفر این کباب را امتحان کنند.

کباب بروجرد با نان سنگک، ریحان تازه، دوغ ونایی دنیای رنگارنگی از طعم ها را به ارمغان می آورد.


7f4eaf0a fda1 4e8b 877e 7189677eec65 خبر خاکستری



سوپ ماش دورو

این سوپ معجزه آسا ترکیبی از ماش، لوبیا چیتی، آبگوشت، پیاز، عدس و برنج است که از ترکیب این غذاهای بسیار خوشمزه که روی سوپ را با نعناع و پیاز تزیین می کنند، تهیه می شود.

در این غذا ماش ماده اصلی محسوب می شود که طعمی ابتدایی دارد و مانند سایر غذاهای لرستانی در عین حال بسیار فراوان است.


c3384d92 faf3 46da a5d6 3abaf212f4d9 خبر خاکستری



آش دوغ و ترخینه، معجزه طعم ها

آش دوغ یکی از معروف ترین غذاهای استان لرستان است که مایه اصلی آن آش رنگین کمان است. معمولا از کمان های ترش مزه استفاده می شود که از ترکیب نخود، برنج یا بلغور، آش سبزی، پیاز، آرشه و گوشت چرخ کرده تهیه می شود.

اما آش ترخینه که در دو مرحله تهیه می شود مرحله اول تخمه ترخینه است که با پختن خمیر و بلغور در تابستان تهیه می شود و بعد از آماده شدن به اندازه پرتقال کوچک می گیریم و روی دست کمی پهن می کنیم و در سینی می گذاریم تا خشک . .

در زمستان ترخون خشک شده را با افزودن سبزی، آب سبزیجات، پیاز، نخود و عدس به غذای خوشمزه ای به نام ترخون تبدیل می کنند.


d263b505 c0a1 4fd3 a34b 7706f34f6a84 خبر خاکستری



مزه مهمانی با خورش کباب ترش

مواد لازم برای تهیه این خورش، گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده، سیب زمینی و پوره انار به اضافه سایر ادویه هاست که به آن کلیه ترش نیز می گویند.

این خورش با پلو زعفرانی که معمولا در مهمانی ها استفاده می شود بسیار خوشمزه است.


d63227bf 1103 4324 9215 c640da07a759 خبر خاکستری



توپک های کوچک یا کوفته

این کوفته از ترکیب گوشت چرخ کرده، پیاز، نمک و فلفل تهیه می شود که بعد از آماده شدن به صورت کوفته های گرد کوچک داخل ماما با رب گوجه فرنگی و سیب زمینی و سم به آب و رب گوجه فرنگی می رسد.کوفته ها را برش بزنید.


6a195e0e 4483 4967 80ef 1fc9bdd97dcc خبر خاکستری



کوفته برنجی، غذایی که قدمت آن به قرن ها پیش می رسد

یکی از غذاهای سنتی مردم آسترینان که قدمت آن به 100 سال قبل می رسد، کوفته برنجی است، این کوفته ها با ترکیب برنج، بلغور، گندم، عدس، لوبیا سبز، گوشت چرخ کرده و سایر ادویه ها تهیه می شود و پس از ورز دادن با با دادن یک گلوله گرد شده و وسط هر کوفته گردو و آلو قرار می گیرند.


aed96464 11f8 402d bf4e 713b54126558 خبر خاکستری



ورکواز، خوراکی از دل طبیعت

یکی دیگر از غذاهای محلی استان لرستان ورکاواز است که تنها در فصل بهار با پرورش گیاه ورکاواز در دل طبیعت تهیه می شود.

تهیه این گیاه معطر علاوه بر بلغور و پیاز بسیار خوشمزه است که لرستانی ها حتما در فصل بهار این آش را تهیه می کنند.


601ee5f5 5a0d 4557 b21d 5b6807d16899 خبر خاکستری



بیا دیگه

یکی از غذاهای محبوب این استان پتل پلو است که با برنج، بلغور گندم، پیاز، شوید، نخود و ادویه تهیه می شود.

پس از تهیه این پلو، آن را با گوشت چرخ کرده و با پیاز تزیین می کنند و به عنوان یکی از پلوهای قدیمی و سنتی میل می کنند.


7f7fe92a 27b1 4c24 94a5 f9ef4abd5fbc خبر خاکستری



کوفته قلقلی

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه شامی کباب است که در دو مرحله تهیه می شود، ابتدا گوشت چرخ کرده، نمک و فلفل، مخلوط سبزیجات معطر، سپس به اندازه نارنگی کوچک گرد شده و در روغن سرخ می شود.

در تابه ای دیگر پیاز را با رب انار تفت دهید و بعد از اینکه سس به جوش آمد عدس ها را اضافه کنید و نیم ساعت با هم تفت دهید.

محسن ترخانی مسئول ثبت آثار تاریخی، طبیعی و معنوی میراث فرهنگی لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: 83 اثر ناملموس در استان لرستان به ثبت رسیده است که 18 مورد آن خوراکی و آشامیدنی در استان لرستان است.

وی افزود: جگروز، کباب سنتی، کشکک پلو، شامی کباب، سوغدو، نان بلوط، نان گرده ای، نان محلی، نان لاستیک، شیر کنگر، غذای زرشک، کوفته هلو، کوفته هلو، خورش کدو، آش بادمجان، حلیم، نان ساجی. ، روغن حلوا، حلوای پنبه ای در استان ثبت شده است.

مسئول ثبت آثار تاریخی، طبیعی و معنوی میراث فرهنگی لرستان گفت: هر کدام از این غذاها و غذاهای محلی استان لرستان از نظر نوع طبخ و طعم بسیار منحصر به فرد است که برخی جشنواره ها سعی در تهیه این سبک از آن داشته اند. غذاهای روستایی شهرهای دیگر را تصور کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید