غبار فراموشی بازی های بومی و محلی/ 30 نوع بازی محلی و محلی در استان زنجان برگزار می شود.


ساعت: 10:28
تاریخ انتشار: 1401/03/07
کد خبر: 1841988

بازی های بومی و محلی نمادی از فرهنگ و هویت هر ملت و رگ حیات فرهنگ سنتی هر کشور است، اما با پیشرفت تکنولوژی، غبار فراموشی بر سر این بازی ها نشسته و این بازی های مهیج جایگزین سرگرمی های رایانه ای شده است. گذشته

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; بازی های محلی معمولاً در هر منطقه بار فرهنگی دارند که علاوه بر بار فرهنگی، جاذبه های زیادی برای کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان در زمان های مختلف وجود دارد، این بازی ها با کمترین امکانات موجود انجام می شود و اوقات فراغت را پر می کند.

در دهه های اخیر با گرم شدن هوا و تعطیلی مدارس در تابستان، صدای بچه ها در کوچه پس کوچه های شهرها و روستاها طنین انداز می شود، دختران و پسران در آن زمان سهم آنها از امکانات ورزشی در بهترین حالت یک توپ چهل تکه است. چند تکه چوب و گچ رنگی. این لی لی بازی بود، هفت سنگ، نون ببر کباب بیار و الک دولک بازی های مورد علاقه همه بچه ها در گذشته بود.

اما کودکان امروزی زمان بیشتری را صرف بازی با تلفن همراه، کامپیوتر و تماشای تلویزیون می کنند. همچنین به این مشکل دامن می زند.

اما با برنامه ریزی صحیح می توانیم بازی های بومی و محلی را وارد محدوده ورزش مدارس کنیم، این موضوع قطعا نیاز به امکانات خاصی ندارد و می توان این ورزش ها را در مدارس با کمترین امکانات توسعه داد.

با این حال ورزش های محلی و محلی زیادی در استان وجود دارد که بسیاری از افراد جامعه نحوه انجام آن ها را نمی دانند، بنابراین می توان از طریق آموزش این بازی ها را به نسل جدید منتقل کرد اما متاسفانه با پیشرفت تکنولوژی، این بازی ها فراموش شده اند

در همین رابطه محمدرضا محمدپور معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در گفت و گو با مجرسا گفت: نسل به نسل منتقل می شوند.

وی با بیان اینکه بازی های محلی زیادی در استان زنجان به ویژه در شهرها و روستاها انجام می شود، افزود: بیشتر این بازی ها به صورت گروهی در بین جوانان روستایی انجام می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: هدف اصلی بازی های بومی و محلی در مرحله اول تحرک و ورزش است که در بازی ها نهفته اما همبستگی، تعامل، روحیه ایجاد می کند. و شادابی در بین جوانان شرکت کننده در مسابقه. این هم یکی از اهداف فرعی این بازی هاست.

وی با اشاره به اینکه جشنواره بازی های بومی و محلی گاهی در برخی استان ها و شهرستان ها برگزار می شود خاطرنشان کرد: اگر سیاست برگزاری جشنواره بازی های محلی و محلی در شهرها و روستاهای استان زنجان برگزار شود علاوه بر اینکه بر حفظ بازی ها تاثیر می گذارد. در منطقه و انتقال نسل ها برای معرفی این بازی و ورزش به سایر نقاط کشور و استان موثر خواهد بود. با برنامه ریزی های انجام شده اما امیدواریم به زودی این جشنواره ها در روستاها برگزار شود.

محمدپور با بیان اینکه در صورت برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی بهتر است در سایر استان ها اطلاع رسانی گسترده و برنامه ریزی های لازم برای اجرای باکیفیت و حضور شرکت کنندگانی از استان های دیگر انجام شود، ادامه داد: چون تاثیر آن همین است. از سوی دیگر با ایجاد بازارچه صنایع دستی، لبنیات و کشاورزی برای روستاییان در جشنواره، اقتصاد روستایی نیز رونق خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه میراث فرهنگی استان زنجان در سال های اخیر اقداماتی را برای ثبت بازی های بومی و محلی به عنوان میراث ناملموس انجام داده است، گفت: در استان زنجان حدود 20 تا 30 نوع بازی محلی وجود دارد که جمعیت محلی دارای کلنی هستند. آغاجی، هفت سنگ، باغ وحش، توپ آغاجی، آبه داش، آرادان گشیدی، ارقه ارقه، یولداش سنی کیم آپاردی. ملی شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بیان کرد: بازی آرادان گاشیدی برای روستای آقچکند ابهر به شماره 2181 در تاریخ 1392/01/06 بازی کلونی آغاجی از شهر زنجان با شماره 13977 05 ارقه ثبت شد. از روستای آقچه کند شهرستان ابهر نیز ثبت ملی شده و منتظر اعلام شماره ثبت بازی است.

وی گفت: متاسفانه با گسترش استفاده از تلفن همراه و فضای مجازی بسیاری از بازی های بومی و محلی به فراموشی سپرده شده و بازی های رایانه ای جایگزین آن بازی ها شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید