آلودگی هوا، پنجمین عامل خطر بیماری های غیرواگیر/تعداد قابل توجه مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا

آلودگی هوا، پنجمین عامل خطر بیماری های غیرواگیر/تعداد قابل توجه مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه از سال گذشته سازمان جهانی بهداشت «آلودگی هوا» را پنجمین عامل خطر بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان عنوان کرده است، گفت: آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا قابل توجه است که باید به آن اشاره کرد.

به گزارش تجارت نیوز، کوروش اعتماد، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سالانه حدود ۲۰ هزار مرگ ناشی از سرطان در کشور رخ می دهد، گفت: سرطان سینه، روده بزرگ، پروستات. و ریه از شایع ترین انواع سرطان در کشور است.

وی درباره تاثیر آلودگی هوا در بروز سرطان ها گفت: آلودگی هوا با سرطان ریه مرتبط است؛ اما اینکه چقدر قرار گرفتن در معرض هوای آلوده می تواند باعث این سرطان شود نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر عموماً شایع هستند، گفت: بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی چهار عامل خطر اصلی مرتبط با آن از جمله کم است. فعالیت بدنی، رژیم غذایی ناسالم، سیگار کشیدن و مصرف الکل.

وی افزود: البته نکته قابل توجه این است که از سال گذشته سازمان بهداشت جهانی از «آلودگی هوا» به عنوان پنجمین عامل خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر از جمله سرطان یاد کرده است.
تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا

اعتماد تصریح کرد: آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا قابل توجه است و باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا در بروز سرطان نیز موثر است.

پس از مطالعه ای که توسط وزارت بهداشت در سال 1400 تحت عنوان “کمی سازی اثرات بهداشتی و اقتصادی ناشی از آلودگی PM 2.5 در 27 شهر کشور” انجام شد، مشخص شد که میانگین تعداد کل مرگ و میر ناشی از دراز مدت قرار گرفتن در معرض ذرات گرد و غبار PM 2 5. در 27 شهر کشور 20837 بزرگسال بالای 30 سال وجود دارد.

بر این اساس مشخص شده است که بروز بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، سرطان ریه، بیماری ایسکمیک قلبی و سکته مغزی بی ارتباط با آلودگی هوا نیست.

این در حالی است که میانگین مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در سال 1400 در بزرگسالان بالای 30 سال در مجموع 27 شهر مورد مطالعه به طور متوسط ​​513 نفر بوده است و هزینه های مرتبط با مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در آن سال 201 میلیون دلار برآورد شده است. و میزان خسارت اقتصادی ناشی از مرگ و میر ناشی از سرطان ریه ناشی از آلودگی هوا به طور قابل توجهی بیشتر از پنج سال پیش است.

منبع: ایسنا