بیماری سل؛ شایع ترین علت مرگ و میر ناشی از بیماری های واگیر / سیستان و بلوچستان رکورددار آمار مبتلایان در کشور


ساعت: 11:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۷
کد خبر: 1904375

در حالی که سل شایع‌ترین عامل مرگ و میر در بین بیماری‌های عفونی است، استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان بیشترین آمار مبتلایان به سل را در کشور دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، در حالی که سل شایع ترین علت مرگ و میر در میان بیماری های عفونی است، اغلب ریه ها را درگیر می کند، اگرچه می تواند سایر قسمت های بدن را نیز درگیر کند. ،

این بیماری از طریق هوا به افراد دیگر سرایت می‌کند به این صورت که اگر فردی مبتلا به سل ریه یا گلو، عطسه یا سرفه باشد، قطرات بسیار ریز حاوی میکروب سل در هوا پراکنده می‌شود و فرد دیگری استنشاق می‌کند. هوا حاوی میکروب می تواند باعث سل شود.



هر 18 ثانیه یک نفر می میرد!

خداداد شیخ زاده، اپیدمیولوژیست و معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه یکی از بزرگترین معضلات بهداشتی در دنیا بیماری سل است، گفت: بیماری سل است. تخمین زده می شود که یک چهارم جمعیت جهان به سل مبتلا هستند و هر دوم نفر به آنها اضافه می شود. ،

به گفته وی؛ بیماری سل از قدیم الایام با بشریت همراه بوده است، بنابراین علت بیماری سه هزار سال قبل از میلاد مسیح در مومیایی های مصری مشاهده شده است، علیرغم گذشت چندین دهه از شناسایی عامل بیماری سل و وجود داروهای موثر، بیماری سل است. هنوز یکی از کشنده ترین بیماری ها بیماری های عفونی در جهان وجود دارد و هر 18 ثانیه یک نفر جان خود را از دست می دهد.

این متخصص اپیدمیولوژی گفت: سل یک بیماری عفونی واگیردار است که در درجه اول ریه ها را درگیر می کند، اما می تواند تمام قسمت های بدن را نیز درگیر کند.

سل چگونه منتقل می شود؟

وی با اشاره به اینکه راه اصلی انتقال بیماری سل از طریق تنفس به صورت سرفه، عطسه و صحبت است، افزود: سل از طریق دست دادن، آب، غذا، ظروف معمولی، خون و فرآورده های خونی منتقل نمی شود.

علائم سل چیست؟

شیخ زاده ادامه داد: یکی از مهم ترین علائم بیماری سل سرفه های مداوم بیش از 2 هفته و همچنین خلط خونی، درد قفسه سینه، ضعف یا خستگی، کاهش اشتها و کاهش وزن، تب و گاهی همراه با لرز است. تعریق شبانه از علائم دیگر بیماری سل خارج ریوی است که بسته به اندام آسیب دیده علائم بالینی متفاوت است، مثلاً سل استخوانی با درد در استخوان ها همراه است.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سل هستند؟

این پزشک بیان می کند: همه افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به سل هستند اما کودکان، سالمندان، دیابتی های دیابتی، سوء تغذیه، سرطان، نارسایی مزمن کلیه، بیماران ایدز، افراد مصرف کننده مواد مخدر کسانی که سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند، مانند کورتیکواستروئیدها و داروهای ضد سرطان، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سل هستند.

وی بررسی میکروسکوپی خلط را مهم ترین راه برای تشخیص سل ریوی می داند و گفت: در صورت نیاز از کشت خلط، رادیوگرافی قفسه سینه و سایر آزمایش های تشخیصی نیز استفاده می شود. خبر خوب این است که درمان کامل با 6 ماه درمان دارویی امکان پذیر است، اما مصرف منظم و کامل دارو شرط اصلی موفقیت درمان سل است و خطر شیوع بیماری 2 هفته پس از شروع درمان از بین می رود. .

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه درمان سل در شبکه های بهداشتی کشور رایگان است، افزود: مصرف بی رویه و ناقص داروهای ضد سل علاوه بر این که انجام نمی شود. باعث بهبودی کامل بیمار و افزایش هزینه های درمان به هزاران می شود، این امر خطر مقاومت دارویی را در پی خواهد داشت که عوارض دائمی برای بیمار ایجاد می کند و طول دوره درمان را از 6 ماه به 12 تا 24 ماه افزایش می دهد. امید به بهبودی بسیار کم است و در اکثر موارد بیماران مقاوم به درمان نیاز به بستری طولانی مدت 3 تا 6 ماهه دارند و متاسفانه احتمال انتقال نوع مقاوم سل به بستگان بیمار نیز افزایش می یابد. ،

به گفته وی؛ با توجه به افزایش شیوع در جهان، این بیماری در سال 1372 توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک اورژانس جهانی اعلام شد و در سال 2015، رفع سل تا سال 2050 از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک هدف تعیین شد.
،
شیخ زاده تصریح کرد: همه‌گیری کرونا منجر به کاهش شاخص‌های شناسایی و درمان بیماران سل در جهان، ایران و همچنین این دانشگاه شده و شاخص‌های نظام مراقبت سل را حداقل 5 سال به عقب رانده است.

وی تاکید کرد: حل این معضل نیازمند عزمی ملی و همه جانبه است و هر یک از ما باید با توجه به سطح دانش و مهارت، خلاقیت و احساس مسئولیت در حوزه اطلاع رسانی عمومی و پیشگیری از بیماری ها نقش آفرینی کنیم.

این اپیدمیولوژیست با بیان اینکه باید برای رفع بیماری سل و نجات جان انسان ها سرمایه گذاری شود، گفت: خوشبختانه برنامه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری عفونی سل یکی از برنامه های مهم نظام سلامت کشور است و همه خدمات از جمله تشخيص، تشخيص و درمان در پيراموني ترين مراكز حتي مراكز بهداشتي درماني به هموطنان ارائه مي شود و لازم به ذكر است اين خدمات رايگان مي باشد. ،

این پزشک افزود: استان های سیستان و بلوچستان و گلستان دارای بیشترین موارد ابتلا به سل در کشور و در حال حاضر در حوزه تحت پوشش دانشگاه زاهدان هستند که شامل شهرستان های زاهدان، سراوان، سیب و سوران، میرجاوه و هش می شود. 250 بیمار تحت درمان قرار گرفتند

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید