سراوان، سیستان و بلوچستان رکورددار بیشترین تعداد موارد/مرگ و میر مالاریا؛ نتیجه تاخیر در شناسایی و عدم درمان به موقع بیماری است


ساعت: 09:48
تاریخ ارسال: 10/03/1401
کد خبر: 1918977

تردد غیرمجاز از معابر غیررسمی، بارندگی و سیل را از دلایل رشد و شیوع بیماری مالاریا می دانند و شهرستان سراوان بیشترین موارد ابتلا به این بیماری را در سیستان و بلوچستان به ثبت رساند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون ; بیماری مالاریا که تا سال 1400 در سیستان و بلوچستان ریشه کن شده بود به دلیل بارندگی و سیلاب که در جنوب استان به ویژه پاکستان رخ داد و تردد غیرمجاز از گذرگاه های غیررسمی رشد و تکثیر پیدا کرد.

این منطقه یکی از مناطق کشور است که با وجود اقدامات گسترده بهداشتی و درمانی برای مقابله با بیماری های واگیر به دلیل ورود بیگانگان غیرمجاز از داخل مرزهای این منطقه، همچنان از بیماری مالاریا رنج می برد.

به گفته کارشناسان بهداشت، مالاریا پس از گزش افراد توسط پشه آلوده به انگل منتقل می شود و درمان این انگل پس از ورود به جریان خون به سمت کبد حرکت می کند و به سرعت شروع به تکثیر می کند، بنابراین از هر انگل آلوده حدود 10000 انگل تولید می شود. سپس این انگل ها با پاره کردن سلول های کبدی وارد خون شده و به گلبول های قرمز حمله کرده و در آنجا تکثیر می شوند.

مهدی زنگنه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون یک هزار و 169 نفر مبتلا به مالاریا در شهرستان های تحت پوشش این دانشگاه در سیستان و بلوچستان شناسایی شده اند، گفت: 866 نفر آنها ایرانی هستند و 303 بیمار غیرایرانی بودند.

با توجه به او؛ با توجه به بارندگی و تردد غیرقانونی اتباع خارجی و قاچاق سوخت از مرزهای شرقی نسبت به سال گذشته آمار مالاریا در سیستان و بلوچستان در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است، بنابراین بیشترین آمار از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است. 790 مورد در سراوان 30 مورد و در سیب و سوران 43 مورد در زاهدان، 31 مورد در خاش و چهار مورد در خاش ثبت شده است.

این مسئول ادامه داد: شیوع مالاریا تقریباً در تمامی شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مشاهده می شود و با توجه به این افزایش؛ موارد بستری شدن در بیمارستان نیز بر اساس آزمایشات انجام شده برای هر دو نوع انگل ویواکس و فالسیپاروم افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه کیت های تشخیص سریع مالاریا در مراکز جامع سلامت سیستان و بلوچستان وجود دارد، تاکید کرد: به دلیل بومی بودن بیماری مالاریا در تمامی مراکز جامع سلامت و مراکز بهداشتی درمانی روستایی خون برای مالاریا وجود ندارد و در برخی از مراکز نیز خون وجود ندارد. میکروسکوپی برای مالاریا هستند و کیتی برای تشخیص سریع این بیماری وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: افرادی که تب، لرز، ضعف بدن، سردرد و سابقه سفر به مناطق مرزی پاکستان دارند حتماً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند زیرا تاخیر در شناسایی و عدم درمان مالاریا وجود دارد. باعث مرگ فرد مبتلا می شود.

وی بیان کرد: مهم ترین راه مبارزه با این بیماری آموزش همگان است زیرا آگاهی مردم از راه های انتقال و علائم بیماری باعث شناسایی به موقع افراد مبتلا و کاهش گردش انگل های مالاریا در منطقه می شود.

زنگنه یکی از مهم ترین دستاوردهای سال های اخیر را رفع انتقال موضعی مالاریا در منطقه تحت پوشش این دانشگاه دانست و افزود: این مهم در سایه توسعه زیرساخت های لازم و همچنین وجود برق پایدار در روستاها محقق شد. و اقدامات مداخله ای دانشگاه

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید