هشدار بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان به صدا درآمد

هشدار بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان به صدا درآمد

روز جدید رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: شهرستان سراوان به دلیل هم مرز بودن با پاکستان و همچنین تردد غیرمجاز، بیشترین آمار ابتلا را در بین شهرستان های تحت پوشش دانشگاه زاهدان تاکنون به خود اختصاص داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با بیان اینکه زنگ خطر مالاریا در سیستان و بلوچستان به صدا درآمده است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون موارد مثبت گزارش شده مالاریا در این دانشگاه بیش از چهار مورد افزایش داشته است. بار نسبت به سال گذشته . .

دکتر حبیب غزنوی روز یکشنبه گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 386 مورد تایید شده مالاریا در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گزارش شده است.

وی گفت: مجموع موارد مثبت مالاریا گزارش شده در سال گذشته 123 مورد بوده است اما افزایش موارد ابتلا به این بیماری در سال جاری متاثر از بارندگی های اخیر در استان و فراتر از آن بوده که قابل پیش بینی بوده و هم اکنون شرایط لازم برای موارد بیشتر مهیا است. انتقال بیماری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: بارش های گسترده و افزایش موارد ابتلا به این بیماری در پاکستان و نبود ساختار مناسب برای تشخیص بیماری و کشف موارد جدید بیماری در این کشور در شکل گیری این بیماری موثر است. طغیان های جدید این بیماری با توجه به اینکه اکثر موارد ثبت شده در سال جاری وارداتی است وی اهل این کشور است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال های اخیر رفع انتقال محلی مالاریا در منطقه تحت پوشش این دانشگاه است، افزود: این مهم به لطف توسعه زیرساخت های لازم و همچنین توسعه زیرساخت های لازم است. به عنوان در دسترس بودن برق پایدار در مناطق روستایی و اقدامات مداخله ای دانشگاه.
غزنوی تصریح کرد: بیماری مالاریا تقریبا در تمامی شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مشاهده شده است و پس از این افزایش موارد، بستری شدن در بیمارستان ها نیز افزایش یافته است که بر اساس آزمایشات دو نوع انگل ویواکس و فالسیپاروم است.

وی گفت: شهرستان سراوان به دلیل هم مرز بودن با پاکستان و تردد غیرمجاز در بین شهرستان های تحت پوشش دانشگاه زاهدان تاکنون بیشترین آمار ابتلا را داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: این دانشگاه دارای کارشناسان مجرب در زمینه مبارزه با مالاریا و پوشش بهداشتی در تمامی مناطق شهری و روستایی، اقدامات پیشگیرانه از قبیل افزایش کنترل بیماری، توزیع پشه بند آغشته به سم در مناطق عشایری و روستاها است. بدون برق، سمپاشی و مه پاشی طغیان های جدید ایجاد شده اند و قرار است تجهیزات لازم برای طغیان های فعال بیماری ارسال شود.

وی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان آمادگی دارد در صورت اعلام نیاز از سوی دوست و برادر ما پاکستان، اقدامات پیشگیرانه و درمانی مشابهی را در آن سوی مرز انجام دهد.

غزنوی تصریح کرد: به فضل الهی در حال پشت سر گذاشتن اوج ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان هستیم و تمامی استان های عزیز به ویژه در مناطق مرزی شرق استان اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از پشه بند، استراحت در فضاهای سرپوشیده با استفاده از توری برای ویندوز را انجام دهند. احتمال گزش توسط پشه آنوفل (ناقل مالاریا) را به حداقل برسانید و در صورت تب سریعاً به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل زندگی خود مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید