رئیس صدا و سیما: قبول داریم که اقتدار صدا و سیما لطمه خورده است/ دهه 70 عصر طلایی صدا و سیما بود چون رقیبی نداشت. تلاش می کنیم به این نقطه طلایی برسیم/ در همه کشورهای دنیا بر اساس قانون یا حتی بر اساس صلاحدید و مصلحت خود دسترسی به برخی اطلاعات را محدود می کنند.

رئیس صدا و سیما: قبول داریم که اقتدار صدا و سیما لطمه خورده است/ دهه 70 عصر طلایی صدا و سیما بود چون رقیبی نداشت.  تلاش می کنیم به این نقطه طلایی برسیم/ در همه کشورهای دنیا بر اساس قانون یا حتی بر اساس صلاحدید و مصلحت خود دسترسی به برخی اطلاعات را محدود می کنند.

پیمان جبلی رئیس صداوسیما می گوید مسیری که برای بازگرداندن اقتدار صداوسیما به دوران طلایی آن در پیش می گیریم خالی از چالش نیست، البته قبول داریم که اقتدار صداوسیما خدشه دار شده و برخی از اتفاقاتی که این روزها شاهد هستیم. نشان می دهد که گفتمان حاکم بر مجموعه ای از نهادهای حاکمیتی همچنان پابرجاست و این مانع از تقویت اقتدار رسانه ملی نمی شود.

مشروح گفتگوی جبلی با تسنیم را در ادامه بخوانید:

* سال 1401 در تلویزیون چگونه گذشت و برنامه تحول رسانه ملی چگونه ادامه خواهد داشت؟ آیا شاهد تغییرات و تحولات اساسی خواهیم بود؟

دستور کار تحول، دستورالعمل و بخشنامه ای نیست که امروز ابلاغ شود و فردا اجرا شود، برنامه های تحول نیاز مبرمی به فرهنگ سازی و گفتمان سازی دارد، این فرهنگ سازی و گفتمان سازی نه تنها در رسانه ملی و در سازمان صدا و سیما، بلکه نیازمند است. در سطح جامعه اتفاق بیفتد، به این معنی که بخش عمده ای از انرژی که صرف پیشبرد دستور کار تحول در دوره جدید می کنیم، صرف فرهنگ سازی و گفتمان سازی در داخل سازمان و بین همکارانمان و خارج از سازمان و در سطح جامعه به ویژه می شود. در میان مقامات و حتی در میان مخاطبین.

تا زمانی که به این درک یکپارچه و مشترک از تحول در رسانه ملی نرسیدیم، نمی‌توانیم ادعا کنیم که برنامه ما با سرعت مطلوب پیش می‌رود، البته در کنار تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم، در کنار اتحاد اداری، فکری و فرهنگ محتوا و گفتمان درون سازمانی و تغییر. با نگاهی به رسانه ملی خارج از سازمان، در حال اجرای برنامه های تحول خود به ویژه برنامه های کوتاه مدت و میان مدت هستیم. چگونه برای پیشبرد دستور کار تحول، می توانیم به جامعه خدمت کنیم.

سال گذشته اولین سال جدی اجرای برنامه های تحول آفرین در صدا و سیما بود. هم از نظر تغییرات مدیریتی و هم از نظر تغییرات ساختاری و محتوایی، همکاران صدا و سیما گام های خوبی برداشته اند، اما تا اهدافی که در دوران تحول تحت دو شعار جدی «هویت مداری» بیان می کنیم، فاصله زیادی وجود دارد. ” و گسترش عدالت» را در دستور کار داریم.

ما معتقدیم که با برنامه ریزان خود با هم افزایی فکری، فرهنگی و محتوایی در سطوح مختلف مدیریتی برای رسیدن به یک نقطه واحد و مشترک کار می کنیم. سازمان صدا و سیما در مسیر درستی قرار دارد تا انشالله بتوانیم در دوره تحول به حداکثر اهداف خود برسیم.
با هم افزایی و هم افزایی فکری، فرهنگی و محتوایی درون سازمانی در سطوح مختلف مدیریتی، ما با توسعه دهندگان خود برای رسیدن به یک نقطه مشترک همکاری می کنیم.

*برخی به دنبال زیر سوال بردن اقتدار رسانه ملی هستند. برای حفظ اقتدار صدا و سیما چه برنامه ای دارید؟

به هر حال بخشی از تلاش ها و تلاش هایی که برای تولیدات جدید، خلاقیت و نوآوری در برنامه سازی انجام می دهیم و دنبال می کنیم در همین راستا است و همچنین تلاش برای پیگیری اولویت های جامعه و رفع مشکلات و مشکلات مردم و جامعه توسط مسئولان. و اسناد و مدارک او را قانونی در دستور کار داریم، در این راستا است.

طبیعتاً ما با چالش های کمی روبرو هستیم. در ماه‌های اخیر سه چهار بار صدا و سیما تحریم شده است و همه می‌دانند که در صحنه بین‌المللی با این چالش‌ها مواجه هستیم، در داخل این مسیری که برای بازگرداندن اقتدار صدا و سیما به دوران طلایی آن در پیش می‌رویم خالی از چالش نیست. البته قبول داریم که اقتدار صدا و سیما لطمه خورده است و برخی از اتفاقاتی که این روزها شاهد آن هستیم نشان می دهد که گفتمان حاکم بر مجموعه ای از دستگاه های حاکمه هنوز در مسیر تقویت اقتدار رسانه ملی قرار نگرفته است .

اتفاقاتی که گاهی شاهدش هستیم، این باور عمومی حتی در نهادهای دولتی هم تثبیت نشده است که صدا و سیما رادیو یک فرد یا گروهی از مردم نیست، رسانه ملی کشتی واحدی است که همه جامعه و نهادها بر آن سوار می شوند و بهره بردن از این کشتی و سامانه رسانه ملی قطعا می تواند به همه دستگاه ها و ادارات آسیب برساند.

* این را چه دوره ای طلایی می دانید؟

در دوره‌ای که رقیب داخلی و خارجی وجود نداشت، کار در صدا و سیما روان‌تر، آسان‌تر و آسان‌تر بود، اکنون هم در حوزه فناوری ارتباطات و هم در حوزه محتوا و هم در عرصه بین‌المللی و بین‌المللی با چالش‌های جدی مواجه هستیم. در زمینه های داخلی باید بتوانیم به گونه ای با این چالش ها کنار بیاییم، اجازه دهید با هم تعامل داشته باشیم تا از این زمان عبور کنیم و به گونه ای برسیم که انگار رقیب و چالشی وجود ندارد.

* به نظر شما دوران طلایی صدا و سیما چه بود؟

اگر این عوامل و متغیرهای جدید را در نظر نگیریم، طبیعی است که در دهه 70 صدا و سیما بدون رقیب بود و در آن زمان رقیبی در عرصه های بین المللی و دیگر عرصه ها، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی وجود نداشت. یا. طبیعی است که رسانه ملی به عنوان رسانه ای بدون رقیب، هم در فضای مجازی و هم در فضای بین المللی کار خود را پیش می برد و با موفقیت هم این کار را انجام می دهد. البته ناگفته نماند که سلیقه جامعه با امروز متفاوت بود. شاید بتوان این دوران را حاصل دوران طلایی صدا و سیما دانست، اما ما مدعی هستیم و تلاش می کنیم این چالش ها را پشت سر بگذاریم و به این نقطه طلایی برسیم.

* نکته دیگر بحث سریال سازی قرآن و تاکید بر سریال سازی پیامبر اسلام بود که در سال 1401 این بحث ها را به اوج رساند، آیا برنامه ای در این زمینه دارید؟

تاریخ اسلام یکی از 12 عنوان محتوایی اصلی سند تحول ماست. در تاریخ اسلام، لحظه روشن، اصلی و کلیدی، داستان زندگی پیامبر اسلام و یاران گرانقدرش است، اما نحوه برخورد ما با شخصیت پیامبر گرامی اسلام دارای ظرافت ها و حساسیت هایی است که به همین دلیل است. در جهان اسلام همین نگرش نسبت به شخصیت و سیره پیامبر اسلام بسیار حساس و ظریف است.

برخی کارها نسبتاً موفق بوده و برخی موفق نبوده است، بنابراین اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم باید در شأن و سبک پیامبر گرامی اسلام باشد، نه لزوماً مستقیماً با شخصیت پیامبر، بلکه در قالب داستان هایی که در میان صحابه گرانقدر پیامبر اسلام نقل شده است و حوادث آن زمان در دستور کار است. پلان داریم، متن ها و فیلمنامه ها در دست بررسی نهایی است تا کم کم بتوانیم آن ها را تولید کنیم.

* مدتی است که مصاحبه های شما را در فضای مجازی می گذارند که گویی آقای جبلی از قدیم الایام با فیلترینگ و محدودیت فضای مجازی موافق است. در حالی که در واقعیت به گونه ای دیگر بود. در این زمینه کمی در مورد این حملات به خودتان صحبت کنید.

این اتفاق ناشی از مصاحبه ای است که سال ها پیش یکی از خبرگزاری ها با من در موضوع «پرتال خبری» انجام داد. سوالی که قبلا مطرح شد و متأسفانه مطرح و گفته نشد. ما عادت کرده ایم که برخی جریان ها و گروه ها رادیو و تلویزیون را به انحاء مختلف برای اهداف خود تخریب کنند، زیرا مصاحبه قبل و بعد از عمد بیان نشده است.

در این گفتگو که با من به عنوان یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه سداواسیما انجام شد، اشاره کردم که همه جوامع قوانین و مقرراتی برای دسترسی به اطلاعات محرمانه، اطلاعاتی که به امنیت ملی کشور آسیب می زند و اطلاعاتی که به صلح عمومی جامعه آسیب می رساند، دارند. دروازه بان ها اطلاعاتی دارند و در قوانین آنها نیز ذکر شده است.

اگر به آن می گویید فیلترینگ، فیلترینگ است و اگر دروازه بان است، دروازه بان است! با این حال، این قاعده در همه کشورهای دنیا حاکم است، همه نظام‌های رسانه‌ای دنیا، حتی در رسانه‌هایی که در واقع مدعی دموکراسی و آزادی بیان هستند، دسترسی به برخی اطلاعات را طبق قانون یا حتی قضاوت و مصلحت خود محدود می‌کنند.

مشکل اینجا بود که آن زمان اینترنت، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اینطور نبودند. این دوستان در فضای مجازی می خواهند موضوع 20 سال پیش را به مسائل امروز ربط دهند، من تمایل زیادی برای واکنش و ورود به چنین بحث هایی ندارم، اما همچنان می خواهم این نکته را بگویم، این اتفاقات و تخریب رسانه ملی و من. چون کارمندان این رسانه باعث نمی شوند که ما از مسیری که در آن قرار داریم بیفتیم یا تحت تأثیر این فضاها و فضاها قرار بگیریم. تخریب شخصیت رسانه ملی و بنده به عنوان خادم رسانه ملی باعث نمی شود از مسیری که در آن هستیم منحرف شویم و تحت تاثیر این فضاها و فضاها قرار بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید