روزنامه دولت: همه چیز آرام است حتی روابط دولت با صدا و سیما/ قطع برنامه ثریا …

روزنامه دولت: همه چیز آرام است حتی روابط دولت با صدا و سیما/ قطع برنامه ثریا ...

روز جدید در یکی دو هفته اخیر، عده ای با جریان سازی، شایعه پراکنی بی اساس و اخبار جعلی تلاش کردند این واقعیت مسلم یعنی تفاهم حداکثری بین قدرت و ارکان حکومت را زیر سوال ببرند تا تصویر شکاف های حافظه گذشته را زنده کنند. شکاف هایی که ملت تلخی آن را بیش از هر چیزی احساس کرده است.

آخرین نمونه آن عدم پخش برنامه تلویزیونی ثریا بود. مجری و تهیه کننده این برنامه در شبکه های اجتماعی با بیان اینکه متأسفانه پخش زنده امشب ثریا با موضوع توافق وین نیم ساعت قبل از پخش به دستور در جایی که نمی دانم کجاست لغو شد. وی گفت: در برجام و در بسته بودن فضای مجازی. سوگیری و ابهام موجود در خبر بهانه خوبی برای حمله به دولت به دلیل عدم تحمل مخالفت توسط دولت بود، البته بعدها مشخص شد که اصل خبر کذب بوده و عدم پخش آن به دلیل فرآیندهای داخلی بوده است. رادیو نبود.

پایگاه سیما در این رابطه اعلام می کند که «برخلاف برخی گمانه زنی ها درباره دلایل پخش نشدن برنامه ثریا، این برنامه به دلیل عدم هماهنگی لازم با معاونت سیما پخش نشد». پخش با شبکه های زیاد و حجم زیاد برنامه چیز عجیبی نیست. شایان ذکر است با هماهنگی های لازم پخش برنامه ثریا به روال گذشته ادامه خواهد داشت.

اخبار جعلی درباره نامه ای که وجود نداشت

این دومین جریانی بود که روابط بین دولت و صداوسیما را مختل کرد. پیش از این برخی کانال های تلگرامی ناشناس مدعی شده بودند که آیت الله رئیسی در خصوص معرفی معاونت سیاسی صدا و سیما به عنوان این نماینده مجلس با گزارش های هدفمند که مدام دولت را تخریب می کند، نامه مفصلی به رهبر معظم انقلاب نوشته است! جاعلان تا آنجا پیش رفتند که رئیس جمهور این گزارش ها را مستند کردند و رهبر معظم انقلاب خواستار بررسی این اسناد شدند! اما ساعتی بعد جعلی از سوی مدیرکل روابط عمومی مدیرکل تکذیب شد. محمدمهدی رحیمی در شبکه های اجتماعی نوشت: رئیس جمهور هیچ مکاتبه ای با رهبر معظم انقلاب در خصوص صداوسیما نداشته است.

از بین بردن رابطه دولت با ارکان کشور؛ برای چه هدف؟

از ابتدای دولت سیزدهم، نشست هفتگی سران قوا یکی از برنامه های همیشگی بوده است، بخشی از آن به این دلیل است که به گفته سخنگوی دولت، «محافل عمومی نباید محلی برای طرح موضوعات قابل طرح باشد. . علی بهادری جهرمی افزود: «دیدار سران قوا برای همدلی بیشتر مسئولان عالی است و نباید دیدگاه‌های مختلف و اختلافات احتمالی بین مردم و رسانه‌ها مطرح شود» اما ممکن است موضوعات این جلسات منتشر نشود. اما واقعیت این است که دولت علاوه بر قوه مقننه و قضائیه با سایر ارکان کشور و حتی احزاب نیز چنین رویکردی داشته است؛ هم افزایی دولت و مجلس در تصمیم گیری ها به ویژه در حوزه لوایح و طرح ها یکی از دستاوردهای این رویکرد است.

اما به نظر می رسد این همدلی و کاهش تنش های داخلی برخی جریان ها را به حاشیه رانده و فلسفه وجودی آنها را از بین برد، جریان های حاشیه ای که نان خود را در وجود روزنه های موجود در کشور می جویند. بنابراین طبیعی است که این جریانات بخواهند از هر جهت این اختلافات را احیا کنند. ناهماهنگی هایی که منجر به بسته شدن گره ها و مسائل حل نشده کشور می شود. اما با توجه به همه شواهد به ویژه تجربه فعالیت و رویکرد دولت در تعامل با ارکان مختلف کشور در مدت 6 ماه فعالیت، فعالیت این جریان ها همان کوبیدن آب به هاون است.

دیدگاهتان را بنویسید