محیط زیست: بنزین پتروشیمی قبول نداریم، باید وارد شود مدیر پالایش و صدا و سیما: سالم است! ما برنامه واردات نداریم

محیط زیست: بنزین پتروشیمی قبول نداریم، باید وارد شود مدیر پالایش و صدا و سیما: سالم است!  ما برنامه واردات نداریم

روز جدید با وجود اینکه جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفته است که این سازمان برنامه ای برای واردات بنزین ندارد و بنزین پتروشیمی را بدون آلودگی و قابل مصرف در داخل خانه معرفی کرده است، اما مسئول آب و هوا و اقلیم سازمان. برای محیط زیست در گفتگو با آفتاب نیوز نظری کاملا برعکس این موضوع را بیان کرد. با توجه به کاهش ذخایر استراتژیک، افزایش نارضایتی ها و اظهارات مسئولان، این نگرانی وجود دارد که بنزین پتروشیمی ها یا به صورت مخفیانه وارد چرخه مصرف شده و یا در روزهای آینده به دست مصرف کنندگان داخلی می رسد.

داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست ایران در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب نیوز که آیا بنزین پتروشیمی مورد قبول و تایید شماست، گفت: خیر! البته لازم به ذکر است که تولید کشور الحمدلله در حال حاضر پاسخگوی نیاز کشور است، حدود 100 میلیون لیتر بنزین تولید می شود که 2 تا 3 درصد آن مطابق با استانداردهای یورو 5 است که در بازار توزیع می شود. شهرهای پایتخت

وی افزود: برنامه ای 5 ساله تدوین شده تا تا سال 1404 تمامی سوخت های مصرفی کشور با استاندارد مطابقت داشته باشد. همچنین قصد داریم تا حد زیادی استفاده از گازوئیل را حذف کنیم و مقدار باقیمانده به اصطلاح گازوئیل کم سولفور باشد. در حال حاضر بنزین پتروشیمی توزیع نمی شود و بنزین پالایشگاه نیز توسط همکاران ما تست و آنالیز می شود.

گل علیزاده همچنین گفت: بدیهی است که تولید و مصرف بنزین در کشور باید مدیریت شود و در صورت ادامه تقاضا بیش از عرضه و تولید، بنزینی که استاندارد را داشته باشد باید وارد شود.

ما کسری داریم

با این حال مدیرعامل NPD اذعان داشت که در حال حاضر 100 میلیون لیتر کسری بنزین در کشور وجود دارد. اگرچه ظرفیت اسمی تولید بنزین کشور 112 میلیون لیتر اعلام شده است، اما به دلیل عدم تعمیرات اساسی، مسائل تحریمی، فرسودگی پالایشگاه ها و رشد مصرف، تولید عملیاتی 98.5 میلیون لیتر اعلام شده است. برخی از فعالان صنعت پتروشیمی این عدد را بسیار خوش بینانه می دانند و میزان تولید واقعی را کمتر از این میزان می دانند. در حال حاضر بر اساس آمار ارائه شده ۵ تا ۷ میلیون لیتر کمبود سدیم در تولید بنزین در کشور وجود دارد.

بازگشت بنزین احمدی نژادی

پس از تشدید تحریم ها در دولت محمود احمدی نژاد، کشور طرحی به نام افزایش تهاجمی و جهادی بنزین را آغاز کرد. جلیل سالاری رئیس فعلی شرکت پالایش و پخش که از مدافعان سرسخت عرضه بنزین پتروشیمی است، مسئول افزایش تولید بنزین و ورود بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت کشور در دهه 90 است.

فریبرز پناهی که در آن زمان مسئولیت تولید بنزین پاک را بر عهده داشت، گفت: آقای سالاری به عنوان رئیس کارخانه این طرح را به اشتباه اجرا کرد و صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست و سلامت مردم وارد کرد و شرایط کاملاً متفاوتی برای واحدهای CCR ایجاد کرد. در پتروشیمی ها و پالایشگاه ها ندادند.»

سرطان زا است

اصغر جلالیان، عضو وقت کمیسیون انرژی مجلس نیز اذعان داشت: بنزینی که در پالایشگاه ها به صورت غیراستاندارد تولید می شود، سرطان زا است و اگر این بنزین سرطان زا در اختیار مردم قرار گیرد، مردم را بیشتر درگیر می کند. راه حاد و هزینه برای کشور نیز بالاتر است. این نماینده ادواردی در اعتراف ضمنی دلیل روی آوردن دولت وقت به بنزین سرطان زا را ترس از کمبود بنزین و نارضایتی مردم دانست.

مسعود زندی، رئیس اداره هوا و اقلیم سازمان محیط زیست گفت: این نوع بنزین دارای ترکیبات معطر و مقادیر بالای بنزن سرطان زا است که در نهایت عرضه آن متوقف شد.

در حال حاضر ساخت هر پالایشگاه 10 میلیارد دلار هزینه دارد. با توجه به کسری بودجه 500 هزار میلیارد تومانی دولت و کاهش 23 هزار بشکه ای فروش نفت در اسفند ماه که فروش را به زیر یک میلیون بشکه رساند، به نظر نمی رسد دولت بودجه آنچنانی داشته باشد. کارشناسان به سیاستمداران توصیه کرده اند که با صرفه جویی در هزینه های غیرضروری داخلی و منطقه ای، بودجه لازم برای واردات بنزین را تامین کنند. با تمام این اوصاف، مسئولان دفاعی وزارت نفت در روزهای اخیر بنزین پتروشیمی و اعلام رسمی آنها مبنی بر عدم برنامه ریزی برای واردات، بنزین پتروشیمی را به تنها گزینه تبدیل کرده است.

با توجه به کاهش ذخایر استراتژیک، افزایش نارضایتی ها و اظهارات مسئولان، این نگرانی وجود دارد که بنزین پتروشیمی ها یا به صورت مخفیانه وارد چرخه مصرف شده و یا در روزهای آینده به دست مصرف کنندگان داخلی می رسد.

متاجی از دیگر مدیران گروه پالایش و پخش است که در چند روز گذشته بنزین پتروشیمی بدون آلایندگی را به عنوان گزینه ای مناسب معرفی کرده است که «به خودی خود بد نیست». عباس کاظمی، مدیرعامل اسبق شرکت پالایش و پخش، اما با اشاره به اینکه بنزین پتروشیمی دارای آروماتیک بالایی است، گفت: اساساً پتروشیمی ها برای تولید بنزین طراحی نشده اند و بنزینی که قبلاً در آنجا تولید می شد، مشکلات زیادی داشت. امیدوارم بنزین پتروشیمی نگیرید

دیدگاهتان را بنویسید