رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی: افزایش 14 درصدی مرگ و میر در 12 سال گذشته بی سابقه است/ باید خودروی سالم و مقرون به صرفه وارد می کردند اگر مبنی بر واردات خودرو هندی است، بهتر است همان پراید تولید شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی: افزایش 14 درصدی مرگ و میر در 12 سال گذشته بی سابقه است/ باید خودروی سالم و مقرون به صرفه وارد می کردند اگر مبنی بر واردات خودرو هندی است، بهتر است همان پراید تولید شود.

امروزه 51 درصد تصادفات منجر به فوت می شود و باید نقش سازمان های دخیل در این امر بررسی شود و البته 43 درصد از تصادفات فوتی در بیمارستان ها جان خود را از دست می دهند.
رئیس پلیس راه فراجا 34 درصد تصادفات را در محورهای اصلی عنوان کرد و گفت: 75 درصد تصادفات در این محورها اتفاق می افتد.

سردار سید کمال هادیان فر روز سه شنبه در نشست خبری گفت: در حال حاضر طول راه های کشور 293 هزار و 169 کیلومتر است که 9 درصد این مسیرها معادل 25 هزار کیلومتر راه اصلی است که متأسفانه 75 درصد تلفات جانی را شامل می شود. در تصادفات در این مسیرها

حجم ترافیک در حال افزایش است

وی با بیان اینکه حجم ترافیک 30 درصد افزایش یافته است، گفت: در سال های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا حجم ترافیک کاهش یافته است، اما اکنون حجم ترافیک به ویژه در شهرهای بزرگ از جمله سیاحتی و زیارتی رو به افزایش است.

سردار هادیانفر موضوع تصادفات را بسیار مهم اعلام کرد و ادامه داد: در شاخص های جهانی بهداشت به این موضوع توجه جدی شده است که هشت دستگاه در کشور از جمله وزارت راه، بهداشت و وزارت کشور درگیر هستند.

وی با بیان اینکه پلیس مسئولیت پیشگیری از تصادفات را ندارد، گفت: طبق قانون برخورد با حوادث بر عهده ماست. امروزه 51 درصد تصادفات منجر به فوت می شود و نقش سازمان های دخیل در این موضوع باید بررسی شود و البته 43 درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات در بیمارستان ها جان خود را از دست می دهند.

وی ادامه داد: 6 درصد از جانباختگان تصادفات حین حمل و نقل جان خود را از دست می دهند که ممکن است به دلیل نبود بالگرد و آمبولانس و یا دور بودن مراکز درمانی باشد و همچنین در هفت ماهه سال 1400، 10 هزار و 256 نفر جان باختند. امسال 11 هزار و 734 نفر داشتیم که 14 درصد افزایش فوتی داشته است، حتی مجروحان تصادفات نیز 21 درصد افزایش یافته است، یعنی امسال 228 هزار نفر در تصادفات جاده ای مجروح شدند.

افزایش 14 درصدی مرگ و میر طی 12 سال گذشته بی سابقه است

سردار هادیان فر تاکید کرد: دولت در حوزه تصادفات آن توجهی که باید داشته باشد ندارد و این افزایش 14 درصدی فوتی ها در 12 سال گذشته بی سابقه است.

به گفته وی، 51 میلیون و 344 هزار راننده در کشور و 38 میلیون و 535 هزار خودروی شماره گذاری شده وجود دارد، همچنین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 درصد افزایش در تعداد گواهینامه های صادر شده و 3 درصد افزایش تعداد موتورسیکلت ها وجود دارد.

وی تاکید کرد: ما با حداکثر ظرفیت کار می کنیم اما پلیس به تنهایی نمی تواند در کاهش تصادفات موثر باشد. هر فرد فوتی در تصادف حدود هشت میلیارد تومان به طور مستقیم و غیرمستقیم خسارت به کشور وارد می کند. از دولت سیزدهم که مردمی است می خواهیم به مقوله فاجعه توجه کند.

سردار هادیانفر با بیان اینکه برخی از استان های کشور آنقدر بزرگ هستند که پلیس راه شمال و جنوب ایجاد کرده ایم، گفت: افزایش 14 درصدی تصادفات در این هفت ماه بسیار زیاد است و دولت باید در این زمینه گامی جدی بردارد. ما اعلام کردیم که در این زمینه ریسک می کنیم.

وی در خصوص نصب سپر جلو و عقب در کامیون ها گفت: در حال حاضر نوع ساخت کامیون ها به گونه ای است که در تصادفات خودرو به طور کامل زیر کامیون می رود و تقریباً همه سرنشینان جان خود را از دست می دهند، اما رانندگان کامیون مجبورند از آنها خواسته اند این سپرها را در عقب و جلو تریلر و کامیون نصب کنند تا از آسیب های ناشی از این نوع تصادفات کاسته شود.

به گفته رئیس پلیس راه فراجا، در برخی از مسیرها مانند مسیرهای شمالی 83 درصد قربانیان را عابران پیاده و موتورسواران تشکیل می دهند و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال 20 هزار فوتی داشته باشیم و به هشت سال گذشته برمی‌گردیم و اگر دقت کنیم و اقدامات لازم را در حد توان خود انجام دهیم، حداقل می‌توانیم این آمار را حفظ کنیم. مرگ و میر در حدود 16000 نفر

تاکنون تغییر جدی در کیفیت و ایمنی خودروهای مونتاژ و تولید شده در کشور مشاهده نکرده ایم

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه تغییر عمده ای در کیفیت و ایمنی خودروهای مونتاژ و ساخت داخل شاهد نبوده ایم، گفت: اگرچه تولید پراید از سه سال پیش با پیگیری های فراوان متوقف شد، اما شاهد این موارد نبودیم. اثرات منفی سال ها در کشور شاهد هستیم، به عنوان مثال خودروی پیکان چند سالی است که در کشور تولید نمی شود، اما این خودرو هنوز در برخی شهرها وجود دارد.

سردار هادیان فر با بیان اینکه از دولت و مجلس برنامه کوتاه مدت جدی، موثر و پایدار در موضوع خودرو می خواهیم گفت: در بحث واردات اگر حمایت کردیم بر این اساس بوده که مصرف کم است. و خودروی ایمن، خودروی وارداتی بود، اما اگر بر اساس واردات خودرو بود. هندی است، بهتر است همان پراید تولید شود.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب اسقاط خودروها گفت: وضعیت اسقاط نه تنها در این دولت بلکه در دولت قبل هم اصلا خوب نیست. از این طرف خودرو وارد چرخه رانندگی شده است. متاسفانه طبق قانون برای عدم معاینه فنی روزانه 50 هزار تومان جریمه می شود و باید امکانات و شرایط لازم فراهم شود و مشکل اسقاط بسیار مهم است و باید جدی گرفته شود.

سردار هادیان فر با اشاره به سهولت در گرفتن گواهینامه موتور سیکلت گفت: در این اداره با کاهش روندی که ایجاد کرده ایم با کاهش هزینه ها به راحتی می توانند گواهینامه بگیرند و در مدت زمان کوتاهی می توانند اقدام کردن .

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: آنچه که نگران کننده است همچنان 60 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها و 33 درصد تصادفات جاده ای واژگونی است که مهمترین عامل آن خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو

سردار هادیان فر با اشاره به نقاط حادثه خیز گفت: همچنان 2852 نقطه حادثه خیز در کشور داریم که برخی از آنها بسیار فوتی هستند، شدت تصادفات جاده ای بسیار بالاست و همچنین 1938 نقطه حادثه خیز در شهرستان ها داریم.

وی بیان کرد: به ماموران تاکید کرده ایم که برای رانندگان جریمه صادر نکنند و به وضعیت رانندگان احترام بگذارند اما با تخلفاتی که باعث تصادف می شود بدون رضایت برخورد می کنیم.

سردار هادیان فر تاکید کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی هیچ درآمدی از محل وقوع جرم ندارد و این پول 100 درصد به خزانه واریز شده و هیچ سودی به ما نمی رسد.

وی درباره اقدامات کمیسیون های رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی گفت: 450 هزار اعتراض برای بخشودگی جرایم داشتیم یعنی تخلفی را که انجام داده اند قبول دارند چون خطای سامانه زیر پنج درصد است. 34 هزار و 888 پروانه هم داریم که 6 هزار و 500 دفترچه توقیف شده که تقریباً 134 هزار نفر بالای یک میلیون تومان جریمه می شوند. اگر این افراد با خانواده خود در جاده باشند، خودروهایشان توقیف نخواهد شد. او این مبلغ را برای کاهش جریمه آنها پرداخت کرد.

به گفته رئیس پلیس راهور فرج حدود یک میلیون و 15 هزار نفر گواهینامه جدید دریافت کرده اند و یک سال است که مجاز به تردد در جاده نیستند که در مجموع یک میلیون و 380 هزار و 435 گواهینامه اعم از المثنی و جایگزین می شود. انواع

وی ادامه داد: 852 هزار و 458 خودرو برای این هشت ماه دارای پلاک جدید هستند که در مجموع یک میلیون و 227 هزار و 245 خودرو در تعویض و اسقاط است که در حال حاضر 29 هزار گواهی اسقاط صادر شده اما در واقع خودرو هستند. از دسته صادر نشده است و ما این شماره را قبول نداریم زیرا فقط یک گواهی است.

سردار هادیان فر در خصوص ترخیص خودروها نیز گفت: با تلاش های صورت گرفته در حال حاضر 86 هزار خودرو در پارکینگ هستند که 36 درصد آنها برای پرونده های حقوقی، 14 درصد تصادفات فوتی و مجروح و 12 درصد فرسوده وخیم هستند. 11 درصد تصادفات شدید و 8 درصد فاقد سند مالکیت هستند، هیچکدام به دلیل مشکلات ترافیکی حذف نشده اند، همچنین 280000 موتورسیکلت به صورت سپرده باقی مانده است که 70 درصد آنها فرسودگی شدید سنی و 17 درصد فوتی داشته اند. تصادفات و جراحات، 6 درصد مشکل سند مالکیت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید